Tubeless banden wisselen. kliederboel? tip/ervaring?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ga deze zomer andere banden rijden in de Bikepark en Alpen. Huidige banden zijn tubeless, moeten er dan af.
Wie heeft ervaring met wisselen? Hoe voorkom ik een kliederpartij?
Of is het raadzaam om extra set velden, cassette en remschijf te kopen voor 2e set. Lijkt me alleen lonen als ik vaker wissel
Laatst gewijzigd door ReinierT op za 9 maart 2019, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom kan je geen tubeless rijden in een bikepark in de Alpen?
Als ik even diep in mn geheugen graaf heb ik de laatste 5x slechts 1x een lekke tubeless band gehad.
Dat was een flinke snee, daar hielp de latex niet.
Ik denk dat ik met biba's meer problemen had gehad.

Tubeless wisselen gaat goed.
De latex is nog goed, of de latex is slecht (opgedroogd of er is alleen nog wat waterige zooi over).
In dat laatste geval is het simpel, nieuwe band, nieuwe latex.
Als de latex nog goed is (dus vloeibaar én plakkerig) dan schep je die met een soeplepel uit de oude band over in de nieuwe. Scheutje erbij om zeker te zijn dat er weer voldoende in zit en klaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Hangt er ook vanaf of je een compressor hebt maar wisselen is op zich niet veel werk.Zou het niet wekelijks of maandelijks doen maar een paar keer per jaar kan prima. De houdbaarheid van de latex is ook rond een half jaar. Kliederen hoeft niet. Weet niet of latex het riool in mag (of inleveren bij de gemeente) maar je giet het eruit en je spoelt je band af met water. Het is in ieder geval de voordeligste optie tov een 2e wielset.
"This species has amused itself to death"
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

ThaSingleTrackMastah schreef: za 9 maart 2019, 17:03 Waarom kan je geen tubeless rijden in een bikepark in de Alpen?
Wil van tubeless naar tubeless
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik wissel regelmatig van banden zonder te kliederen.

Band losmaken van velg, met een 100ml injectiespuit (zonder naald :tong ) de latex er uit zuigen, velgrand schoonmaken, andere band monteren en voor je het laatste stukje band er op legt de latex weer terugspuiten, band afmonteren, oppompen en even horizontaal schudden.

Ik doe hier ongeveer 10 minuten over per band. Bij elke apotheek koop je voor een paar euro zo’n spuit :wink:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik gebruik ook een naald, zuig alles er zo uit en pomp het tijdelijk in een plastic bekertje.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Injectiespuit is goede methode! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

En waar maak je alles het beste mee schoon?

Het is een verdomd plakkerig goedje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Water en zeep
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Velgrand haal ik een natte doek langs, de verwijderde band even een droge doek doorhalen en de latex resten gewoon in laten drogen. :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Velgranden met spiritus, alcohol of remmenreiniger. Banden lekker laten opdrogen, extra rubber. Op andere spullen is het met afwasmiddel zo weg.

Ik gooi latex zo te zien te vaak weg, injectiespuit gebruiken lijkt me een hele goeie methode namelijk!

Wisselen is makkelijk, en je hebt weer wat verse latex erbij dus dat is goed.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ondanks dat het niet bijzonder moeilijk is (ik heb ook een grote syringe) om te wisselen en het niet zeer moeilijk is, heb ik toch een voorkeur voor meerdere wielsets (cassette zet ik geregeld over)...
1) Je kunt makkelijk switchen in een korte periode, gedurende de week iets lichter en slijtvaster voor het plaatselijke rondje en DH rubber voor het weekend. Tuurlijk kun je zeggen dan trapt het wat zwaarder maar om je ultrasofts nu op te rijden waar je die grip absoluut niet nodig hebt...
2) Met wisselen is er toch altijd een klein risico dat iets beschadigd en de passing zal er in ieder geval niet beter op worden (wanneer je 1x in april en 1x in oktober wisselt niet zo interessant wanneer je bijna iedere week bezigd bent, is het een ander verhaal)
3) Je hebt een extra wielset om in bikepark / Alpen meteen te kunnen wisselen a) tussen verschillende profielen wanneer de weersomstandigheden twijfelachtig zijn, b) wanneer je een wiel plat/krom rijdt (velgen zijn toch een beetje slijtage onderdeel) of een band stuk rijdt, ... wat niet geheel onrealistische scenario's zijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie