Omdat ik pas op een rondje Amerongen de remhendel van mijn achterrem helemaal naar het stuur kon trekken zonder dat er qua remmen wat gebeurde, leek het me logisch de remmen te gaan bleeding. Nooit gedaan dus dat kan ik vast. En met YouTube erbij zou dat toch moeten lukken. Helaas valt dat tegen. Omdat het voor mij nieuw is kan ik niet goed beoordelen of ik iets niet goed doe of dat er meer aan de hand is.
Ik heb de remmen in eerste instantie gebleed volgens de Shimano handleiding. Op het eind voelt de rem dan goed stevig aan. Met het bleedblok ertussen in ieder geval. Blokje eruit, wiel er in en ik trek de hendel zo weer naar het stuur zonder remkracht. Nog een keer geprobeerd met hetzelfde resultaat. Mijn gedachte: als hij met een bleedblokje wel goed voelt en zonder niet zit er te weinig olie in.
Dus dan maar improviseren: remblokjes erin en iets ter dikte van de remschijf ertussen. Herhaal bleedproces. Dat leidt er in ieder geval toe dat ik weer kan remmen. Maar.... allereerst lijkt het me niet de bedoeling zo te bleeden. Maar daarnaast geeft het gevoel in de hendel weinig vertrouwen dat het nu goed is. De rem voelde in 1e instantie harder aan dan de voorrem en het bitepoint lag verder van het stuur. Na een paar keer 'droog' remmen lijkt dat echter al te veranderen. Het bitepoint ligt nu alweer veel dichter bij het stuur. Ik moet wat kracht zetten maar dan trek ik de hendel wel naar het stuur. Bij de voorrem gaat dat beduidend moeilijker.
Al met al heb ik niet het idee nu uit de brand te zijn. Iemand ervaringen of tips voor deze materie?
XT m8000 (bleed)probleem
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Een paar vraagjes:
Weet je zeker dat alle lucht eruit is?
Hoe zijn je blokken er aan toe? (een setje organische blokken kan na 1 modderrit al op zijn, dus mss dat je de hele winter al met deze blokken gereden hebt)
Heb je de verstelling van de remhevels minimaal (dus helemaal van het stuur af) gezet?
Normaal gesproken duw je de zuigers helemaal terug en na het bleeden moet je de rem altijd even "oppompen", dus een aantal keer (meestal meer dan de 2x die je beschrijft) achter elkaar inknijpen, voordat de rem z`n volledige "hardheid" heeft. De zuigers zijn zelfstellend dus als de blokjes maximaal zijn versleten heb je ook weinig remkracht omdat je tegen de maximale van de slag zit. De remhendels moeten helemaal naar buiten staan om het systeem maximaal te vullen.
Maar goed, er kan dus ook gewoon nog lucht inzitten. Als je `m een nachtje laat staan en dan met een halfgevulde funnel je rem herhaaldelijk half inknijpt zie je vanzelf of er nog wat uit komt.
Weet je zeker dat alle lucht eruit is?
Hoe zijn je blokken er aan toe? (een setje organische blokken kan na 1 modderrit al op zijn, dus mss dat je de hele winter al met deze blokken gereden hebt)
Heb je de verstelling van de remhevels minimaal (dus helemaal van het stuur af) gezet?
Normaal gesproken duw je de zuigers helemaal terug en na het bleeden moet je de rem altijd even "oppompen", dus een aantal keer (meestal meer dan de 2x die je beschrijft) achter elkaar inknijpen, voordat de rem z`n volledige "hardheid" heeft. De zuigers zijn zelfstellend dus als de blokjes maximaal zijn versleten heb je ook weinig remkracht omdat je tegen de maximale van de slag zit. De remhendels moeten helemaal naar buiten staan om het systeem maximaal te vullen.
Maar goed, er kan dus ook gewoon nog lucht inzitten. Als je `m een nachtje laat staan en dan met een halfgevulde funnel je rem herhaaldelijk half inknijpt zie je vanzelf of er nog wat uit komt.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Zeker weten dat alle lucht er uit is vind ik ietwat lastig (want geen ervaring) maar ik heb de hele procedure nu 3x gevolgd en er komen geen bubbels meer uit bij tikken op de leidingen of pompen met hendel met het opvangbakje erop. Lijkt me dus goed te zijn.
'Oppompen' van de remmen is me bekend van het wisselen van blokjes dus dat heb ik geprobeerd. De 'nog een keer' die ik noemde sloeg op het nog een keer bleeden.
Blokjes zijn nieuw.
Hendels stonden op de verste stand.
'Oppompen' van de remmen is me bekend van het wisselen van blokjes dus dat heb ik geprobeerd. De 'nog een keer' die ik noemde sloeg op het nog een keer bleeden.
Blokjes zijn nieuw.
Hendels stonden op de verste stand.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
De achterrem haal ik altijd los en hang de fiets aan het voorwiel op, op die manier krijg je veel beter en sneller de lucht uit het systeem. In de klauw zelf blijft nl ook wel eens wat hangen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat is wel aan te raden indien mogelijk, de klauw op het laagste punt houden (en de hendel op het hoogtste).
En inderdaad de reach uitdraaien. De bitepoint verstelling schijnt bij Shimano niet veel te doen, ik ben daar nog nooit aan geweest dus die staat nog op dezelfde stand als toen de remmen uit de fabriek kwamen.
Andere aandachtspuntjes:
- draai de ontluchtingsnippel niet te ver los, je wilt geen lucht aanzuigen langs de schroefdraad. Eigenlijk zo min mogelijk lossen, net genoeg om de boel vrij te geven.
- logisch, maar toch: geen lucht in de spuit + slangetje.
- pomp de olie op en neer, dus ook een paar keer weer terugzuigen uit de leiding naar de klauw.
- check alle boutjes even voor de zekerheid op lekkage cq of ze vast zitten: de wartel bij de hendel, het banjoboutje en de bouten die de helften van de caliper bij elkaar houden.
Waar woon je ergens? Als het in de buurt van Tilburg is wil ik best een keer mee kijken.
En inderdaad de reach uitdraaien. De bitepoint verstelling schijnt bij Shimano niet veel te doen, ik ben daar nog nooit aan geweest dus die staat nog op dezelfde stand als toen de remmen uit de fabriek kwamen.
Andere aandachtspuntjes:
- draai de ontluchtingsnippel niet te ver los, je wilt geen lucht aanzuigen langs de schroefdraad. Eigenlijk zo min mogelijk lossen, net genoeg om de boel vrij te geven.
- logisch, maar toch: geen lucht in de spuit + slangetje.
- pomp de olie op en neer, dus ook een paar keer weer terugzuigen uit de leiding naar de klauw.
- check alle boutjes even voor de zekerheid op lekkage cq of ze vast zitten: de wartel bij de hendel, het banjoboutje en de bouten die de helften van de caliper bij elkaar houden.
Waar woon je ergens? Als het in de buurt van Tilburg is wil ik best een keer mee kijken.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Bedankt voor het meedenken mensen!
De genoemde aandachtspunten:
Maar jullie denken beide wel dat het met het bleeden te maken heeft en niet met b.v. een kapotte remgreep?
De genoemde aandachtspunten:
- Fiets hoog en remklauw los: check
- Geen lucht in spuit en slang: check
- Olie heen en weer: ik volg de omschrijving van Shimano: eerst de spuit op de klauw en daarna het afvalzakje en pompen met de hendel. Dat is toch 2 kanten op?
- Boutjes e.d. : check. ik zie ook geen zichtbare lekkage
- Ontluchtingsnippel niet te ver los: dat is wel een dingetje. Volgens alle beschrijvingen moet de nippel ca. 1/8 slag open. Dan gebeurt er bij mij niks. Ik krijg er geen druppel olie doorheen. Ik moet hem echt een halve slag draaien.
Maar jullie denken beide wel dat het met het bleeden te maken heeft en niet met b.v. een kapotte remgreep?
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
In mijn ervaring maakt het niet uit of je met een bleedblokje werkt of gewoon de remblokjes en schijf ertussen hebt zitten. Al is het risico op olie op je blokjes in het eerste geval een stuk kleiner
En het bleeden met versleten blokken is af te raden, dan kan het zijn dat er teveel olie in het systeem komt om nog nieuwe -dus dikkere- blokjes te kunnen monteren. Om deze twee redenen is het ontluchten met een bleedblokje wel aan te raden.
Maarre, je werkt niet met die Shimano trechter Klaast? ("funnel")
Dat is toch wel een verrekte handig dingetje, tenzij je een oud type hendel hebt waar hij nog niet op past. Als je zorgt dat daar voldoende olie in zit kun je ook met de spuit op de caliper olie terugzuigen zonder het risico dat je aan de bovenkant lucht naar binnen trekt. Zo pomp je de remolie wat op en neer waarmee je "vastzittende" luchtbelletjes makkelijker lost (denk ik).
Ik heb niet echt een systeem qua ontluchten, eigenlijk pomp ik de olie gewoon een aantal keren op en neer, met de spuit en door in de hendel te knijpen. En ik ga zolang door totdat ik zeker weet dat de lucht eruit is, en dan nog een paar keer
De nippel moet uiteraard zo ver los dat de boel doorgespoten kan worden, maar ook niet meer dan dat. Gewoon uitproberen hoeveel slagen dat bij jouw remmen is.
Ik denk dat het nog te vroeg is om de conclusie te trekken dat je hendel niet goed is, maar vanaf hier kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid uitsluiten.
En het bleeden met versleten blokken is af te raden, dan kan het zijn dat er teveel olie in het systeem komt om nog nieuwe -dus dikkere- blokjes te kunnen monteren. Om deze twee redenen is het ontluchten met een bleedblokje wel aan te raden.
Maarre, je werkt niet met die Shimano trechter Klaast? ("funnel")
Dat is toch wel een verrekte handig dingetje, tenzij je een oud type hendel hebt waar hij nog niet op past. Als je zorgt dat daar voldoende olie in zit kun je ook met de spuit op de caliper olie terugzuigen zonder het risico dat je aan de bovenkant lucht naar binnen trekt. Zo pomp je de remolie wat op en neer waarmee je "vastzittende" luchtbelletjes makkelijker lost (denk ik).
Ik heb niet echt een systeem qua ontluchten, eigenlijk pomp ik de olie gewoon een aantal keren op en neer, met de spuit en door in de hendel te knijpen. En ik ga zolang door totdat ik zeker weet dat de lucht eruit is, en dan nog een paar keer
De nippel moet uiteraard zo ver los dat de boel doorgespoten kan worden, maar ook niet meer dan dat. Gewoon uitproberen hoeveel slagen dat bij jouw remmen is.
Ik denk dat het nog te vroeg is om de conclusie te trekken dat je hendel niet goed is, maar vanaf hier kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid uitsluiten.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zoiets dus.
Bij de achterrem en leiding zijn er verschillende punten waar een luchtbel kan blijven hangen. Bij de voorrem loopt alles in een verticale lijn en daardoor gaat ontluchten daar makkelijker.
Een bleedblok immiteert de dikte vd remschijf en van NIEUWE blokjes. Zet je daarna de versleten blokjes terug, dan moet je de rem voorzichtig een flink aantal keren inknijpen om de blokjes ricbting de schijf te verplaatsen.
Beter niet helemaal inknijpen(tot het stuur) want dan komt de zuiger op een plek in de cylinder waar deze nog nooit is geweest. Daar kan zich vuil hebben opgehoopt, of er is een randje in de cylinder gesleten, beide funest voor de seals, die je bij Shimano niet los kunt kopen...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Of het beruchte Shimano / XT probleempje; remzuigers worden na remmen niet snel genoeg "teruggetrokken" van de schijf (dit gebeurt door de remzuigerafdichtingen) waardoor er iets onderdruk in de rempomp ontstaat en daar wat lucht in de ruimte voor de pompzuiger kan komen.
Paar keer pompend remmen lost het probleem vaak op. Te weinig olie in het remsysteem maakt dat dit probleem eerder voor kan komen.
Dit bovenstaande is eigenlijk het "beruchte" verlopende drukpunt van de Shimano remmen, in een extreem geval kan je dus je remhandel (tijdelijk) tegen het stuur aantrekken, en in het minst erge geval voelt het aan als een verlopend drukpunt.
Lijkt of het vooral bij de shimano's met ceramische zuigers voorkomt, of kwam.
Paar keer pompend remmen lost het probleem vaak op. Te weinig olie in het remsysteem maakt dat dit probleem eerder voor kan komen.
Dit bovenstaande is eigenlijk het "beruchte" verlopende drukpunt van de Shimano remmen, in een extreem geval kan je dus je remhandel (tijdelijk) tegen het stuur aantrekken, en in het minst erge geval voelt het aan als een verlopend drukpunt.
Lijkt of het vooral bij de shimano's met ceramische zuigers voorkomt, of kwam.
Dat Shimano probleem ken ik idd. Maar dat was de laatste rit eerder een voordeel: door een paar keer pompend te remmen deed mijn achterrem in ieder geval iets
Als je op zoek gaat naar problemen met recente Shimano remmen schrik je trouwens best wel. De tijd dat je blind een Shimano remmen kon kopen zijn wel voorbij...
Anyhow, dit weekend nog een nieuwe poging met iemand erbij. Als die ook van mening is dat ik het goed doe...
Als je op zoek gaat naar problemen met recente Shimano remmen schrik je trouwens best wel. De tijd dat je blind een Shimano remmen kon kopen zijn wel voorbij...
Anyhow, dit weekend nog een nieuwe poging met iemand erbij. Als die ook van mening is dat ik het goed doe...
-
- All rounder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:35
- Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF7 / Canyon Neuron CF 9
Ik heb nog niet zo lang geleden een soortgelijk iets meegemaakt.
Je kan eigenlijk weinig fout doen met bleeden als je de omschrijving van Shimano volgt.
Bij mij bleek er een lekkage in de remklauw te zitten langs één van de zuigers.
Ik heb voor iets minder dan € 40,- een nieuwe remklauw gekocht.
Je kan eigenlijk weinig fout doen met bleeden als je de omschrijving van Shimano volgt.
Bij mij bleek er een lekkage in de remklauw te zitten langs één van de zuigers.
Ik heb voor iets minder dan € 40,- een nieuwe remklauw gekocht.
Wat de opmerking over het veranderende drukpunt betreft :
Ik had laatst tweedehands een setje slx remmen gekocht en heb de oude remvloeistof vervangen door tektro remolie ( had nog een potje staan voor de remmen op mijn stadsfiets, ook minerale olie en volgens berichten op internet net zo goed als shimano olie) Ik was echter niet erg tevreden met het resultaat, de remmen voelden niet hard aan en het drukpunt veranderde steeds. Ik heb toen een liter originele shimano remolie gekocht en de tektro remolie vervangen door shimano en daarna voelden de remmen stukken beter.
Ik had laatst tweedehands een setje slx remmen gekocht en heb de oude remvloeistof vervangen door tektro remolie ( had nog een potje staan voor de remmen op mijn stadsfiets, ook minerale olie en volgens berichten op internet net zo goed als shimano olie) Ik was echter niet erg tevreden met het resultaat, de remmen voelden niet hard aan en het drukpunt veranderde steeds. Ik heb toen een liter originele shimano remolie gekocht en de tektro remolie vervangen door shimano en daarna voelden de remmen stukken beter.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1126
- Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
- Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
- Contacteer:
Moet zeggen dat genoemde problemen zich niet hebben voorgedaan en het perfect gelukt is. Wat nu de reden is waarom het bij TS niet naar wens verloopt is mij niet duidelijk. Heb de handleiding en YouTube tutorials bekennen en gevolgd...Ik ga dit weekend hetzelfde doen dus bovenstaande ervaringen maken me wel scherp!
Op hoop van zegen!
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Trek 1400 Race