Hallo,
Ik heb het volgende probleem: mijn mtb had een lange tijd stil gestaan toen ik het biken weer op ging oppakken bleek de voorrem enorm te piepen. Nieuwe remblokken gemonteerd netjes ingeremd en probleem was opgelost. Vanmorgen de fiets gepoetst met bikewash en water. De voorrem piept nu nog harder als voorheen. Wie weet raad?
Remmen blijven piepen
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 4 maart 2019, 12:54
- SFrits
- Mountainbike Junk
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
- Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp
Controleer dan of je remschijf recht is. Een kromme kan mogelijk door resonantie gaan piepen.
Andere optie, je blokjes zijn vervuild met wat olie/vet. Haal je blokjes er uit en verhit ze met een brander / gasfornuis zodat je eventuele vervuiling verbrand. Daarna even licht opschuren met schuurpapier op een vlakke ondergrond.
Zit de schijf goed gecentreerd t.o.v. je remzadel?
Leesvoer:
viewtopic.php?f=9&t=102034
Andere optie, je blokjes zijn vervuild met wat olie/vet. Haal je blokjes er uit en verhit ze met een brander / gasfornuis zodat je eventuele vervuiling verbrand. Daarna even licht opschuren met schuurpapier op een vlakke ondergrond.
Zit de schijf goed gecentreerd t.o.v. je remzadel?
Leesvoer:
viewtopic.php?f=9&t=102034
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Als het probleem opgelost was en nu na die bikewash weer in volle hevigheid terugkeert, moet je de oorzaak wellicht bij die waspartijen zoeken?
Teveel van die rommel in je water gekiept?
Voor nu wat SFrits al aangeeft; blokjes stoken en opschuren maar vooral ook je remschijven grondig ontvetten met een remreiniger.
Daarna even wat inremmen en maar weer het parcours op met die bike.
Bij de schoonmaak zou ik wat minder enthousiast doen met dat wasmiddel.
Ik gebruik eigenlijk nooit een wasmiddel, gewoon louw water.
Op een enkele uitzondering na die roze muc-off (geeft bij mij geen piepende remmen).
Vroeger spoot ik nog weleens wat rond met siliconespray, 100% fraai frame, 100% kans op gepiep.
Boterhamzakje om de remklauwen, wielset buiten de schuur en dan nóg...
Teveel van die rommel in je water gekiept?
Voor nu wat SFrits al aangeeft; blokjes stoken en opschuren maar vooral ook je remschijven grondig ontvetten met een remreiniger.
Daarna even wat inremmen en maar weer het parcours op met die bike.
Bij de schoonmaak zou ik wat minder enthousiast doen met dat wasmiddel.
Ik gebruik eigenlijk nooit een wasmiddel, gewoon louw water.
Op een enkele uitzondering na die roze muc-off (geeft bij mij geen piepende remmen).
Vroeger spoot ik nog weleens wat rond met siliconespray, 100% fraai frame, 100% kans op gepiep.
Boterhamzakje om de remklauwen, wielset buiten de schuur en dan nóg...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 4 maart 2019, 12:54
Ik gebruik de roze muc-off, echter het gedeelte rond de remmen alleen schoon gemaakt met water. En de fiets na het monteren van de nieuwe blokken alleen gebruikt om de remblokken in te remmen, dus met deze nieuwe blokken niet in de modder of zo gereden alleen op droge weg.Jan Willem schreef: ↑ma 4 maart 2019, 14:38 Als het probleem opgelost was en nu na die bikewash weer in volle hevigheid terugkeert, moet je de oorzaak wellicht bij die waspartijen zoeken?
Teveel van die rommel in je water gekiept?
Voor nu wat SFrits al aangeeft; blokjes stoken en opschuren maar vooral ook je remschijven grondig ontvetten met een remreiniger.
Daarna even wat inremmen en maar weer het parcours op met die bike.
Bij de schoonmaak zou ik wat minder enthousiast doen met dat wasmiddel.
Ik gebruik eigenlijk nooit een wasmiddel, gewoon louw water.
Op een enkele uitzondering na die roze muc-off (geeft bij mij geen piepende remmen).
Vroeger spoot ik nog weleens wat rond met siliconespray, 100% fraai frame, 100% kans op gepiep.
Boterhamzakje om de remklauwen, wielset buiten de schuur en dan nóg...
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Heb je zesbouts schijven?
Probeer dan eens het volgende:
- alle zes de boutjes iets lossen, zodat de schijf beweegbaar is.
- hou de schijf met een hand naar rechts gedraaid en draai kruislings alle boutjes lichtjes vast. Daarna liefst in twee stappen kruislings aandraaien naar het opgegeven moment (staat doorgaans op de schijf gedrukt).
- adapter van de remklauw idem, iets lossen en terwijl je hem met een hand onder spanning houdt ("naar boven" duwen) draai je de boutjes om en om vast.
Dit lijkt misschien overdreven maar kan bij hardnekkige geluiden toch zinvol zijn. Geluid is namelijk een trilling, en als je de spullen zo monteert dat je de kans op trillingen minimaliseert...
Daarom dus
Verder zo goed mogelijk centreren volgens de methode die Hope in dit filmpje demonstreert, dus niet alleen maar even in de rem knijpen en de caliper vastzetten:
https://www.youtube.com/watch?v=v83YFGi5uT0
(werkt voor alle merken, niet alleen Hope ).
En vocht bij je remmen = piepen, dus alleen beoordelen nadat alles goed droog geremd is.
Succes!
Probeer dan eens het volgende:
- alle zes de boutjes iets lossen, zodat de schijf beweegbaar is.
- hou de schijf met een hand naar rechts gedraaid en draai kruislings alle boutjes lichtjes vast. Daarna liefst in twee stappen kruislings aandraaien naar het opgegeven moment (staat doorgaans op de schijf gedrukt).
- adapter van de remklauw idem, iets lossen en terwijl je hem met een hand onder spanning houdt ("naar boven" duwen) draai je de boutjes om en om vast.
Dit lijkt misschien overdreven maar kan bij hardnekkige geluiden toch zinvol zijn. Geluid is namelijk een trilling, en als je de spullen zo monteert dat je de kans op trillingen minimaliseert...
Daarom dus
Verder zo goed mogelijk centreren volgens de methode die Hope in dit filmpje demonstreert, dus niet alleen maar even in de rem knijpen en de caliper vastzetten:
https://www.youtube.com/watch?v=v83YFGi5uT0
(werkt voor alle merken, niet alleen Hope ).
En vocht bij je remmen = piepen, dus alleen beoordelen nadat alles goed droog geremd is.
Succes!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Rembrandt
- Mountainbike Junk
- Berichten: 165
- Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010
Ik gebruik volop roze muc-off om me fiets schoon te maken, heel veel sop en mijn remmen gaan er niet van piepen.
Dit hoeft dus niet perse de reden te zijn van het piepen.
Als mijn blokken nat zijn of het buiten vochtig is dan piepen ze wel, bij droog niet. Sommige blokken doen dat nu eenmaal.
Warm stoken is ook niet altijd handig, blokjes bestaan uit een gedeelte resin en dat kan smelten waardoor de (rem) eigenschappen veranderen.
Zijn de blokjes vies dan reinigen met remmenreiniger, daarna eventueel opschuren en weer reinigen met remmenreiniger.
Niet goed uitgelijnde remklauw kan ook voor trillingen zorgen daar deze de schijf scheef gaat duwen.
Groeven in de remschijf kunnen ook piepen veroorzaken
Soms kan het helpen om de randjes (voorkant)van de blokjes iets schuin af te vijlen om trillingen (en dus piepen) te voorkomen.
Ipv dat het bok _| zo eruit ziet wordt het dan _/
En wat Kermit hierboven zegt
Dit hoeft dus niet perse de reden te zijn van het piepen.
Als mijn blokken nat zijn of het buiten vochtig is dan piepen ze wel, bij droog niet. Sommige blokken doen dat nu eenmaal.
Warm stoken is ook niet altijd handig, blokjes bestaan uit een gedeelte resin en dat kan smelten waardoor de (rem) eigenschappen veranderen.
Zijn de blokjes vies dan reinigen met remmenreiniger, daarna eventueel opschuren en weer reinigen met remmenreiniger.
Niet goed uitgelijnde remklauw kan ook voor trillingen zorgen daar deze de schijf scheef gaat duwen.
Groeven in de remschijf kunnen ook piepen veroorzaken
Soms kan het helpen om de randjes (voorkant)van de blokjes iets schuin af te vijlen om trillingen (en dus piepen) te voorkomen.
Ipv dat het bok _| zo eruit ziet wordt het dan _/
En wat Kermit hierboven zegt
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Vertel ons ook even welk merk/type remmen, remschijven en blokjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 4 maart 2019, 12:54
De remmen zijn Deore BR-M615 de blokken Shimano G02S de schijven zijn van Hayes.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 4 maart 2019, 16:10 Vertel ons ook even welk merk/type remmen, remschijven en blokjes.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5576
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Je caliper is ook mooi droog? Als hij zweet bij de bleednippel dan kan dat ook vervuiling van de blokken veroorzaken tijdens schoonmaken.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De klauwen bestaan uit 2 helften.
Vergezocht, maar soms zweten ze wat olie. Dat komt op blokjes en schijven.
Of minder ver gezocht, Shimano remschijven proberen. Wellicht combineert de Hayes legering niet met de Shimano blokjes.
Vergezocht, maar soms zweten ze wat olie. Dat komt op blokjes en schijven.
Of minder ver gezocht, Shimano remschijven proberen. Wellicht combineert de Hayes legering niet met de Shimano blokjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
controleer de spaak spanning of dit nog goed is .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 4 maart 2019, 12:54
Vandaag nog eens alles gecontroleerd, er zijn geen lekkages.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 4 maart 2019, 22:52 De klauwen bestaan uit 2 helften.
Vergezocht, maar soms zweten ze wat olie. Dat komt op blokjes en schijven.
Of minder ver gezocht, Shimano remschijven proberen. Wellicht combineert de Hayes legering niet met de Shimano blokjes.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Da's mooi.
Dus nu schijven ontvetten, blokjes stoken / schuren / inremmen en de tips van Kermit nalopen.
Dan zóu het gebeep dus over moeten zijn.
Benieuwd, je koppelt de uitslag uiteraard ook nog even terug?
Dus nu schijven ontvetten, blokjes stoken / schuren / inremmen en de tips van Kermit nalopen.
Dan zóu het gebeep dus over moeten zijn.
Benieuwd, je koppelt de uitslag uiteraard ook nog even terug?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.