Remmen blijven piepen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Sommige combinaties van blokken/schijven piepen wel meer dan andere, in het verleden wel wat testjes gedaan. Ice tech schijven piepten minder dan de standaard schijven in combi met die 575/475 remmen van shimano. Je kunt dus best eens daar experimenteren met andere blokjes of schijven.
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Afgelopen maand mijn remmen vervangen voor Sram Guide RSC en bij het ontluchten is het veertje van de voorste remblokken wat verbogen, heb er wel iets mee gefietst waarbij het remblokje zelf ook wat beschadigd is.
Om niet te prutsen gelijk maar nieuwe blokjes besteld en gekozen voor de originele Sram sintered blokjes. Deze gisteren geplaatst en niet te doen wat een gegil. Deze blijven niet lang zitten, ga ze gelijk weer vervangen voor nieuwe aluminium organische blokjes waar de Guide remmen ook mee geleverd zijn, jammer van het geld maar dit is ook geen doen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ingeremd?
Nieuwe blokjes hebben hier wel vaker last van.
Flink versnellen, hard remmen, niet stil staan, flink versnellen, hard remmen etc.
Remmen en blokjes worden zo goed het en raken ingespeeld op elkaar. Als het goed is neemt het gepiep af.
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Ja, inremmen heb ik gedaan zoals je ook beschrijft, versnellen, afremmen, versnellen, afremmen, etc.. mezelf even lekker in het zweet getrapt gisteravond :lol:
Ondertussen heb ik 2 setjes kevlar en 2 setjes koper vrije blokjes besteld via discobrakes, hier las ik in een ander topic wel goede verhalen over.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Discobrakes: :-q

Ik heb zelf de gele blokjes van ze, dat zijn de semi-sintered ofzo? Voor mij prima prestaties in eigenlijk alle omstandigheden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Rouge baste schreef: wo 27 maart 2019, 09:28 Ja, inremmen heb ik gedaan zoals je ook beschrijft, versnellen, afremmen, versnellen, afremmen, etc.. mezelf even lekker in het zweet getrapt gisteravond :lol:
Ondertussen heb ik 2 setjes kevlar en 2 setjes koper vrije blokjes besteld via discobrakes, hier las ik in een ander topic wel goede verhalen over.
Tja, dan zijn andere blokjes vast een betere keuze.
Ben benieuwd hoe die gaan bevallen.
Heb zelf nog nooit met kevlar gereden.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Discobrakes Semi Metallic, Ceramic Pro en Copper Free in uiteenlopende remmen gebruikt (Avid Elixer 7, Shimano M7000/8000 en Magura MT7's) :-q

De rest van het assortiment ken ik niet ;)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik ga die achterremblokjes vd week wel in de fik steken, m'n remschijf met de brander schoonmaken en kopervet op de achterkant vd blokjes doen.

Als dat nog niet werkt, ga ik de remklauwen en blokjes ritueel verbranden onder mijn totempaal.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

En...opgelost?
Zo ja, hoe. Ik heb nl sinds kort hetzelfde probleem na montage van nieuwe Shimano resin blokken.
Ben zodoende benieuwd wat de stille vervanger kan zijn.

Groet, Jan
iblauw
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 11:45
Mijn mountainbike: Cube LTD met XT + div mods en voor op het asfalt een Sensa Giulia Di2

Hier zelfde verhaal. Shimano XT 785 ice tech remset. Door blessure lang niet gereden maar afgelopen winter had ik erg veel last van gepiep. Afgelopen weekend eindelijk weer eens een rit gemaakt en heb me weer doodgeërgerd aan het gepiep en gekreun (de remmen, niet m’n longen 😜). Na het lezen van wat recensies voor resin i.p.v. metal gekozen. Gelijk nieuwe besteld (Shimano origineel), gemonteerd met keramisch vet en goed ingeremd. Piepen is minder maar nog steeds sterk aanwezig vooral bij stoppen tot stilstand. Misschien toch de schijven eens schoonmaken... heeft het nog zin om de (centerlock) schijven los te halen en met keramisch vet te monteren?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

MVMVML schreef: wo 27 maart 2019, 16:07 Ik ga die achterremblokjes vd week wel in de fik steken, m'n remschijf met de brander schoonmaken en kopervet op de achterkant vd blokjes doen.

Als dat nog niet werkt, ga ik de remklauwen en blokjes ritueel verbranden onder mijn totempaal.
Dit heeft trouwens gewerkt. Ik denk vooral het kopervet op de achterkant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn achterrem (vorig model slx) piepte of liep aan, 1 vd 2.
Na doorspoelen met schone olie (er kwam grijze troep uit) en een druppeltje remolie op de seals (ook weer afvegen), was het na 1x afstellen meteen stil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 juli 2019, 18:04 Mijn achterrem (vorig model slx) piepte of liep aan, 1 vd 2.
Na doorspoelen met schone olie (er kwam grijze troep uit) en een druppeltje remolie op de seals (ook weer afvegen), was het na 1x afstellen meteen stil.
Inmiddels ook bekend als 'het grijze olie syndroom'!



:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, inderdaad.
Zou het de wisselwerking tussen de keramische zuigers en de aluminium remklauw zijn, dat zorgt voor dit bezinksel(slijpsel) ?
Anyway, dat grijze bezinksel zou best wel eens stroef kunnen zijn, zodat de pistons niet lekker terugkomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Plaats reactie