26 inch Inbred ombouwen naar Gravelbike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Heb weer iets in mijn kop: kan ik mijn huidige woon-werk Inbred ombouwen naar een meer Gravelachtige set-up?

https://photos.app.goo.gl/iAwv7sMJPYKL3Q6v5

Ik mis een stukje snelheid, maar wil niet teveel inleveren op comfort. WW afstand is 90k retour.

Heb me al wat verdiept, maar struikel nog over de volgende vragen:

De geveerde vork (100mm) vervangen door een rigid. Maar pak ik dan een 26inch vork, of juist 28 inch?
Dropbar met raceremhendels: passen die op mijn huidige calipers (Deore)?
700c wielset met QR: nog tips welke goed aansluiten?

Dank weer!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de 100mm voorvork wilt benaderen is een starre 29" vork beter.
Stuurgedrag wordt echt wel levendig met de lichtere wielen/banden.
Verder zou ik goede mech. schijfremmen pakken, met mech hendels, en dan goede kabels er tussen.(Nou ja, ik zou eigenlijk niks, zo'n krom stuur komt er hier niet snel in de schuur ;) )
Geen idee of hydr mtb remmen en hydr road remmen uitwisselbaar zijn.
Verder heb je voor 10-speed en hoger een racefiets derailleur nodig(of een 9-speed mtb der.).
T/m 9-speed was Shimano race en mtb schakelspul uitwisselbaar.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 2 maart 2019, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Dank! En de derailleur had ik natuurlijk weer niet aan gedacht, mijn 10s XT derrie gaat dus niet werken met dropbar versnellingen begrijp ik...

Misschien domme vraag, maar waarom mechanische ipv hydraulische remmen? Ben net een beetje gewend aan het bleedproces, nu toch beter terug naar kabels?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat ik niet zeker weet of hydraulisch road en mtb uitwissenbaar zijn, omdat touwtjes remmen gowdkoper zijn en omdat ik nog een setje BB7-road op de plank heb liggen.

Hou er rekening mee dat in het 26" frame wel 700/622 wielen passen, maar niet met dikke banden. Dikker dan 28mm zal waarschijnlijk niet passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien dat eerst bekijken door een achterwiel te lenen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Je kan eerst ook gewoon enkel 700c/29 wielen erin gooien met dunne bandjes en misschien een ietsje langere stuurpen voor de meer "race" houding en kijken of dat al stukken sneller gaat. De dropbar met bijbehorende setup kwesties kan altijd erna nog mocht het nodig zijn.

Ik heb hier een oude cannondale met 700x35mm en gewoon een flatbar stuur met die ergon grips waar een kleine barend aan zit. Ik kan er lekker vlot mee fietsen op asvalt en ik betwijfel of in mijn situatie een dropbar iets extras zou brengen. Heb het ooit op een ander 26" frame geprobeerd en het zat gewoon niet lekker.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 maart 2019, 19:47 hydraulisch road en mtb uitwissenbaar zijn
Dat vraag ik me ook dus af. Hopelijk heeft iemand enig ervaring ermee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het meeste win je met een aerodynamischer zithouding. Een dropbar helpt daarbij, maar is wel meteen de duurste oplossing èn het is de vraag of je daarmee nog comfortabel kunt zitten. Een mtb frame is namelijk langer dan een dropbar-specifiek frame, dus op de remmen of onderin de drops kom je behoorlijk extreem te zitten. En als alleen de bovenkant van het stuur goed te doen is biedt een dropbar geen voordeel meer...

Wat ik zou doen: dit low-rise stuur vervangen door een niet te brede flatbar (breed = wind vangen). Wel barends om af en toe van houding te kunnen veranderen. En ter overweging: iets van een mini opzetstuurtje (zoals de oldskool Cinelli Spinaci) of barends in het midden van het stuur. Daarmee kun je "smal" zitten en dat is ook aerodynamisch.
Zet het stuur zo laag mogelijk, maar uiteraard niet zo diep dat je niet prettig meer zit.

Verder zou ik zeker aan een vaste vork denken, en misschien ook net iets lichtere bandjes als Big Apples. Hoewel, als je eenmaal rolt maken die grammen ook niet veel meer uit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Dank voor alle goede adviezen!

De ombouw naar een dropbar is het dus eigenlijk niet waard, dat is wel een veilige constatering. Heb nog een old-school Carbon stuurtje liggen op 58cm. Had deze er in eerste instantie opzitten, maar durfde daar geen bocht mee te nemen :o . Onvoorstelbaar dat het ooit de standaard is geweest..

Heb gisteren, op de bike-motion, voor het eerst op een wielrenfiets gezeten (Canyon Endurance). En moet zeggen, viel me aardig mee, mijn weerstand bleek toch niet helemaal terecht. Nu is zo'n dichte hal natuurlijk geen graadmeter, maar twijfel toch wel of ik niet beter een 2e hands endurance racefiets op de kop kan tikken voor woon/werk KM training en de Inbred weer terugzet naar zijn vorige functie: goedkope offroad voor bar (winters) modderweer.

Contemplatie tijd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oude stalen racefiets van MP.
Opbouwen/opknappen met eenvoudig maar goed spul.
28mm bandjes, misschien past zelfs 37mm wel. (paste bij mij nog net).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Ik heb mijn karate monkey 29er even gebruikt als gravelbike. Was geen succes. Geo klopte voor geen meter meer. Nerveus stuurgedrag op de weg. Daarna een cotic roadrat gekocht en dat was/is echt een verademing. Wel met dropbar en die fietst echt heerlijk.
Skidding destroys trails!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 maart 2019, 22:39 Oude stalen racefiets van MP.
Opbouwen/opknappen met eenvoudig maar goed spul.
28mm bandjes, misschien past zelfs 37mm wel. (paste bij mij nog net).
Ik speel al langer met zo'n idee, maar 28 mm bandjes op een oude stalen racer? Wat me er van weerhoud momenteel is net dat je op zo'n frame en vork enkel ouderwets smalle bandjes en velgen kan monteren. Of ben ik zo mis?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kwam overigens laatst ook "drop-ends" tegen. Dit dus:

Afbeelding

Misschien ook een overweging voor een goedkope aero-achtige oplossing.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

matthiav schreef: wo 6 maart 2019, 10:48
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 maart 2019, 22:39 Oude stalen racefiets van MP.
Opbouwen/opknappen met eenvoudig maar goed spul.
28mm bandjes, misschien past zelfs 37mm wel. (paste bij mij nog net).
Ik speel al langer met zo'n idee, maar 28 mm bandjes op een oude stalen racer? Wat me er van weerhoud momenteel is net dat je op zo'n frame en vork enkel ouderwets smalle bandjes en velgen kan monteren. Of ben ik zo mis?
De mijne is uit '67 (Gazelle Racer) en daar passen net 37mm banden in. Maar dan ook maar net. Bijv. de achterband moet leeg om het achterwiel in het frame te plaatsen.
Dus geen garantie dat het altijd past.
Nu rij ik met 28mm, rolt iets beter op straat en past probleemloos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

26 inch mtb frame.
Krom racestuur.
650b/27.5 wielset met 2.0 banden.
1 speed voor zonder voorderraileur.
(voorderraileur mtb met road shifters gaat niet lekker werken, dit omdat je ook een mtb crank hebt).
V brakes? Sti road shifters met wegderailleur achter.
Disc? Sti road shifters met bv TRP HY/DR remmen en wegderailleur achter.

Werkt perfect! Hoeft niet duur te zijn...
Plaats reactie