Na 900km péage de vliegjes op m'n vorkpoten en die hele grijze waas op de voorkant van mijn fiets; dat nadeel heb ik nog niet gelezen
Een (afneembare) trekhaak icm een Spinder fietsendrager is volgens mij de snelste/handigste optie.
Nieuwe auto komt eraan, beste mtb transportmogelijkheid?
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5583
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Maar die weegt het dubbele dan de mijne.
Ik vervoer mijn fiets overigens ook altijd gewoon achterin de auto, mijn 508 slikt dat gemakkelijk. Fiets gaat alleen op het dak op weg naar de vakantiebestemming en dan staat hij muurvast in de Thru-Ride.
Een 508, een dakdrager met koffer en fiets, onder een carport. Het vinex leven is je in elk geval goed geluktDice Oldskool schreef: ↑vr 1 maart 2019, 10:00Maar die weegt het dubbele dan de mijne.
Ik vervoer mijn fiets overigens ook altijd gewoon achterin de auto, mijn 508 slikt dat gemakkelijk. Fiets gaat alleen op het dak op weg naar de vakantiebestemming en dan staat hij muurvast in de Thru-Ride.
Waar woke is, is vuur
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Ja bij modernere auto's is het niet zo makkelijk zelf te doen nee. Ik heb onder mijn Peugeot 306 ook zelf een trekhaak gezet, in werkplaats op de brug met behulp van ervaren monteur. Zo gepiept en 60 euro aan kostenThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 28 februari 2019, 17:47Ik heb het bij mn A6 avant gedaan.
Dat was best een klus.
De boardcomputer(canbus) moet op de hoogte zijn vd trekhaak.
Bij aankoppelen worden de parkeersensoren achter uitgeschakeld, het mistachterlicht wordt omgeschakeld naar de aanhanger, de verlichting vd aanhanger wordt gecontroleerd enz.
Om alles correct aan te sluiten moest de bekleding vd achterbak er uit, de navigatie, de multimedia speler, de tv tuner, de subwoofer en de eindversterkers vd geluidsinstallatie. Alles los om op de juiste plekken de kabeltjes in te prikken (incl. blackbox om canbus tevreden te houden) .
Niet echt handig. Wat bij mn Golf een uurtje werk was, nam bij de A6 een dag in beslag.
En ik deed het in een echte werkplaats en had hulp van een ervaren monteur.
Materiaal was relatief goedkoop, ik meen nog geen €300.
Maar idd, verkeerde zuinigheid. Wel een A5 rijden, maar niet betalen, dat gaat slecht samen
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Daarom juist
Ik vraag me trouwens ook af of het nog fijn voor je autodak is als er een bike van 23kg op staat. Geeft toch aardig wat krachten als er een beetje stevig door een bochtje gereden wordt...
Bij mij gaat de fiets achterin als ik alleen ergens heen ga, en achterop als er twee bikes mee moeten.
Zou eigenlijk best wel een busje willen, maar als particulier is me dat te duur rijden.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5583
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Eerder Married with children...
Anders was dit mijn keuze geweest..
Ik heb ook een auto zonder trekhaak en door de hoge kosten voor het plaatsen van een trekhaak gekozen voor de optie om fietsen op het dak te zetten. Na wat speurwerk heb ik twee dragers van Pendle bike racks gekocht. De fietsen (meestal een allmountain/enduro a 15+kg) staan hier erg stevig op. Door middel van verschillende inserts is te wisselen tussen de verschillende maten assen. Voorwiel gaat in een wieltas in de auto.
Ik laat ook de fietsendragers op de dakdragers zitten voor snellere montage. Ben best tevreden over de dragers, maar zou als ik het over mocht doen denk ik toch kiezen voor een demonteerbare trekhaak.
Nadelen die ik ondervindt:
- 2 mensen nodig voor het op het dak plaatsen/verwijderen van het geheel (doordat ik de fietsendragers op de dakdragers laat zitten is het geheel best zwaar).
- Mijn dakdragers klemmen de dakrand, ik heb geen rails. Je wil natuurlijk wel dat je lak schoon is wanneer je de dakdragers erop zet.
- Brandstofverbruik neemt fors toe, bij mij zo'n 2-2,5L/100km.
Ik laat ook de fietsendragers op de dakdragers zitten voor snellere montage. Ben best tevreden over de dragers, maar zou als ik het over mocht doen denk ik toch kiezen voor een demonteerbare trekhaak.
Nadelen die ik ondervindt:
- 2 mensen nodig voor het op het dak plaatsen/verwijderen van het geheel (doordat ik de fietsendragers op de dakdragers laat zitten is het geheel best zwaar).
- Mijn dakdragers klemmen de dakrand, ik heb geen rails. Je wil natuurlijk wel dat je lak schoon is wanneer je de dakdragers erop zet.
- Brandstofverbruik neemt fors toe, bij mij zo'n 2-2,5L/100km.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Leg uit, want een busje is nog steeds erg duur in de wegenbelasting. Als je een benzine bestelwagentje neemt (Kangoo ofzo) dan kan het inderdaad verrassend goedkoop zijn (kan ook met achterbank)
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Als er geen achterbank in zit, is het een bestelauto, geen personen auto.japie carbon schreef: ↑vr 1 maart 2019, 11:45Leg uit, want een busje is nog steeds erg duur in de wegenbelasting. Als je een benzine bestelwagentje neemt (Kangoo ofzo) dan kan het inderdaad verrassend goedkoop zijn (kan ook met achterbank)
Als je dus een bestelauto particulier rijdt, ben je een stuk goedkoper uit dan een personenauto van hetzelfde gewicht.
Voor een bestelauto van 1500 kilo, betaal je bijvoorbeeld maar €130,- per kwartaal aan wegenbelasting, terwijl je voor een personenauto van hetzelfde gewicht in sommige provincies €100,- meer betaald.
Bij een gewicht van 2000 kilo is de vergelijking €200,- vs €340,-
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Geen grijs kenteken + diesel + fors gewicht = flinke wegenbelasting. Volgens mij maakt het niet meer uit of er al dan niet een achterbank in zit? Vroeger kon je een niet-personenversie op grijs kenteken rijden als particulier, maar dat is al een hele tijd niet meer mogelijk.
Dus ik "behelp" me nu met een Focus station op benzine
(Niet echt behelpen, want ik ben heel tevreden met die wagen).
Dus ik "behelp" me nu met een Focus station op benzine
(Niet echt behelpen, want ik ben heel tevreden met die wagen).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Dat verschil is mij ook opgevallen. Ik keek naar een diesel station en een diesel bestelwagen van dezelfde gewichtsklasse en kwam erachter dat de bestelwagen goedkoper is in de wegenbelasting. Het verschil was wel een stuk kleiner dan 100 euro, eerder 10 euro.
Heb jij het over benzine? Want 130 euro per kwartaal op een auto van 1500 kan geen diesel zijn.
Heb jij het over benzine? Want 130 euro per kwartaal op een auto van 1500 kan geen diesel zijn.