Nieuwe auto komt eraan, beste mtb transportmogelijkheid?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Na 900km péage de vliegjes op m'n vorkpoten en die hele grijze waas op de voorkant van mijn fiets; dat nadeel heb ik nog niet gelezen :)
Een (afneembare) trekhaak icm een Spinder fietsendrager is volgens mij de snelste/handigste optie.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: vr 1 maart 2019, 09:11 Je bent van harte uitgenodigd om mijn fully een keer op je dak te plaatsen Dice :D :D

En over een auto zonder trekhaak, die komt er bij mij gewoon niet in.
Is dat even simpel! :wink:
Maar die weegt het dubbele dan de mijne. :roll: :winkie:

Ik vervoer mijn fiets overigens ook altijd gewoon achterin de auto, mijn 508 slikt dat gemakkelijk. Fiets gaat alleen op het dak op weg naar de vakantiebestemming en dan staat hij muurvast in de Thru-Ride. :bier:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dice Oldskool schreef: vr 1 maart 2019, 10:00
kermit schreef: vr 1 maart 2019, 09:11 Je bent van harte uitgenodigd om mijn fully een keer op je dak te plaatsen Dice :D :D

En over een auto zonder trekhaak, die komt er bij mij gewoon niet in.
Is dat even simpel! :wink:
Maar die weegt het dubbele dan de mijne. :roll: :winkie:

Ik vervoer mijn fiets overigens ook altijd gewoon achterin de auto, mijn 508 slikt dat gemakkelijk. Fiets gaat alleen op het dak op weg naar de vakantiebestemming en dan staat hij muurvast in de Thru-Ride. :bier:
Een 508, een dakdrager met koffer en fiets, onder een carport. Het vinex leven is je in elk geval goed gelukt :bier:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 februari 2019, 17:47
floris500 schreef: do 28 februari 2019, 13:40

Precies, en dan heb je ook al 600 euro bespaard. Heb even snel opgezocht wat het kost achteraf afneembare trekhaak, 13 polig te installeren bij een A5 Sportback = 800 euro. Kan je ook mooi nog eens een karretje eraan knopen.
Ik heb het bij mn A6 avant gedaan.
Dat was best een klus.
De boardcomputer(canbus) moet op de hoogte zijn vd trekhaak.
Bij aankoppelen worden de parkeersensoren achter uitgeschakeld, het mistachterlicht wordt omgeschakeld naar de aanhanger, de verlichting vd aanhanger wordt gecontroleerd enz.
Om alles correct aan te sluiten moest de bekleding vd achterbak er uit, de navigatie, de multimedia speler, de tv tuner, de subwoofer en de eindversterkers vd geluidsinstallatie. Alles los om op de juiste plekken de kabeltjes in te prikken (incl. blackbox om canbus tevreden te houden) .
Niet echt handig. Wat bij mn Golf een uurtje werk was, nam bij de A6 een dag in beslag.
En ik deed het in een echte werkplaats en had hulp van een ervaren monteur.
Materiaal was relatief goedkoop, ik meen nog geen €300.

Maar idd, verkeerde zuinigheid. Wel een A5 rijden, maar niet betalen, dat gaat slecht samen ;)
Ja bij modernere auto's is het niet zo makkelijk zelf te doen nee. Ik heb onder mijn Peugeot 306 ook zelf een trekhaak gezet, in werkplaats op de brug met behulp van ervaren monteur. Zo gepiept en 60 euro aan kosten 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:
kermit schreef: vr 1 maart 2019, 09:11 Je bent van harte uitgenodigd om mijn fully een keer op je dak te plaatsen Dice :D :D

En over een auto zonder trekhaak, die komt er bij mij gewoon niet in.
Is dat even simpel! :wink:
Maar die weegt het dubbele dan de mijne. :roll: :winkie:
Daarom juist ;-)
Ik vraag me trouwens ook af of het nog fijn voor je autodak is als er een bike van 23kg op staat. Geeft toch aardig wat krachten als er een beetje stevig door een bochtje gereden wordt...

Bij mij gaat de fiets achterin als ik alleen ergens heen ga, en achterop als er twee bikes mee moeten.
Zou eigenlijk best wel een busje willen, maar als particulier is me dat te duur rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Makkelijk schreef: vr 1 maart 2019, 10:26

Een 508, een dakdrager met koffer en fiets, onder een carport. Het vinex leven is je in elk geval goed gelukt :bier:
Eerder Married with children... :roll:

Anders was dit mijn keuze geweest..

Afbeelding
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Schoonmoeder in de dakkoffer kan ook, dus een fiets van 23kg kan makkelijk. :-q
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik heb ook een auto zonder trekhaak en door de hoge kosten voor het plaatsen van een trekhaak gekozen voor de optie om fietsen op het dak te zetten. Na wat speurwerk heb ik twee dragers van Pendle bike racks gekocht. De fietsen (meestal een allmountain/enduro a 15+kg) staan hier erg stevig op. Door middel van verschillende inserts is te wisselen tussen de verschillende maten assen. Voorwiel gaat in een wieltas in de auto.
Ik laat ook de fietsendragers op de dakdragers zitten voor snellere montage. Ben best tevreden over de dragers, maar zou als ik het over mocht doen denk ik toch kiezen voor een demonteerbare trekhaak.

Nadelen die ik ondervindt:
- 2 mensen nodig voor het op het dak plaatsen/verwijderen van het geheel (doordat ik de fietsendragers op de dakdragers laat zitten is het geheel best zwaar).
- Mijn dakdragers klemmen de dakrand, ik heb geen rails. Je wil natuurlijk wel dat je lak schoon is wanneer je de dakdragers erop zet.
- Brandstofverbruik neemt fors toe, bij mij zo'n 2-2,5L/100km.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: vr 1 maart 2019, 11:02
Zou eigenlijk best wel een busje willen, maar als particulier is me dat te duur rijden.
Als je geen achterbank hoeft, is dat anders verrassend betaalbaar :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

MacReal schreef: vr 1 maart 2019, 11:28
kermit schreef: vr 1 maart 2019, 11:02
Zou eigenlijk best wel een busje willen, maar als particulier is me dat te duur rijden.
Als je geen achterbank hoeft, is dat anders verrassend betaalbaar :roll:
Leg uit, want een busje is nog steeds erg duur in de wegenbelasting. Als je een benzine bestelwagentje neemt (Kangoo ofzo) dan kan het inderdaad verrassend goedkoop zijn (kan ook met achterbank)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

japie carbon schreef: vr 1 maart 2019, 11:45
MacReal schreef: vr 1 maart 2019, 11:28

Als je geen achterbank hoeft, is dat anders verrassend betaalbaar :roll:
Leg uit, want een busje is nog steeds erg duur in de wegenbelasting. Als je een benzine bestelwagentje neemt (Kangoo ofzo) dan kan het inderdaad verrassend goedkoop zijn (kan ook met achterbank)
Als er geen achterbank in zit, is het een bestelauto, geen personen auto.
Als je dus een bestelauto particulier rijdt, ben je een stuk goedkoper uit dan een personenauto van hetzelfde gewicht.

Voor een bestelauto van 1500 kilo, betaal je bijvoorbeeld maar €130,- per kwartaal aan wegenbelasting, terwijl je voor een personenauto van hetzelfde gewicht in sommige provincies €100,- meer betaald.

Bij een gewicht van 2000 kilo is de vergelijking €200,- vs €340,-
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen grijs kenteken + diesel + fors gewicht = flinke wegenbelasting. Volgens mij maakt het niet meer uit of er al dan niet een achterbank in zit? Vroeger kon je een niet-personenversie op grijs kenteken rijden als particulier, maar dat is al een hele tijd niet meer mogelijk.

Dus ik "behelp" me nu met een Focus station op benzine ;-)
(Niet echt behelpen, want ik ben heel tevreden met die wagen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat verschil is mij ook opgevallen. Ik keek naar een diesel station en een diesel bestelwagen van dezelfde gewichtsklasse en kwam erachter dat de bestelwagen goedkoper is in de wegenbelasting. Het verschil was wel een stuk kleiner dan 100 euro, eerder 10 euro.

Heb jij het over benzine? Want 130 euro per kwartaal op een auto van 1500 kan geen diesel zijn.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb het indd over benzine. Mijn kilometers op jaarbasis zijn bij lange na niet genoeg voor een diesel.
Moet je voor de grap eens kijken als je een bedrijfje hebt :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ja, dat is helemaal mooi. Belastingontduikers.
Plaats reactie