welke voorvork in een oude cannondale killerV?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

Ik wil mijn Cannondale KillerV wat upgraden met een andere voorvork. Liefst 1 met verring in he tbalhoofd (headshock?) maar ik weet niet wat er past: hier een foto
Afbeelding
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is dat een 1 1/4 inch balhoofd?
Een headshock vraagt een 1 1/2 inch balhoofd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dat is geen headshok variant lijkt me. Mijn Delta V met headshok lijkt me iets breder te zijn. Wil je het precies weten zou je balhoofd moeten opmeten. Als het 1.5 is dan moet je voor een headshok ook nog die 1.5 cups met 1.56 lagers regelen. Die dingen zijn niet goedkoop nieuw.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een headshock in goede staat is ook zeldzaam.
Zou ik niet doen.
Een goede 26" vork met 1 1/8 vorkbuis gaat passen, met een CK devolution headset.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 februari 2019, 01:25 Een headshock in goede staat is ook zeldzaam.
Zou ik niet doen.
Een goede 26" vork met 1 1/8 vorkbuis gaat passen, met een CK devolution headset.
devolution head set? ps ik ben een leek :wink:
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

Ik zie nu pas dat mijn foto weg is????? dus opnieuw

Afbeelding
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn uiteraard verschillende maatvoeringen voor balhoofdbuizen van mtb frames.

Heel vroeger was dat 1" diameter (2.54cm) en had je alleen balhoofdlagers met de cups buiten het frame (extern).
Om de boel stijver te krijgen werd die diameter vergroot naar 1 1/8", maar sommige merken gingen nog een stapje verder. Zo had Cannondale gedurende een bepaalde periode balhoofdbuizen van 1 1/4". Jouw frame lijkt er een van die generatie te zijn.

1 1/4" is geen blijvertje geweest, dus daar zijn al lang geen vorken meer voor te krijgen. CK (= Chris King) heeft een balhoofdlager in het assortiment waarmee je een vork met 1 1/8 stuurbuis in een 1 1/4 frame kunt monteren. Je raadt het al, die heet "Devolution" ;-)

Inmiddels is ook 1 1/8 ouderwets en is tapered de nieuwe standaard. Dat betekent bovenaan een kleiner lager dan onder, respectievelijk 1 1/8" en 1.5".
Nu is het zo dat Cannondale in de Headshock frames ook 1.5" gebruikte, die ruimte heb je gewoon nodig om het veersysteem in kwijt te kunnen. Je gaat dus ook nooit een Headshok vork in een frame krijgen met een kleinere balhoofdbuisdiameter als 1.5".

Waar jij dus naar op zoek moet is een vork met een rechte (niet tapered!) stuurbuis van 1 1/8".
Verder:
- voor 26" wielen.
- als je niet naar een schijfrem over wilt stappen moeten er ook velgremnokken op zitten.
- ik neem aan dat deze oude vork niet veel veerweg heeft, ergens tussen 50 en 70mm? Dan zou een 80mm vork mooi zijn om de geo zoveel mogelijk te behouden. Iets langer kan ook, zal je fiets iets minder nerveus van worden, maar langer dan 100mm lijkt me af te raden.
Heel veel keus is er niet meer in dit soort vorken, denk aan een Rock Shox XC30 of 32, misschien ook een Recon (waarmee je overigens al enorm vooruitgaat qua werking).

En daarnaast dus een balhoofd waarmee een 1 1/8" vork in een 1 1/4" frame past.
Ik geloof niet dat er veel keus is naast die Chris King Devolution. En dat is geen goedkoop balhoofdje... topkwaliteit, dat dan weer wel ;-)

Al met al gaat het toch nog wel geld kosten.
Aan jou de keus of je dat ervoor over hebt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Volgens mij heb je een model van 1994 of net ervoor. Als je de vering weglaat dan zou je nog een Pepperoni vork kunnen overwegen. Die zijn rond 93/94 geleverd op de Killer V met 1-1/4 balhoofdbuizen. Ook op de M800 (Beast of the East) en M600 kwamen die vorken dacht ik. Ze zijn zo nu en dan voor een leuke prijs te vinden met wat geduld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien/waarschijnlijk moet je eens serieus gaan nadenken over wat deze fiets je nog waard is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 maart 2019, 03:44 Misschien/waarschijnlijk moet je eens serieus gaan nadenken over wat deze fiets je nog waard is.
Voor mij onbetaalbaar. Ik zou hem nog niet voor 1000 willen verkopen. Maar de vering is erg stug door een oude (denk ik) elastomeren voorvork. Dank allen voor jullie reacties. Ik ben zo a technisch als de neten, dus mooie verhalen met 1 1/8 en meer maten maar ik zoek gewoon een verende vork die past. Ik begrijp dan wel dat dit een uitdaging is.. :D Ik ga trouwens nooit over naar schijfremmen, Magura raceline remmen beter en piepen nooit
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze fiets rijdbaar en maken en houden gaat veel geld kosten.
Serieuze optie:
Hang m aan de muur, spotje er op. Dan kan je er iedere dag naar kijken.

De elastomeren werden wel eens gekookt in een pannetje water, om ze weer soepel te maken. Dan de vork weer monteren met een hoop vet.
Wellicht werkt dat voor jou (je bent tenslotte ook tevreden met de velgremmen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Met vulbussen kun je een 1 1/8 balhoofd in een 1 1/4 frame monteren. Heb ik ook bij een van mijn fietsen gedaan. Dan kun je een vrij standaard balhoofd gebruiken en heb je veel keuze in vorken.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr#

En dan is dit een mooie vork, 80mm veerweg en onverwoestbaar.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

bartsince1975 schreef: za 2 maart 2019, 10:06 Met vulbussen kun je een 1 1/8 balhoofd in een 1 1/4 frame monteren. Heb ik ook bij een van mijn fietsen gedaan. Dan kun je een vrij standaard balhoofd gebruiken en heb je veel keuze in vorken.
Absoluut de meest rationele weg. Vulbus er in, niet te duur balhoofdlager en een andere stuurpen en voor 150 euro ben je klaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bartsince1975 schreef: za 2 maart 2019, 10:33 https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr#

En dan is dit een mooie vork, 80mm veerweg en onverwoestbaar.
Dat is een heeeeel oude bomber, met die losse brug. 20 jaar ofzo.
Zo goed waren ze nou ook weer niet, en dan nog €75.
Past qua leeftijd wel bij de fiets...

Mijn idee: aan een dood paard moet je niet trekken, maar blijkbaar heeft deze fiets sentimentele waarde voor de TS.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie