shimano 32T FC M590 op een FC M751 triple crank

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik ben mijn woon werk beestje een beetje aan het opknappen. Nieuwe ketting, ketting bladen etc. Nu heb ik hier een nieuw FC M590 kettingblad voor een trippel crank met 32 tanden, het middenblad. Ik wil die op precies dezelfde positie plaatsen. Maar deze past niet. Het lijkt wel alsof ze vergeten zijn de tabjes wat af te veilen.. Beetje zoeken op internet kwam ik dit topic nog tegen https://singletrackworld.com/forum/topi ... lp-please/ en nu lijkt het "normaal" te zijn. Ik heb dit echter nog nooit eerder gezien, gehoord of meegemaakt.. Iemand een idee, is het normaal? Moet ik het kettingblad afvijlen? Of juist de crank? Of terug sturen? Of..

Het gekke is, aan de buitenkant past ie wel. Daar is plaatsing voor het kettingblad ruimer. Maar goed, daar heb ik de 44 al..

Ik vind het maar raar..

///

damn schijnt best normaal te zijn zie ook https://www.youtube.com/watch?v=sRpAAwYeNgs

En ik zat nog te twijfelen, zal ik er niet gewoon een 1X setup van maken.. pff wat een gezeik... Typisch fiets industrie..
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

Ja, heb ik ook ooit gehad.

Beetje afvijlen en klaar.
0,5 mm oer zijde zoiets dacht ik.destijds.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vooral typisch Shimano...
In dit geval kom je nog weg met wat vijlwerk, maar als je die middenbladen met de kunststof/composiet binnenring hebt (SLX, XT) gaat het never nooit niet passen.
Hoeveel verschillende bladen Shimano wel niet gebruikt (heeft), daar wordt je simpel van. XTR is vaak afwijkend, dan past de steek wel maar is de offset anders. Voor de 29ers hebben ze kleinere triples uitgebracht (22/30/40), ook weer een andere steek. En toen besloten ze opeens ook nog dat assymetrisch een goed idee was... :roll:

Maar goed, als het maar heel weinig vijlwerk is zou ik dat het liefst aan het blad doen.
Aan de crank kan ook, dan kun je in de toekomst verkeerde bladen blijven monteren zonder gedoe ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De goedkopere 9-speed Deore bladen passen bij mij altijd.
(Deore, SLX en XT cranks met 104 steek)
Mee ik ben het met Kermit eens, beter aan je voorblad vijlen dan aan je crankstel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Thanks, ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat het vijlen wordt..ik denk overigens dat de crank makkelijker is om te doen dan het blad.. welke het wordt, daar ben ik nog niet helemaal over uit..

Vanavond heb ik wat te doen..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het blad is wegwerp spul en de crank is een blijvertje, dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Snap ik, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de crank structureel verzwak door dat “schoudertje” wat lager te maken..

Gelukt! Jezus wat voelt dat lekker :winkie: Nu begrijp ik ook ineens waarom die bladen zo snel slijten ... Stelde echt geen ruk voor..
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Schoudertje vind ik een goeie!
Ik heb ervaring met XT 750, 760 tot 780. Ergens tussen 750 en 760 passen nieuwere kettingbladen (bcd 104mm) niet meer op de oudere cranks. Inderdaad waardeloos.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb bij het plaatsen van een ovaal tandwiel op mijn XT crack ook een stukje van de armen afgevijld omdat bij het smalste gedeelte de ketting de armen raakte. Het is eigenlijk ook een middenblad dat ik gebruik als buitenblad. 33T.
Plaats reactie