11 speed cassette op mijn 10 speed body?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een concreet antwoord op mijn vraag en ik heb moeite om die te vinden. ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ik rij momenteel met een carbon wielset van 9th wave cycling, dirt sw 29 met een SRAM PG-1070 10-speed cassette op een Shimano 10/11 speed body. ik rij nu met een sram x-9 2x10 schakelgroep.

ik wil graag overgaan op een 1x11 aandrijflijn van sram, de nx Eagle upgrade. kan ik deze op mijn huidige wielset zetten of moet ik een andere body op mijn wielen zetten? volgens de fabrikant moet er wel een andere body op, alleen lees ik ook veel op internet dat de 11-speed cassettes voor de mtb dezelfde breedte hebben als de 10-speed?

ik wil graag naar 1x11 en ik wil er (als echte Hollander) niet al te veel geld aan uit geven, is er eventueel een Andere oplossing waar ik naar uit kan wijken?

alvast bedankt!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je sram 1x 11 gaat rijden zal er een XD body op moeten, wisselen dus.
De shimano 9/10/11 speed body die er nu op zit past niet met sram. 11/12 speed

Ga je 1x11 shimano rijden past er wel een 11speed shimano MTB cassette op je huidige body.

Je kan met shimano 11 speed gaan rijden ipv sram, dan hoef je niet te wisselen.
Andere opties is alleen een shimano cassette en de rest sram, dat werkt ook wel.
JobPool88
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 14:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower

Cube-Elite schreef: vr 22 februari 2019, 11:09
Andere opties is alleen een shimano cassette en de rest sram, dat werkt ook wel.
Dan gaat dat hem worden denk ik, bedankt!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat klopt niet, Sram NX cassette past juist enkel op een Shimano body! Enkel de hogere klasse cassettes maken gebruik van een XD body.

Deze kit past dus in zijn geheel op jouw fiets!

https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... it-p48765/
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

De NX Eagle past op een Shimano body echter is 12 speed (11-50), je hebt er dus een 12 speed derailleur, shifter, ketting en voorblad voor nodig.
Je kunt natuurlijk ook een willekeurige shimano body compatible 11-speed cassette gebruiken, maar dan ook een nieuwe shifter en derailleur, ketting en soms voorblad...
Laatst gewijzigd door Xtrailer op vr 22 februari 2019, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Xtrailer schreef: vr 22 februari 2019, 11:42 De NX Eagle past op een Shimano body echter is 12 speed (11-50), je hebt er dus een 12 speed derailleur, shifter, ketting en voorblad voor nodig.
Je kunt natuurlijk ook een willekeurige shimano body compatible 11-speed cassette gebruiken, maar dan ook een nieuwe shifter en derailleur ketting en soms voorblad...
Een gewone NX cassette (11-speed, PG-1130) past gewoon op een Shimano body. Uiteraard kun je ook een cassette van Shimano of bv Sunrace gebruiken. werkt allemaal met de 11-speed Sram shifters, kettingen en derailleurs. Voor de rest niets aanpassen dus.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Er is toch een sram gx/nx 11speed die op een Shimano body past, of ben ik abuis ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je haalt wat dingen door elkaar heen:
De body is een Shimano, Daar passen beide NX groepen op. (alleen de groepen boven NX (GX, XO, XX1, hebben een XD body nodig).

Dan is er nog het aantal versnellingen:
Je hebt NX=11speed 11-42
En Eagle-NX en EAGLE is altijd 12speed! bij Eagle NX 11-50

NX 11speed (normale) rijd prima, alleen een nadeel is dat de casettes zwaar zijn.
Een wat lichter alternatief zijn bijv de casettes van Shimano en Sunrace, en die kun je dan ook nog in 11-46 ipv NX 11-42 nemen wat ook net wat scheelt.
Ik rij daar zelf mee en dat schakelt prima.
Het verschil met mijn andere fiets met GX-Eagle (wel XD body) merk ik alleen bij schakelen onder zware druk wat sowieso verkeerd is).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even op een rijtje de (gangbare) freewheelbody's:
1- Shimano splined 8/9/10 speed (mtb).
2- Shimano splined 11-road (gelijk aan mtb, maar iets breder).
3- Sram Xd.

Het verschil tussen 1 en 2 is alleen dat de road body iets breder is. Dat is omdat de passende 11-speed (race)cassettes iets breder zijn dan 11-speed mtb cassettes.

Wat past waarop:
Op 1: alle 8/9/10-speed cassettes met Shimano splines, en 11/12 speed mtb cassettes met Shimano splines. Dus naast Shimano ook de Sram NX en Sunrace cassettes. Deze zijn naar believen onderling uitwisselbaar, dus je kunt prima een Sram cassette met Shimano groep gebruiken of andersom.

Op 2: alle cassettes met Shimano splines. Omdat deze body iets breder is moet er bij de "smalle" cassettes (mtb en road 10-speed en minder dus) een vulring onder gelegd worden omdat anders die cassette niet spelingsvrij gemonteerd kan worden.

Op 3: alle cassettes met Xd passing, voorzover ik weet is dat alleen Sram 11 en 12 speed. Dat geldt voor alle Sram groepen, behalve de NX die met Shimano passing is uitgerust.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Op 3: ook de E13 cassettes :-q

Hope heeft weer een eigen body, maar is in dit topic niet van toepassing.
Net als de microspline van shimano en DT-Swiss.

Welkom in de wondere wereld van fiets standaarden :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Jan the Man schreef: vr 22 februari 2019, 12:18
Xtrailer schreef: vr 22 februari 2019, 11:42 De NX Eagle past op een Shimano body echter is 12 speed (11-50), je hebt er dus een 12 speed derailleur, shifter, ketting en voorblad voor nodig.
Je kunt natuurlijk ook een willekeurige shimano body compatible 11-speed cassette gebruiken, maar dan ook een nieuwe shifter en derailleur ketting en soms voorblad...
Een gewone NX cassette (11-speed, PG-1130) past gewoon op een Shimano body. Uiteraard kun je ook een cassette van Shimano of bv Sunrace gebruiken. werkt allemaal met de 11-speed Sram shifters, kettingen en derailleurs. Voor de rest niets aanpassen dus.

Ciao
Jan
Poster vraagt specifiek om de Eagle upgrade (edit), en dat is een 12 speed. Hij komt van 10 speed en moet dus wel degelijk de rest ook vervangen...
Laatst gewijzigd door Xtrailer op vr 22 februari 2019, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Xtrailer schreef: vr 22 februari 2019, 13:41
Jan the Man schreef: vr 22 februari 2019, 12:18

Een gewone NX cassette (11-speed, PG-1130) past gewoon op een Shimano body. Uiteraard kun je ook een cassette van Shimano of bv Sunrace gebruiken. werkt allemaal met de 11-speed Sram shifters, kettingen en derailleurs. Voor de rest niets aanpassen dus.

Ciao
Jan
Poster vraagt specifiek om de Eagle cassette, en dat is een 12 speed...
Specifiek zou ik niet het juiste woord noemen.
titel zegt : 11 speed cassette op mijn 10 speed body?
verder zie ik in 1 van de zinnen dat hij graag 11 speed wil. Misschien kan TS even zeggen wat hij precies wil want zo wordt het voor ons inderdaad lastig.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Om het simpel te houden:
Alle Shimano 11sp en Sram NX (11 of 12 sp) mtb cassettes passen op standaard (is zg 10sp) mtb bodies / wielsets (alle merken wielen) , dat zijn alle cassettes die beginnen met 11tands kransje.
Alle Sram GX en duurdere mtb cassettes (beginnen met 10tands kransje) hebben een specifieke XD body nodig.
Alle 11sp road cassettes passen niet op een mtb body / wielset (enige uitzondering daargelaten)
Op andere merken cassettes staat gewoon in de specs of je er een XD body voor nodig hebt (meestal als ze met kleiner als 11t kransje beginnen)

Edit: aangepast thnx jurf :-q
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op vr 22 februari 2019, 16:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

MonkeyRider schreef: vr 22 februari 2019, 14:00 Om het simpel te houden:
Alle Shimano 11sp en Sram NX (11 of 12 sp) mtb cassettes passen op standaard (is zg 10sp) mtb bodies / wielsets (alle merken wielen) , dat zijn alle cassettes die beginnen met 11tands kransje.
Alle Sram GX en duurdere mtb cassettes (beginnen met 10tands kransje) hebben een specifieke NX body nodig.
Alle 11sp road cassettes passen niet op een mtb body / wielset (enige uitzondering daargelaten)
Op andere merken cassettes staat gewoon in de specs of je er een NX body voor nodig hebt (meestal als ze met kleiner als 11t kransje beginnen)
Met al die Xen haal je XD en NX door elkaar :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sunrace heeft een 12-speed 11-50 cassette die op een Shimano 8/9/10 speed vrijloop past.

Shimano en Sunrace hebben 11-speed cassettes met 11-42/46/50(sunrace) die op Shimano 8/9/10 speed vrijloop passen.

Sram NX heeft 11 en 12 speed cassettes die op Shimano 8/9/10 speed vrijloop passen.

Cassettes die met 9 of 10 tandjes beginnen passen alleen op XD body.

Door de cassette los te kopen van je derailleur en shifter heb je dus meer vrijheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie