Buitenkabel waxen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mede forumgenoten,

Ik heb hier al zoveel wijze raad vandaan gehaald dat ik vertrouwen heb in goede tips of adviezen voor het volgende.

Mijn achterderrie schakelt slecht. Na analyse van een expert ( die overigens niet meteen tijd had om de boel te vervangen ) is het mij aangeraden om een nieuwe versnellingskabel en buitenkabel te plaatsen. Nu heb ik pas de shifter vervangen en die kabel is ook nieuw..

Nu ben ik niet gierig ofzo maar ik denk het volgende ; jagwire kabels zijn gewaxt van binnen, ik smeer wax op mijn ketting ( Squirt ). Kan ik dan niet de binnenkabel ( die overigens ook gewaxt is ) er uit halen, de buitenkabel voorzien van wat Squirt, de boel weer monteren en lekker doorrijden?

Ik zie de reacties graag tegemoet 😃
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het is juist de binnenmantel van de "buitenkabel" die slijt, gewoon nieuwe buitenmantel monteren (jagwire, shimano optislick, om het even) als je al recent de binnenkabel hebt vervangen.

Smering in de buitenkabel trekt imho alleen maar troep aan. Het beste is de buitenkabel uit 1 stuk, dan heb je de minste kans op vervuiling.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je kan het altijd proberen toch.
Sowieso is de binnenkabel er uit halen en de uiteinden van de buitenkabel controleren op vuil of een knik o.i.d. niet verkeerd.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik haal een nieuwe binnenkabel altijd even door een doek met een druppel squirt. Niet te veel.
En altijd een doorlopende buitenkabel van Shimano (SIS-SP41): goedkoop en goed. Jagwire vind ik persoonlijk troep, haalt het niet bij Shimano m.i.
Check ook je kabelloop of daar geen knikken of rare bochten in zitten.
Goed afstellen en het gaat minimaal een jaar mee zonder er naar om te hoeven kijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 16 februari 2019, 21:39 En altijd een doorlopende buitenkabel van Shimano (SIS-SP41): goedkoop en goed. Jagwire vind ik persoonlijk troep, haalt het niet bij Shimano m.i..
Met jouw connecties moet toch te achterhalen zijn waar Shimano zijn kabels laat maken... .


:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ha ha, meen je dat nou? Ik geloof er niets van! Heb echt mindere ervaring met Jagwire, misschien een slechte batch geweest?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee waar ze vandaan komen, maar zeer tevreden met de Shimano kabels.
Ik doe altijd een paar drupjes Royalblood op de binnenkabel.
(Gewoon omdat ik nog een halve liter over heb van mn Magura avonturen)
Een buitenkabel uit 1 stuk is wel heel belangrijk. Gebruik desnoods een paar tiewraps, maar vermijdt die losse stukjes en naakte binnenkabel.

Ik ben wel bang dat je bijna nieuwe binnenkabel niet meer terug wil in de nieuwe buitenkabel, dus koop die ook nieuw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 16 februari 2019, 22:32 Ha ha, meen je dat nou? Ik geloof er niets van! Heb echt mindere ervaring met Jagwire, misschien een slechte batch geweest?
Nu heeft Jagwire wel verschillende kwaliteiten, dus de ene is echt de andere niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Mogelijke oorzaken van het slechte schakelen kunnen komen door slecht afknippen van de buitenkabel of een te krap gelegde bocht. Kijk daar eerst eens naar. Verder hoef je een binnenkabel echt niet te smeren. En een +1 voor de kabels van Shimano.
modder zuigt!
Plaats reactie