Trappers achteruit draaien

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MTB _Enschede
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 17:31

Beste allen, tijdens onderhoud vandaag viel het mij op dat op het grote blad (heb een dubbel), achter ongeveer in het midden, dat als ik een goede slinger achteruit geef de trappers een keer of 3 rondgaan. Doe ik hetzelfde op het grote blad dan is dat ineens 1 - 1,5 draai. Ik zie en hoor 'm nergens aanlopen.

Is dit normaal?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MTB _Enschede schreef: za 16 februari 2019, 17:20 Beste allen, tijdens onderhoud vandaag viel het mij op dat op het grote blad (heb een dubbel), achter ongeveer in het midden, dat als ik een goede slinger achteruit geef de trappers een keer of 3 rondgaan. Doe ik hetzelfde op het grote blad dan is dat ineens 1 - 1,5 draai. Ik zie en hoor 'm nergens aanlopen.

Is dit normaal?
2e keer grote blad bedoel je achter?

Dan ligt je ketting schever en heeft die meer weerstand.


Maar als je achteruit trapt, kom je niet vooruit. Dus deze vergelijking heeft weinig zin! :lol: :bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Op het grotere blad legt de ketting per omwenteling een grotere afstand af.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies dat laatste.
Je draait een X aantal keer de cassette rond als je zo'n 'slinger' geeft.
In het midden is het op de cassette bijv. 20 tands, en op de grootste bijv. 42.
De ketting en dus ook je voor tandwiel gaat dan 1/2 minder vaak rond.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De crank moet dan toch gewoon net zovaak rond draaien. Alleen de cassette draait minder hard.

Het komt door de door Lars aangegeven scheve kettinglijn.
MTB _Enschede
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 17:31

Excuses, zie dat ik het niet helemaal goed had neergezet. Moet zijn:

Beste allen, tijdens onderhoud vandaag viel het mij op dat op het kleine blad voor (heb een dubbel), en achter ongeveer in het midden, dat als ik een goede slinger achteruit geef de trappers een keer of 3 rondgaan. Doe ik hetzelfde op het grote blad voor dan is dat ineens 1 - 1,5 draai. Ik zie en hoor 'm nergens aanlopen.

Is dit normaal?
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

japie carbon schreef: za 16 februari 2019, 21:15 De crank moet dan toch gewoon net zovaak rond draaien. Alleen de cassette draait minder hard.

Het komt door de door Lars aangegeven scheve kettinglijn.
Kies een positie op de cassette recht tegenover het grote blad en kijk eens hoe de test dan uit pakt.
Draait hij dan langer door met de rechte of de scheve kettinglijn?
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

MTB _Enschede schreef: zo 17 februari 2019, 00:02 Is dit normaal?
Ja
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

Ja, dit is normaal.

Draai je heleverhaal eens even om.

Draaai dan niet aan je wiel maar aan je trappers.
En draai dan niet achteruit, maar vooruit.

Om je wiel een paar omwentelingen te laten maken, hoef je op je grote voorblad minder omwentelingen te maken,
Dan wanneer je voor op je kleine blad fietst.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

De invloed van een scheve kettinglijn op de efficiëntie van de aandrijving wordt vaak schromelijk overdreven. De reden dat de crank in het beschreven geval minder licht draait, is dezelfde als die waarom een groot voorblad lichter trapt dan een kleiner: de hefboom is kleiner.
Vorsprung durch Pedantik.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

In zijn eerste bericht bleef de ketting op het grote blad. Dan veranderd de hefboom niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je moet er gewoon op gaan zitten en dan met je benen een vooruitgaande beweging maken oftewel fietsen. :D
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef: zo 17 februari 2019, 09:31 De invloed van een scheve kettinglijn op de efficiëntie van de aandrijving wordt vaak schromelijk overdreven.
Onbelast speelt dat wel een grote rol.


En belast heb je het nog steeds over pakweg 2%!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Lars TB schreef: zo 17 februari 2019, 17:57 Onbelast speelt dat wel een grote rol.


En belast heb je het nog steeds over pakweg 2%!!
Met een neutrale kettinglijn is het effect er ook.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

downhilldirtbike schreef: zo 17 februari 2019, 20:10
Lars TB schreef: zo 17 februari 2019, 17:57 Onbelast speelt dat wel een grote rol.


En belast heb je het nog steeds over pakweg 2%!!
Met een neutrale kettinglijn is het effect er ook.
Ik had moeten schrijven "grotere rol". Want als de ketting zijdelings belast wordt, dan hebben de schakels opeens wrijving en loopt de weerstand meer op. Die weerstand zal ongeveer even groot zijn in onbelaste als belaste toestand, maar het effect (vertragen van de aandrijflijn) zal veel kleiner zijn als je een half Watt in het systeem stopt met de hand, dan als je met 300 Watt op de pedalen staat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie