Help!!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Gisteren heb ik een nieuwe set Slx remmen besteld, ter vervanging van de br-m315. Gisteren de oude set alvast gedemonteerd, tot zover ging alles goed. Ik had een voor de achterrem een draad aan de remleiding gemaakt (tip van op dit forum gevonden), zodat ik bij het monteren deze kon gebruiken om de nieuwe leiding door het frame te krijgen... En toen ging het mis!! Het begin heel voortvarend TOT het laatste stuk, toen kwam het draad los. En nu... nu weet ik het niet meer. Ik heb het met de stofzuiger en garen geprobeerd, of een stuk garen aan de leiding, deze helemaal doorvoeren en dan op het eind proberen te vissen of met de stofzuiger. Maar het mocht allemaal niet baten, ik krijg de leiding er niet door... Mijn laatste optie is de fietsenmaker, alleen dat voelt een beetje als falen. Dus mocht iemand nog een gouden tip hebben, is deze van harte welkom. Gr Michel
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waar woke is, is vuur
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Vanmiddag zat ik met hetzelfde probleem omdat ik een raceframe heb gekocht waarbij remkabel in de bovenbuis er niet meer in zat. Uiteindelijk dun ijzerdraad (binddraad voor bloemen en planten) er door geduwd en die met een pincet uit het gat getrokken.
Ik weet niet of bij jouw frame het gat groot genoeg is voor een pincet?
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Dat gaat helaas niet lukken in mijn geval.
De kabel gaat bij het stuur het frame in en komt pas weer uit halverwege de achtervork.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Heb je je crank en eventueel bracket al gedemonteerd. Als die van balhoofd naar achtervork loopt, verwacht ik dat je hem daar gewoon kan opvissen
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Ooit een keer zelfde soort probleem gehad. (of eigenlijk vergeten wat een geklooi interne kabels soms kan zijn, en gewoon kabel eruit getrokken. Bovenaan bij het stuur zaten er rubberen kapjes waar de kabels doorheen liepen. Wel paar cm aan doorsnede. Deze kon ik eraf trekken. Toen van onderaf de kabel door het frame heen geduwd. Toen die bovenaan was kon ik hem er zo uitvissen met een haakje. Misschien dat je er wat aan hebt
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Heb je een propje aan het garen gedaan toen je de stofzuiger methode gebruikte?
Laatste stukje vlak voor het gat de het garen oppikken met een spaak.

Groet, Jan
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En als je van achter naar voor probeert? Bij het balhoofd kun je soms met je vingers nog wat geleiden als de voorvork er uit is. Moet de balhoofdbuis van binnen wel open zijn trouwens, war bij carbon frames vaak wel het geval is.
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Probleem met het garen is, is dat die niet voorbij de bracket komt. De crank heb ik verwijderd, had geen meer waarde. De bracket heb ik niet verwijderd, daar heb ik niet het gereedschap voor, het is een press fit. Morgen de voorvork er maar eens uithalen, als ik hem doorvoer kan ik tot het balhoofd komen, misschien heb ik geluk een is mijn frame ook open in het balhoofd. Bedankt voor de reacties :-q morgen volgt een update.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Dan wordt het toch echt bracket verwijderen......
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een PF BB kan je er met een platte schroevendraaier gewoon uit tikken, hoor. En monteren met een draadeind, 2 moeren en een stapel carrosserie-ringen, eventueel aangevuld met wat tikken van een kunststof hamer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar als je de lagers er uit tikt met een platte schroevendraaier, dan heb je waarschijnlijk ook nieuwe lagers nodig.

De remleiding van SLX moet van achter/onder naar voor/boven omdat je de banjo aansluiting niet los mag/kan maken.

Stukje garen nog eens proberen, flosje er aan vastmaken zodat de stofzuiger meer houvast heeft.

Als garen er door is, dan stuk visdraad erdoor trekken.

Dan visdraad in de remleiding steken en vastzwtten met wen heel klein schroefje. Liefst met een ronde kop.

Doe je best!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jullie doen zo moeilijk voor mensen die voor alle andere problemen dure tools gebruiken. Man man man...
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, jij bent makkelijk...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie