Offset maat, boost of nonboost?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Wil een ander kettingblad voor op mijn 1x stylo crank monteren, hoe kom ik er achter wat de offset maat is en of deze boost is of niet?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Is je achterwiel Boost?

Nee: dan is je offset 6 mm
Ja: dan is je offset 3 mm

Tenzij je altijd op de kleinste tandwieltjes op je cassette rijdt, valt een 6 mm offset versie eigenlijk ook bij Boost gunstiger uit!

Heb je BB30 als crank: dan is je offset 0 mm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Lars zegt.
Bij een boost naaf heb je met een gewoon crankstel eigenlijk een nettere kettinglijn dan met een boost crank (of boost offset).
Maar boostcranks zijn er niet voor niets.
Vooral bij plus size banden komt je ketting erg dicht bij je achterband, als je een std crank/std offset gebruikt.

Verder kan je std. of boost misbruiken om de kettinglijn iets te verplaatsen richting de kransjes die jij vaak gebruikt.

En niet onbelangrijk, je voorblad moet natuurlijk vrijlopen van je chainstay.
Vooral in NL zal je snel voor een groot voorblad kiezen, zodat boost/extra offset bijna een must is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Dank jullie, antwoorden waar ik wat aan heb! 👍🏻
Joslyn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:49
Mijn mountainbike: Focus Cypress 29er, Sram NX 1x12

HELP!!! Ik snap er niks meer van dat Boost.
Ik heb 2 jaar terug mijn (ondertussen 8 jaar oude) hardtail omgebouwd van Deore 3x9 naar Sram 1x12. Hartstikke fan van 1x.
Ondertussen wel mijn cassette aan vervanging toe en wil gelijk ook mijn ketting blad vervangen van 32T naar 34T of misschien zelfs 36T.
Maar welke offset heb ik nodig? Mijn bike en dusdanig van leeftijd dat het geen Boost frame is. Ik heb de Sram NX Eagle non boost groepset (https://www.futurumshop.nl/sram-nx-eagl ... 5-mm.phtml) en een BB30 trapas (https://www.futurumshop.nl/sram-dub-bsa ... 73mm.phtml).
Ik dacht een 6mm offset nodig te hebben, ik kreeg van Futurum het advies voor een 3mm maar via de mail voor 0mm. Oftewel alle keuzes nog open.
Graag wil ik upgraden naar GX Eagle kettingblad die ik weer niet in 0mm offset kan vinden.

Kan 1 van jullie aangeven welke offset ik nodig heb? En of GX in elke offset te vinden is?

bedankt :-q
Plaats reactie