Proprietary of niet?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik las laatst een artikel over de nieuwe Specialized Stumpjumper ST en dan met name het gedeelte dat ze afscheid hebben genomen van hun - ik citeer- proprietary bullshit. Je zou nu gewoon de standaard gemonteerde achterdemper kunnen wisselen met een ander merk/type. De maat van deze gemonteerde dempers is 190 x 42.5.
Ik zie geen echter geen andere dempers die deze maat hebben, het dichtst in de buurt is de 190 x 50.
Eerst dacht ik dat je deze 190 x 50 dan met volume spacers kan aanpassen naar de gewenste 190 x 42.5, tot ik las dat deze volume spacers alleen de karakteristiek van de demper veranderd. Hoe zit dat nu?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dat Laatste, de slag van 42mm verander je niet met volume spacers.

Spacers erbij verkleint het luchtvolume. Daardoor stijgt de druk sneller bij het inveren, de progressie.
Slag blijft gelijk en 42 hoeft niet prptietary te zijn, maar ook niet heel veel gebruikt, standard is idd 50 mm

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Uitgangspunt is een 190x45 - en niet een 190x50 of was het nu 50.8 of 51 of ... - wat een nieuwe metric maat is en die zijn gedacht (air, coil) om de stroke te beperken in stappen van 2.5mm middels spacers.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Iig hopen dat ze dan het serviceproces beter onder controle krijgen....

Een paar bekenden van mij rijden met een Eric vv braindemper en hebben er vooral problemen mee......

Bij twee van hen de demper al meerdere keren defect en de fiets weken kwijt (niet te gebruiken). De derde wacht al sinds September (!) op een vervangende demper.... Is bij verschillende LBS’sen dus daar ligt het niet aan.

Het was ooit een mooi merk. De service en arrogantie hebben dat echter volledig om zeep geholpen :-(
StAlTiCa
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

cheeta schreef: di 5 februari 2019, 02:01 Uitgangspunt is een 190x45 - en niet een 190x50 of was het nu 50.8 of 51 of ... - wat een nieuwe metric maat is en die zijn gedacht (air, coil) om de stroke te beperken in stappen van 2.5mm middels spacers.
Dat zou flexibiliteit verhogen.

Maar die spacers zijn dan geen “volume spacers” zoals we die kennen net als bv Tokens?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

owwwwk schreef: di 5 februari 2019, 08:57 Iig hopen dat ze dan het serviceproces beter onder controle krijgen....
Gelukkig heeft een stuntjumper geen brain ;)
.
.
.
.
.
.
.
.
maar wel een command post :o
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: di 5 februari 2019, 13:01
owwwwk schreef: di 5 februari 2019, 08:57 Iig hopen dat ze dan het serviceproces beter onder controle krijgen....
Gelukkig heeft een stuntjumper geen brain ;)
.
.
.
.
.
.
.
.
maar wel een command post :o
Die laatste is ook een aanslag op je 'brain'...

:winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Heckler40 schreef: di 5 februari 2019, 12:07
cheeta schreef: di 5 februari 2019, 02:01 Uitgangspunt is een 190x45 - en niet een 190x50 of was het nu 50.8 of 51 of ... - wat een nieuwe metric maat is en die zijn gedacht (air, coil) om de stroke te beperken in stappen van 2.5mm middels spacers.
Dat zou flexibiliteit verhogen.

Maar die spacers zijn dan geen “volume spacers” zoals we die kennen net als bv Tokens?
Kan iemand antwoord geven op die laatste vraag, dat wil ik ook wel weten :tong
En als die “ stroke beperkende” spacer dan anders is, dan wordt die op en andere plek geplaatst dan een volume spacer neem ik aan? Ik kan er verrekte weinig info over vinden :-?

@ owwwwwk : die brain dempers waren altijd al een probleemgeval zover ik weet ( ik had er een op een 2005 Epic )
Als je dan toch een fiets aanschaft met zo’n ding erop weet je dat je risico loopt. Wel slecht natuurlijk dat Specialized er na al die jaren nog niet in is geslaagd om dat ding kwalitatief in orde te krijgen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: di 5 februari 2019, 23:20 Kan iemand antwoord geven op die laatste vraag, dat wil ik ook wel weten :tong
En als die “ stroke beperkende” spacer dan anders is, dan wordt die op en andere plek geplaatst dan een volume spacer neem ik aan?
Ik neem aan precies dat, de demper is intern om te bouwen naar minder slag. Denk niet dat je dat even op de keukentafel kan doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

In een eenvoudige demper kun je een spacer plaatsen om de veerweg in te korten. Ik heb dat gedaan bij een Manitou Radium demper in m'n 26" Prophet zodat ik met 650b kon rijden zonder aanlopen. Gewoon een paar 2mm nylon ringen opengesneden, luchtkamer open en om de shaft gedaan. Nylon is sterk genoeg en maakt geen beschadigingen op de coating. Ik heb er flink mee gereden en geen problemen gehad. Werking was ook perfect.

Als de demper een beetje meer geavanceerde demping aan het einde van de slag heeft zou ik zoiets niet doen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Weet ik :-)
Makkelijk schreef: di 5 februari 2019, 13:01
owwwwk schreef: di 5 februari 2019, 08:57 Iig hopen dat ze dan het serviceproces beter onder controle krijgen....
Gelukkig heeft een stuntjumper geen brain ;)
.
.
.
.
.
.
.
.
maar wel een command post :o
StAlTiCa
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: di 5 februari 2019, 23:35
theemutz schreef: di 5 februari 2019, 23:20 Kan iemand antwoord geven op die laatste vraag, dat wil ik ook wel weten :tong
En als die “ stroke beperkende” spacer dan anders is, dan wordt die op en andere plek geplaatst dan een volume spacer neem ik aan?
Ik neem aan precies dat, de demper is intern om te bouwen naar minder slag. Denk niet dat je dat even op de keukentafel kan doen.
Ik zeker niet, want ik heb geen keukentafel :tong
Maar dat zou betekenen dat Specialized weliswaar een standaard metric demper van 190 x 45 monteert, maar er toch weer iets aparts van maakt zodat je weer extra werk / kosten hebt als je een andere demper wil monteren. Altijd dat moeilijke gedoe :-?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: wo 6 februari 2019, 09:53
Lars TB schreef: di 5 februari 2019, 23:35

Ik neem aan precies dat, de demper is intern om te bouwen naar minder slag. Denk niet dat je dat even op de keukentafel kan doen.
Ik zeker niet, want ik heb geen keukentafel :tong
Maar dat zou betekenen dat Specialized weliswaar een standaard metric demper van 190 x 45 monteert, maar er toch weer iets aparts van maakt zodat je weer extra werk / kosten hebt als je een andere demper wil monteren. Altijd dat moeilijke gedoe :-?
Het voordeel is dat fabrikanten van dempers nu wel een 'Specialized' demper kunnen aanbieden omdat die ombouw voor hen geen extra moeite kost.
Maar het blijft inderdaad nog steeds storend dat ze het weer net even anders moeten doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie