Newbe vraag, het geluid....

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

:-D
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Is dat zo'n apparaatje gevuld met ontvetter?
Die zijn echt dramatisch voor je ketting....
Wáárom zijn die appaatjes slecht voor je ketting?
Zelf gebruik ik voor zowel race- als mountainbike zo'n apparaat van ParkTool in combinatie met Cyclon ontvetter/cleaner. Vooraf en achteraf spoelen met royaal water en na afspoelen de ketting/cassette/tandwielen goed drogen met een handdoek. Daarna smeren met Finish Line Dry Lube of Wet Lube naar gelang de verwachte omstandigheden tijdens de volgende rit.
Het handige van kettingreiniging-tool vind ik dat je de ketting niet hoeft te demonteren. In tegenstelling tot schoonmaken met wasbenzine of lampenolie met een kwast (denk ik, want heb ik tot nog toe nooit gedaan).
Nou vind ik het onderhouden van mijn fietsen leuke klusjes, maar plan de fietstochten meestal zo lang mogelijk, waardoor er daarna krap tijd is voor het poetswerk. Vandaar mijn keuze voor het ParkTool apparaat. Mijn aandrijflijn werkt naar tevredenheid, dus mijn manier lijkt mij goed te zijn. Maar tegelijkertijd heb ik geen vergelijk qua slijtage van ketting of cassette/tandwielen, misschien kan het beter!?! Dus ben echt benieuwd naar de optimale manier van reinigen …….. en waarom de apparaatjes slecht zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar je hoeft de ketting niet te reinigen.
Gewoon smeren, that's all.
Goede smeermiddelen werken het vuil namelijk naar buiten.
Dus smeren en af en toe de buitenkant afvegen als het te gek wordt is genoeg.

Poetsen maakt meer kapot dan je lief is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Pierre1968 schreef: wo 6 februari 2019, 17:12 royaal water
dat klinkt mij in elk geval te duur
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Regenwater van 0 euro en een 5l bidon motorolie die ik 5+ jaar geleden 2dehands kocht voor 6 euro waarvan ik totnogtoe een halve liter gebruikte.
Laatste ketting ligt er nu ongeveer 16 maanden op, slordige 30000 km.
Uitzondering = zout, dan eraf blijven met water. Anders evenveel langer worden in paar dagen als anders in 5 maanden normaal.
Terzake, vraag me af hoelang dat geluid van dit onderwerp weg gaat zijn. Omdat ik eerder twijfel dat een dergelijk getokkel enkel komt door vuile ketting. Smering dempt ook geluiden. Problemen verdwijnen niet met hun boodschapper.
Nu, dat zal dan wel blijken zeker.
Plaats reactie