breedte banden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
anosteen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 20:07

Ik heb een Carbon wielset in bestelling met een binnenbreedte van 29mm. Tot nu toe reed is steeds met Schwalbe Rocket Ron 2.25. Dat vind ik een superfijne band (mijn huidige wielset heeft een binnenbreedte van 25mm).
Denken jullie dat de Rocket Ron ook goed ligt op een velg met een bredere binnenbreedte? Of zou ik daar bredere banden voor nodig hebben?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ze zijn misschien iets smal voor een 30mm velg, maar ik zou ze er gewoon opleggen en eens kijken hoe het voelt.
De banden heb je al dus wat let je. Voelt het om wat voor reden dan ook niet helemaal lekker kun je altijd nog naar andere bandjes omkijken.

Als je dat gaat doen zou ik wel 2.4 tot 2.6 overwegen, dat valt helemaal top op die breedte.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad is 2.25" ongeveer de ondergrens voor een 29-30 mm velg. Het is wel dat de fabrikanten van banden de laatste paar jaar hun carcas en opstelling van de noppen aangepast hebben op bredere velgen. Dus waar een oud setje RoRo misschien wat 'vierkant' werd of de wangen juist uitpuilden (en een brede velg dus geen meerwaarde had), daar valt een nieuwere nu wel mooi.


Gewoon proberen dus. En speel nog wat met de bandenspanning, die kan nog iets omlaag met een bredere velg!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
anosteen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 20:07

Bedankt voor de input! Rijden met lagere druk (en daardoor meer comfort en minder rolweerstand) was precies de reden voor mijn keuze voor een bredere velg. Alleen zou ik het jammer vinden als ik snelheid zou verliezen door met een zwaardere band te moeten rijden. En met de Rocket Ron kan ik lezen en schrijven.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik heb een wielset van 29iw met 2.25 RoRo's erop (de nieuwste versie) en dat gaat net voor mij. Ik had de banden liggen maar dezelfde velgen heb ik met 2.4 Bontrager XR4 gereden en dat klopt toch beter.
Ligt een beetje aan je rijstijl en bandenspanning of het gaat werken, dus zoals gezegd, gewoon proberen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ik heb ook een setje met binnenmaat 30mm. Heb Vittoria Mezcals 2.25 er op liggen en deze vallen heel mooi op de velg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RoRo is een slap bandje, daar helpt geen brede velg aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 31 januari 2019, 22:53 RoRo is een slap bandje, daar helpt geen brede velg aan.
Als hij er happy mee, dan is het zeker geen stap achteruit!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Das waar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie