Ervaring sram remblokken.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ben zelf erg te spreken over de sintered van mtb-brakepads.nl
(https://www.mtb-brakepads.nl/remblokken ... h-sintered)

ten opzicht van de standaard resin/organische van sram.
vind ze wat meer en eerder bijten en uiteindelijk remkracht is ook wat meer.

geen ervaring met disco brakes.
als ik daar de prijzen bekijk van degene die ThaSingleTrackMastah aanhaalt, dan zijn ze wel erg goedkoop.
(neem aan dat je de "Semi-Metallic" bedoelt?)

wat inremmen betreft, dit kun je ook mooi doen wanneer je je laat slepen door een auto :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik bedoel de semi metalic van Disco.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb Guide R remmen met Hope schijven (200 voor, 160 achter), remt als combinatie heel goed, maar blokjes slijten erg snel, vooral bij nat weer. Laatste setje originele blokjes wilde bij nat weer ook nog wel eens piepen, maar vermoed achteraf dat dit de steel-variant is geweest (kwam er later pas achter dat er meerdere varianten waren, inmiddels vervangen, dus kan het niet meer controleren). Er zitten net weer originele organische in, remkracht is vooralsnog weer prima en alles is weer even geluidloos (ook bij nat), maar ben benieuwd hoe lang ze deze keer goed blijven :)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels weer een paar handelingen verricht. Ik heb zelfs een SLX schijf van mijn vorige fiets gemonteerd, maar dit heeft niet helemaal het gewenste resultaat. Wel al iets beter icm jagwire blokken.

Het volgende speelt nu in mijn gedachten ; als ik de remhendel helemaal van mijn stuur af draai dan remt ie eigenlijk best oké. Niet heel goed te doseren maar wel krachtig. Hoe dichter ik de remhendel naar het stuur draai hoe beroerder dat ie word. Zelfs tot eigenlijk gewoon niet meer vertragen.. beetje aanlopen is het dan, meer niet. Om die redenen heb ik een bleedkit besteld en zal dit de volgende stap zijn.

De enige link die ik niet kan leggen is het blijven moeten ontvetten van de remschijf.. de remklauw is echt kurkdroog en bij inknijpen zonder remblokken zie ik geen belletjes of wat dan ook.

In elk geval, mochten deze inspanningen ook geen baat hebben dan denk ik dat het een mooi moment is om mijn guide R voorrem te upgraden naar een Guide RS.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Wat ik wel eens doe is wat overdruk geven.
Wiel er uit of klauw eraf.
En de rem beetje indrukken.
kijk naar de blokjes, dat ze bij het teruggaan wat dichter bij elkaar blijven staan.

Wiel er weer in of klauw erop.
Je voelt nu dat de rem eerder aangrijpt, je kunt je hendel nu ik dichter bij je stuur afstellen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

borre mtb schreef: zo 10 februari 2019, 20:20 Wat ik wel eens doe is wat overdruk geven.
Wiel er uit of klauw eraf.
En de rem beetje indrukken.
kijk naar de blokjes, dat ze bij het teruggaan wat dichter bij elkaar blijven staan.

Wiel er weer in of klauw erop.
Je voelt nu dat de rem eerder aangrijpt, je kunt je hendel nu ik dichter bij je stuur afstellen.

Thanks! Ik dacht dat ze zelfstellend waren of zit ik er een generatie naast? Ik zal de tip straks met het sleutelen zeker meenemen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ze zijn zelfstellend, dus deze truc werkt maar even...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 februari 2019, 00:46 Ze zijn zelfstellend, dus deze truc werkt maar even...
klopt, maar met een paar sintered blokjes duurt het wel tijdje voor ze weer op oude nivo zijn.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

waarom denk je dat een upgrade naar RS het verschil gaat maken?
Ik zou zeker eerst even bleeden inderdaad. Rij zelf ook met Guide R, originele SRAM blokjes en remmen als bootankers.
Is je schijf niet erg versleten?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Slecht (traag) aangrijpen krijg je ook als je remklauw niet vlak en haaks op je schijf staat uitgelijnd.

Losdraaien, rem inknijpen en vastdraaien is niet de beste methode.
Is goed om onderweg quick and dirty een probleem op te lossen, maar 100% werkt het niet
Je hebt sowieso nieuwe ongebruikte blokken nodig om je rem goed af te stellen, welke methode je ook gebruikt.
Afstellen met (schuin! ) afgesleten blokken is prutswerk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik had nog een Slx schijf liggen van mijn vorige fiets, deze zit er nu op. Is nu iets beter. Met elke nieuwe set remblokken heb ik hem uitgelijnd. Ik heb de inknijpmethode als richtlijn gebruikt maar zelf al draaiend afgesteld.

Het is ook heel raar, hij remde echt buitengewoon, totdat ik de blokjes ging vervangen.. maar ik ben nu al acht weken bezig en begin het een beetje beu te worden. Ik heb de afstand van de klauw naar de schijf ook vergroot door er ringetjes tussen te zetten en dat werkte ook wel iets beter maar nog niet zoals het was.

omdat ik mijn hendel nu helemaal van mijn stuur moet draaien om wat remdruk te hebben kan ik er wel mee wat mee maar ik ga over twee weken een dagje naar gulpen dus dan moet ie gewoon in orde zijn.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 februari 2019, 18:45 Slecht (traag) aangrijpen krijg je ook als je remklauw niet vlak en haaks op je schijf staat uitgelijnd.

Losdraaien, rem inknijpen en vastdraaien is niet de beste methode.
Is goed om onderweg quick and dirty een probleem op te lossen, maar 100% werkt het niet
Je hebt sowieso nieuwe ongebruikte blokken nodig om je rem goed af te stellen, welke methode je ook gebruikt.
Afstellen met (schuin! ) afgesleten blokken is prutswerk.
Dit herken ik. Ik heb geen SRAM maar Magura MT S en die remmen echt heel belabberd als ze maar een beetje scheef staan. Zelfs de volautomatische centreerfunctie werkt dan niet meer. Is alles netjes recht en gecentreerd dan zijn ze echt perfect dus het kan daar echt aan liggen hoe je remmen werken.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Goed, ik heb een bleedkit wat onderweg is, nieuwe schijf en wederom nieuwe remblokken en een teller die op 150,- staat.

Ik ga alle tips in acht nemen, van voor af aan beginnen, dus bleeden, nieuwe blokken plaatsen, wiel terug met nieuwe schijf, helemaal opnieuw afstellen en dan maar hopen dat het goed komt.

Laten we hopen dat het goed komt en ik een hoop ervaring gekocht heb..
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sjeez, voor dat geld had je een nieuw setje SLX gehad...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En dan is de oorzaak zometeen en toch niet goed functionerende remklauw... :-{
Plaats reactie