Ervaring sram remblokken.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo medebikers.

Ik ben op zoek naar jullie ervaringen met sram remblokken. Ik heb laatst van mijn guide R remmen zowel de blokken voor als achter vervangen ( 20,- per paar! ) en ik ben nog nooit zo ontevreden geweest over remblokken. Ik heb alle tips die ik kon vinden ten harte genomen en uitgevoerd. Zelfs de remblokken al van voor naar achter gedaan maar het is gewoon zeer teleurstellend. Na het ontvetten en schoonmaken dan gaat ie drie keer zonder pardon op het voorwiel en de keren erna lig ik bijna door de schutting heen.

Ik heb alles al geprobeerd, blokken en schijven opgeschuurd, ontvet, wel inremmen, niet inremmen. De achterkant blokkeert zonder weinig moeite maar ik heb aan de voorzijde misschien maar 20 procent remkracht met vergelijking van de vorige blokken. Deze waren door de vorige eigenaar vervangen en geen originele sram blokken.

Ik heb na vijf weken emmeren de hoop opgegeven en mijn hoop gevestigd op jagwire pro sinterd blokken. Deze zal ik morgen kunnen monteren.

Eigenlijk is mijn vraag aan jullie ; is dit een op zichzelf staand geval of hebben meer mensen slechte ervaringen met sram remblokken?

Ik hoor jullie graag 💪🏻
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Geen problemen met de Sram blokken maar wel met de Guide R remmen.
Zowel mijn vriendin als ik hadden ze op de fietsen zitten en die van mij vond ik maar matig, die van haar hadden beduidend meer remkracht. Goed gebleed etc, maakt allemaal niet uit dus ik heb ze vervangen door Code-R remmen die het perfect doen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jurf schreef: ma 28 januari 2019, 20:34 Geen problemen met de Sram blokken maar wel met de Guide R remmen.
Zowel mijn vriendin als ik hadden ze op de fietsen zitten en die van mij vond ik maar matig, die van haar hadden beduidend meer remkracht. Goed gebleed etc, maakt allemaal niet uit dus ik heb ze vervangen door Code-R remmen die het perfect doen.
Oh dat is ook bijzonder. Jammer dat al je inspanningen niet geholpen hebben. Ik heb wel altijd voldoende remkracht gehad en met grote tevredenheid de remmen gebruikt.. tot ik de remblokken moest vervangen.Mij viel op dat er bij de wissel geen originele in zaten. misschien heeft de vorige eigenaar ook wel problemen gehad met de originele blokken. Daarom ben ik benieuwd naar de mening van anderen.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt ze wel meteen voor de eerste rit ingeremd?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 22:30 Je hebt ze wel meteen voor de eerste rit ingeremd?
Ja zeker. Op schone ontvette schijven. Remblokken niet aangeraakt met blote vingers. Keurig volgens t boekje.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En met inremmen dus meteen al slechte ervaring?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 23:14 En met inremmen dus meteen al slechte ervaring?
Jep. Na vele pogingen de remblokken van achteren naar voor gewisseld, want die greep wel goed aan, maar nog steeds een matig resultaat.
Omdraaien kan altijd nog!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als ze het een paar keer wel goed doen en daarna niet meer denk ik eerder aan een olielekkage die je blokken iedere keer om zeep helpen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

awinkel schreef: di 29 januari 2019, 10:08 Als ze het een paar keer wel goed doen en daarna niet meer denk ik eerder aan een olielekkage die je blokken iedere keer om zeep helpen.
Oh, dat hoop ik dan toch niet 😬 Maar dat klinkt wel logisch idd..
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Zojuist de boel even los gemaakt en de blokken eruit gepakt. Alles is kurkdroog en als ik zonder blokken de rem licht inknijp zie ik ook geen lekkage.

Dat vrolijkt me wel op, maar nu is er nog niet echt een oorzaak bekent. Zal ik gewoon nieuwe blokken steken en kijken wat er gebeurt?
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat je op 1 of andere manier gewoon pech hebt met de blokken.

Ik heb wel eens verschil gemerkt tussen 'dezelfde' blokjes van een andere serie, maar nooit extreem. En ook nog nooit echt zo een tegenvaller gehad als jij omschrijft.

Heel vreemd.


Misschien toch even een mailtje aan SRAM er aan wagen, wie weet matsen ze je met een setje nieuwe blokjes! Ze lossen daar erg graag problemen op :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: di 29 januari 2019, 11:13 Ik denk dat je op 1 of andere manier gewoon pech hebt met de blokken.

Ik heb wel eens verschil gemerkt tussen 'dezelfde' blokjes van een andere serie, maar nooit extreem. En ook nog nooit echt zo een tegenvaller gehad als jij omschrijft.

Heel vreemd.


Misschien toch even een mailtje aan SRAM er aan wagen, wie weet matsen ze je met een setje nieuwe blokjes! Ze lossen daar erg graag problemen op :-q
Thx voor de tip! Ik zal dat zeker eens wagen. Mailtje kost immers niets.

Ik heb wel eens een soortgelijk verhaal gehoord over BBB blokjes.. echter was dat wel opgelost met 1 van de tips die ik ook opgevolgd heb.

Ik zal tzt wel even een update geven😀 Straks blokken steken, misschien zaterdag inrijden.
Omdraaien kan altijd nog!
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Even een terzijde.
Bij Discobrakes zijn de remblokken aanmerkelijk goedkoper, en ik kan prima leven met de werking en de duurzaamheid.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

edkars schreef: di 29 januari 2019, 13:44 Even een terzijde.
Bij Discobrakes zijn de remblokken aanmerkelijk goedkoper, en ik kan prima leven met de werking en de duurzaamheid.

Discobrakes semi-sintered blokjes bevallen mij prima in m'n Shimano remmen. Ze kosten bijna niets, vooral erg fijn in de modder, waar je remblokjes (ongeacht merk en type) wel eens binnen 1 tocht naar de eeuwige singletracks zijn.
Remkracht en modulatie zijn ook prima, wel iets eerder last van fading (buitenland). Wellicht hebben ze die ook voor Sram.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor de tips mbt discobrakes! Ik heb er nu jagwire inzitten en net toch even een twintig minuten gehad om de boel eens goed in te remmen. Deze lijken tot nu toe feilloos te werken! Ik denk dat de werking in de loop der tijd nog wel iets toeneemt.

Ik ga zeker eens een bezoekje brengen aan discobrakes!
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie