Fox 34 Elite 120 naar 130/140.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hallo mensen,

Ik heb een Fox 34 elite met 120 mm veerweg. (2018 model denk ik)
Deze wil ik verhogen naar 130 of 140 mm.

De vraag is :

Wat heb ik hier precies voor nodig?




Ik heb veel forums bekeken maar dat is het probleem met forums, iedereen weet het beter.

Dus toch nog even hier proberen voor ik Bikesuspension bel.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Voor de 2016 versie had ik deze link naar de site van Fox nog in mijn bladwijzers staan. Kon hem op m'n telefoon alleen zo snel niet vinden voor de 2018 versie.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Fox vragen:
Please contact FOX directly before extending travel on any fork to verify that the stock components of the fork can handle the new longer travel.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Bij die link was is idd ook uitgekomen maar of dit inderdaad ook voor de 2018 34 elite vorken is.

Ik stuur Sabma wel even een mailtje.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Heckler heeft er laatst ook een topic over gehad maar kan het zo snel niet terug vinden. Ik ben er ook wel benieuwd naar.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef: za 26 januari 2019, 10:34 Fox vragen:
Please contact FOX directly before extending travel on any fork to verify that the stock components of the fork can handle the new longer travel.
Klopt, ze stoppen soms in OEM vorken ander spul aan de binnenkant dan op de los verkochte vorken! Dus houd het nummer van de vork bij de hand, daarmee kan FOX opzoeken wat precies mogelijk is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb inderdaad het vorknummer meesgestuurd in de vraag aan Sabma.

Als ik antwoord heb dan deel ik her uiteraard even hier.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Ik heb mijn Fox 34 van 130 naar 150 gebumped, er was eigenlijk alleen een ander airshaft nodig, let wel, ik heb een 2016 elite in mijn Spider zitten
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het schijnt ook te liggen aan de lengte van de stantions. Daarom schijn je Fox de vorkcode te moeten geven zodat hun kunnen zien of het verlengen van de veerweg kan en veilig is.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

maverick76 schreef: zo 27 januari 2019, 09:54 Het schijnt ook te liggen aan de lengte van de stantions. Daarom schijn je Fox de vorkcode te moeten geven zodat hun kunnen zien of het verlengen van de veerweg kan en veilig is.
Ik had begrepen dat een 100 wel naar 120 kan maar niet meer en een 130 kan tot 160.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat zou heel goed kunnen.

Nouja, dan heb ik nog 2 duure opties. Een andere vork kopen of een 29r wielset ipv mijn 27.5 plus om de bracket iets te verhogen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Update.

Antwoord van Sabma op deze vraag is.

Een 100/120 FoX 34 heeft een 130/150 cardridge nodig om meer veerweg te krijgen ipv alleen een nieuwe air shaft.

Dus je hebt blokken 100 tot 120/130 tot 150 mm waarin de veerweg kan worden aangepast dmv een airshaft anders moet je dus een heel nieuw binnenwerk aanschaffen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Klinkt bekend,

Dat is wat ik ook vond na doorgraven op de Fox service pagina's. Maar 10mm meer veerweg is hooguit de helft bij het bracket en dan verdwijnt 30% in de sag als je niet oppast. Ik zou niet naar een 29er wielset gaan als je tevreden bent met PLus.

Een externe lower headset cup zetten, kortere cranks, dikkere banden er zijn nog wel opties

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie