Manual machine, ervaringen mee?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik kon met de zoekfunctie niets vinden, dus maar een nieuw topic.

De manual wil me maar niet goed lukken, dus ik zit te denken een manual machine te bouwen. Het stikt vd voorbeelden op youtube dus dat lijkt me zo gefixt. Heeft iemand er al eens gebouwd en gebruikt?

Afbeelding

Vrij simpel te maken, enige nadeel dat ik heb is dat ze zo breed en lang zijn en m'n schuur al zo volgepropt zit dat ik dat nooit erin krijg. En buiten rot ie zo weg.

Maar daar heb ik wel een ideetje voor om hem simpel demontabel en kleiner te maken. Het hoeft niet zo lang, die voorpoot is nergens nodig voor en de zijkanten wil ik verwijderbaar maken.

Afbeelding
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

grappig zat hier ook al naar te kijken, n.a.v. dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=VyM77LW9qWI
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik denk dat die grote zo lang is, omdat je voorwiel dan net zo hoog is als het achterwiel, wat het realistischer maakt.
Anders moet je 5-10cm verder optrekken en dat merk je wel.
Op zich leuk om mee te kunnen oefenen, maar ik vraag mij af wat je wiel doet als je balans even niet zo goed is en je met 80+ kilo naar één kant valt.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: wo 23 januari 2019, 16:41 Ik denk dat die grote zo lang is, omdat je voorwiel dan net zo hoog is als het achterwiel, wat het realistischer maakt.
Anders moet je 5-10cm verder optrekken en dat merk je wel.
Op zich leuk om mee te kunnen oefenen, maar ik vraag mij af wat je wiel doet als je balans even niet zo goed is en je met 80+ kilo naar één kant valt.
Je wiel zit goed opgesloten en als je zijsteunen maakt, kan er niets gebeuren. Dat is het hele idee van dat ding.

Je kan eventueel een losse plank nog onder je voorwiel neerleggen. Alles om dat ding maar geen 2,5 meter lang te maken, vind ik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hendrikjan schreef: wo 23 januari 2019, 16:34 grappig zat hier ook al naar te kijken, n.a.v. dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=VyM77LW9qWI
Ja, dat is 1 vd filmpjes inderdaad. Ik zie alleen niet in waar die onderplank voor nodig is, dat maakt hem zo lang en je kan ook gewoon op de grond staan met je wiel. Dus ik ga gewoon een open bak maken en via klemkoppelingen 4 zijsupports doen. Moet zat zijn. En dan is hij maar klein en kan je hem zo zonder gereedschap demonteren en opbergen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als ie goed in de steun zit en zijsteunen heeft, zal het hele apparaat niet omvallen nee.
Maar als je de fiets niet recht naar achteren trekt, wat in het begin het lastigste aspect is, komen er behoorlijk wat zijdelingse krachten op het wiel te staan.
Is iets waar je wel rekening mee moet houden.
Gebruikersavatar
robko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 29 juli 2010, 18:38

Heb afgelopen zomer zo'n ding in elkaar geschroefd. Had nog wat hout staan en kwartiertje later stond de fiets erin. Het lijkt meer op de eerst getoonde foto van jou.
Inderdaad, met een 29er is het best tricky met je achterwiel, dat wringt nog wel is. Zeker zo hoog mogelijk inpakken aan twee kanten maar ik begrijp dat omvang een probleem is qua ruimte bij jou. Ik vind het een hele kluif trouwens, manual met een 29 inch....
Op een 24" bmx gaat het beduidend makkelijker. Je leert goed hoeveel kracht er nodig is om je fiets op het achterwiel te krijgen en te houden. Ook merk ik dat je best wat borst spieren gebruikt.
Al met al een leuk ding en geinig om zo nu en dan mee te stoeien.


grtz
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik had het onlangs met een Zwitser over zo'n ding. Die gast kon echt overal manuals maken, ook op technische trails. Die gaf me te kennen, nadat ik hem meedeelde dat ie niet overal een manual moest maken omdat ik stikjaloers werd, dat oefening kunst baart. Veel oefenen, en niet met een houten bok want dat werkte volgens hem niet. Je moet het leren tijdens het rijden, omdat de voorwaartse beweging veel van invloed is.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennisvdb schreef: wo 23 januari 2019, 21:18 Ik had het onlangs met een Zwitser over zo'n ding. Die gast kon echt overal manuals maken, ook op technische trails. Die gaf me te kennen, nadat ik hem meedeelde dat ie niet overal een manual moest maken omdat ik stikjaloers werd, dat oefening kunst baart. Veel oefenen, en niet met een houten bok want dat werkte volgens hem niet. Je moet het leren tijdens het rijden, omdat de voorwaartse beweging veel van invloed is.
Dat geloof ik ook zeker, maar het oefenen voor het balanspunt enigzins uit te vogelen en een beetje de beweging goed onder de knie te krijgen, dat moet toch wel lukken dunkt me.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Juist bij het zoeken van dat balanspunt is het rijden ook een invloed... net als bij een wheeley bv. Dus 'in het veld' heb je toch het beste gevoel. Mij lijkt zo'n machine nogal statisch en net weer anders qua gevoel, waardoor je ervaring toch weer anders is als je dan in de praktijk gaat rijden...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 24 januari 2019, 10:03 Juist bij het zoeken van dat balanspunt is het rijden ook een invloed... net als bij een wheeley bv. Dus 'in het veld' heb je toch het beste gevoel. Mij lijkt zo'n machine nogal statisch en net weer anders qua gevoel, waardoor je ervaring toch weer anders is als je dan in de praktijk gaat rijden...
Zou kunnen. Maar ik vind het ook gewoon leuk om te bouwen en te proberen en het ontwerp te verbeteren, dus ik ga het wel doen. :-D

En ik denk dat het toch wel degelijk kan helpen bij het oefenen van de juiste beweging en ongeveer weten waar je balanspunt is, zonder dat je bang bent achterover te slaan.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MVMVML schreef: do 24 januari 2019, 10:19
Wiel-Maat schreef: do 24 januari 2019, 10:03 Juist bij het zoeken van dat balanspunt is het rijden ook een invloed... net als bij een wheeley bv. Dus 'in het veld' heb je toch het beste gevoel. Mij lijkt zo'n machine nogal statisch en net weer anders qua gevoel, waardoor je ervaring toch weer anders is als je dan in de praktijk gaat rijden...
Zou kunnen. Maar ik vind het ook gewoon leuk om te bouwen en te proberen en het ontwerp te verbeteren, dus ik ga het wel doen. :-D

En ik denk dat het toch wel degelijk kan helpen bij het oefenen van de juiste beweging en ongeveer weten waar je balanspunt is, zonder dat je bang bent achterover te slaan.
Ik zou het ook zeker doen, even dat lekker in elkaar gaan knutselen kan ook gewoon al leuk zijn. ;)

Maar toch is het met dat achteroversla-punt in de praktijk dan weer anders... je leert in die machine dus eigenlijk niet waar het échte kantelpunt ligt, door het ontbreken van de rij-invloed. 8)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Wiel-Maat schreef: do 24 januari 2019, 10:37
MVMVML schreef: do 24 januari 2019, 10:19

Zou kunnen. Maar ik vind het ook gewoon leuk om te bouwen en te proberen en het ontwerp te verbeteren, dus ik ga het wel doen. :-D

En ik denk dat het toch wel degelijk kan helpen bij het oefenen van de juiste beweging en ongeveer weten waar je balanspunt is, zonder dat je bang bent achterover te slaan.
Ik zou het ook zeker doen, even dat lekker in elkaar gaan knutselen kan ook gewoon al leuk zijn. ;)

Maar toch is het met dat achteroversla-punt in de praktijk dan weer anders... je leert in die machine dus eigenlijk niet waar het échte kantelpunt ligt, door het ontbreken van de rij-invloed. 8)
Ik denk dat het wel helpt om het gevoel van waar het punt zit, goed te herkennen. Ik oefen het bijvoorbeeld op mijn Dirtjumper. Daar is het een stuk makkelijker op. Vervolgens is het op een 29er een heel ander punt, maar je weet wel iets beter hoe je moet reageren, of je te ver zit, of nog verder moet.
Enige waar ik me zorgen om zou maken zou mijn achterwiel zijn ivm zijwaartse bewegingen. Maar als dat een probleem is zou je een 2e hands achterwiel voor weinig (met een slag, missende spaken, reeds krom, whatever) kunnen kopen.
Ik zeg dus; gewoon bouwen die handel en proberen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Heb een tijd geleden ook zo'n ding gemaakt, had nog een boel oud hout liggen dat ik anders weg zou brengen.
Ik merkte dat een wheelie op mijn DH een stuk lastiger ging dan op mijn Enduro en ik hoopte met die manual machine wat sneller het gevoel op de DH te krijgen. Is niet gelukt, ik vind een wheelie in dat ding een stuk lastiger dan in het veld. Hij ligt nu dus onder een laagje sneeuw in de tuin te wachten totdat het weer beter wordt en het hout alsnog naar de stort kan. Of in de fik.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Klitse schreef: do 24 januari 2019, 10:40
Wiel-Maat schreef: do 24 januari 2019, 10:37
Ik zou het ook zeker doen, even dat lekker in elkaar gaan knutselen kan ook gewoon al leuk zijn. ;)

Maar toch is het met dat achteroversla-punt in de praktijk dan weer anders... je leert in die machine dus eigenlijk niet waar het échte kantelpunt ligt, door het ontbreken van de rij-invloed. 8)
Ik denk dat het wel helpt om het gevoel van waar het punt zit, goed te herkennen. Ik oefen het bijvoorbeeld op mijn Dirtjumper. Daar is het een stuk makkelijker op. Vervolgens is het op een 29er een heel ander punt, maar je weet wel iets beter hoe je moet reageren, of je te ver zit, of nog verder moet.
Enige waar ik me zorgen om zou maken zou mijn achterwiel zijn ivm zijwaartse bewegingen. Maar als dat een probleem is zou je een 2e hands achterwiel voor weinig (met een slag, missende spaken, reeds krom, whatever) kunnen kopen.
Ik zeg dus; gewoon bouwen die handel en proberen.
Ja, op zich snijdt dat hout. :wink: Maar dan sterkt de volgende post van Michiel toch mijn standpunt:
Michiel schreef: do 24 januari 2019, 11:02 Heb een tijd geleden ook zo'n ding gemaakt, had nog een boel oud hout liggen dat ik anders weg zou brengen.
Ik merkte dat een wheelie op mijn DH een stuk lastiger ging dan op mijn Enduro en ik hoopte met die manual machine wat sneller het gevoel op de DH te krijgen. Is niet gelukt, ik vind een wheelie in dat ding een stuk lastiger dan in het veld. Hij ligt nu dus onder een laagje sneeuw in de tuin te wachten totdat het weer beter wordt en het hout alsnog naar de stort kan. Of in de fik.
8)
Plaats reactie