Manual machine, ervaringen mee?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afbeelding Of de krachten die er op komen echt goed zijn voor de achterbrug lagers waag ik te betwijfelen. Ik heb in ieder geval daarna al een set lagers, van de rocker, kunnen vervangen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

MVMVML schreef: vr 24 mei 2019, 15:52
hendrikjan schreef: vr 24 mei 2019, 15:29 Wij willen natuurlijk ook die beginner filmpjes zien.. en niet alleen maar goed gemonteerde kijk eens hoe goed ik het kan filmpjes :D
Haha uiteraard!

Gisteren al iets zitten kutten, maar ging nog niet helemaal jofel

Afbeelding
Hier vanaf de wal, zou ik zeggen, dat je je kont naar achteren moet gooien... dat stuurt een stuk beter ;) :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik weet niet wat je doet (CoG positie, stand van de pedalen) maar een manual gaat dat nooit worden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: vr 24 mei 2019, 17:30 Afbeelding Of de krachten die er op komen echt goed zijn voor de achterbrug lagers waag ik te betwijfelen. Ik heb in ieder geval daarna al een set lagers, van de rocker, kunnen vervangen.
Maar er zijn ook heel veel mensen die hun lagers moeten vervangen zonder zo'n manualmachine.
Dus wat dat betreft...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

waarom zou een manualmachine een zwaardere belasting zijn op je lagers?
Die snap ik niet. Is het niet gewoon hetzelfde als wanneer je een normale manual doet, en zeker minder dan wanneer je een drop doet en op je achterwiel eerst land?
Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het punt is niet de manual maar dat je het achterwiel op een 'onnatuurlijke' wijze fixeert en krachten introduceert die er normaal niet in die mate zijn omdat je gewoon zijdelings zou omvallen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dat is logisch. Misschien aan beiden kanten een spanband aan het frame ipv de fixatie op het achterwiel?

Ik heb ooit wel s met een spanband en een haak in t plafond een manual geoefend. Spanband om t frame bij je headaet en dan gewoon er in laten rusten terwijl je langzaam iets verder naar achteren gaat hangen. Werkte best aardig...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

cheeta schreef: za 25 mei 2019, 22:04 Het punt is niet de manual maar dat je het achterwiel op een 'onnatuurlijke' wijze fixeert en krachten introduceert die er normaal niet in die mate zijn omdat je gewoon zijdelings zou omvallen...
Dat inderdaad.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

MVMVML schreef: vr 24 mei 2019, 15:52 Gisteren al iets zitten kutten, maar ging nog niet helemaal jofel

Afbeelding
Kont achter het zadel (iets achter je achteras zelfs, armen gestrekt (dwz in rijpositie , niet op slot), en pedalen vlak, daar zou ik mee beginnen. Ik ben er zelf ook niet zoń held in maar de keren dat het goed gaat voelt het alsof je met je voeten tegen de pedalen je achterwiel onder je kont door duwt. Ik weet niet of je dat gevoel ook met zoń machine kunt realiseren.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Afbeelding

Nou het werkt! Ik zal al die tijd dom te wezen en m'n achterrem uit automatisme in te knijpen. Ja dan kan je wiel niet goed draaien natuurlijk! :-? :lol:

Afijn het werkt! :winkie: Kan zelfs min of meer onbeperkt zo blijven hangen :bier:
Gebruikersavatar
robko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 29 juli 2010, 18:38

Netjes! Inderdaad achterrem loslaten.

Al spierpijn in de bovenbeentjes? :D
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

robko schreef: za 19 oktober 2019, 20:50 Netjes! Inderdaad achterrem loslaten.

Al spierpijn in de bovenbeentjes? :D
Neh! Nergens last van.

Hier zijn de armen gestrekt, zoals schijnt te moeten :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik kreeg wel een goede tip van iemand op instagram:
N.l, als je het op deze manier doet, mis je de weerstandloze pedalen in werkelijkheid. M.a.w. nu kun je je vastzetten tegen je pedalen, maar als je echt de manual maakt, heb je die weerstand niet.
Beste is dan om even je ketting er af te halen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mark-V schreef: za 19 oktober 2019, 21:11 Ik kreeg wel een goede tip van iemand op instagram:
N.l, als je het op deze manier doet, mis je de weerstandloze pedalen in werkelijkheid. M.a.w. nu kun je je vastzetten tegen je pedalen, maar als je echt de manual maakt, heb je die weerstand niet.
Beste is dan om even je ketting er af te halen.
Klopt. Ketting eraf halen is beter.

Maar ik kom er nu ook achter dat het heel makkelijk is te smokkelen met je achterrem nu. Dat kan niet als je rijd.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

MVMVML schreef: za 19 oktober 2019, 20:33 (...)

Afijn het werkt! :winkie: Kan zelfs min of meer onbeperkt zo blijven hangen :bier:
Maar de hamvraag, kan je het nu ook beter als je niet in de machine staat? Heb je er wat aan?
Plaats reactie