Manual machine, ervaringen mee?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Leuk knutselwerk maar naar mijn idee leer je er bij lange niet zoveel van als van ouderwets manuals trekken op het fietspad. Kantelpunt is met name in het terrein veel variabeler dan in zo'n apparaat, zeker in het geval van een fully.

Bij Wood15 staat zo'n ding en daar hield ik ze geen 10 sec vol, gaat op de weg iets beter:

https://www.pinkbike.com/video/498048/
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Had 2 jaar terug zo’n ding gebouwd, doet nu dienst als mtb-standaard haha.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ondanks alle kanttekeningen hier zou ik toch graag eens oefenen met zo'n ding. Ik ben helemaal vastgelopen met het proberen in het bos. Maar ik kan zelfs een kleine thuis niet kwijt. Is er in de omgeving van Utrecht iemand die er een heeft gebouwd waar ik een keer langs mag komen?
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Wat bij het oefenen ook schijnt te helpen, is een keer je stuurpen achterstevoren monteren.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

:~ achterstevoren? Je bedoelt zo dat ie niet naar voren wijst, maar naar achteren? Dat je stuur dus boven je stang zit?
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ja dat bedoel ik.
Puur om te oefenen.
Het maakt de manual veel makkelijker. (Ik denk door de betere stabiliteit wanneer je aan je stuur achterover hangt.)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

pietervl schreef: do 24 januari 2019, 22:24 Ondanks alle kanttekeningen hier zou ik toch graag eens oefenen met zo'n ding. Ik ben helemaal vastgelopen met het proberen in het bos. Maar ik kan zelfs een kleine thuis niet kwijt. Is er in de omgeving van Utrecht iemand die er een heeft gebouwd waar ik een keer langs mag komen?
Ik ben er nu 1 aan het ontwerpen die compact is, want het kan veel kleiner denk ik. Van de week heb ik hem wel klaar denk ik, dan maak ik er ook wel een videotje van hoe hij te maken is en of het werkt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: vr 25 januari 2019, 00:00 Ja dat bedoel ik.
Puur om te oefenen.
Het maakt de manual veel makkelijker. (Ik denk door de betere stabiliteit wanneer je aan je stuur achterover hangt.)
Daardoor komt het zwaartepunt een stuk naar achteren en wordt scheef trekken minder afgestraft.
Logisch dus dat het daardoor eenvoudiger wordt.
Maar wat heeft voor nut om te oefenen in een setup die je tijdens fietsen toch niet gebruikt?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou, ontwerp ik heb ik af. Dit wordt em. En die zijplanken zijn zo eruit te halen zonder gereedschap, dus lekker compact op te bergen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: niet alléén de setup....wat denk je van middelbare leeftijd....is ook niet de beste timing :roll: ....ik laat mijn beurt voorbij gaan :lol: fatsoenlijk een trail afrijden en zonder kleerscheuren van af komen op twee wielen vind ik voor vandaag de dag precies genoeg.... :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Jamis Diablo schreef: vr 25 januari 2019, 12:07 Maar wat heeft voor nut om te oefenen in een setup die je tijdens fietsen toch niet gebruikt?
Misschien is het te vergelijken met schaatsen.
Tegenwoordig duw je waarschijnlijk geen stoel meer voor je uit en heb je onder iedere voet maar 1 ijzer.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 25 januari 2019, 12:21 :lol: niet alléén de setup....wat denk je van middelbare leeftijd....is ook niet de beste timing :roll: ....ik laat mijn beurt voorbij gaan :lol: fatsoenlijk een trail afrijden en zonder kleerscheuren van af komen op twee wielen vind ik voor vandaag de dag precies genoeg.... :lol: :-D :-q
Ik doe graag nog alsof ik 18 ben :bier:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MVMVML schreef: vr 25 januari 2019, 12:29
Mario070 schreef: vr 25 januari 2019, 12:21 :lol: niet alléén de setup....wat denk je van middelbare leeftijd....is ook niet de beste timing :roll: ....ik laat mijn beurt voorbij gaan :lol: fatsoenlijk een trail afrijden en zonder kleerscheuren van af komen op twee wielen vind ik voor vandaag de dag precies genoeg.... :lol: :-D :-q
Ik doe graag nog alsof ik 18 ben :bier:
40 is het nieuwe 18 :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Hé, die zag ik kwartiertje terug ook al op Facebook. :lol: Ben benieuwd naar het resultaat. :-q
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

En hoe zijn de ervaringen?
Plaats reactie