Nieuwe velgen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

Iedereen bedankt voor het reageren.
Ik ben er uit en zal voorlopig alleen mijn banden upgraden.
Misschien mijn huidige wielen laten natrekken.

Ik spaar lekker door voor een wat betere fiets, tegen die tijd zal ik vast weer een beroep doen op jullie :-q

Groet en bedankt
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Natrekken is niet zo duur en kan misschien best wel lonend zijn. Als je tóch nieuwe banden neemt, is tubeless misschien wel een goed idee.

En voor de toekomst: doe zoals ik en koop een goede 2e hands hier wat al een custom wielset op zit. Natuurlijk moet dan de eigenaar wel ongeveer hetzelfde gewicht hebben.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Natrekken heeft niet zoveel zin. Een wiel wordt daar echt niet stijver van. Hooguit zorgt een iets gelijkmatigere spaakspanning voor een tikje minder risico op een slag, maar dat is te verwaarlozen... .

Pas iets aan doen als er iets mis is met het wiel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: wo 23 januari 2019, 00:14 Natrekken heeft niet zoveel zin. Een wiel wordt daar echt niet stijver van. Hooguit zorgt een iets gelijkmatigere spaakspanning voor een tikje minder risico op een slag, maar dat is te verwaarlozen... .

Pas iets aan doen als er iets mis is met het wiel.
Ben ik niet helemaal met je eens, tenminste van het naspannen. De meeste systeemwielen hebben een dusdanige slechte spaakspanning, zeker bij de fietsen in het goedkopere segment, dat het wel aan te raden is en het loont om ze na te spannen. De fiets wordt er geen gram lichter door, maar de wielen worden stijver.
Ik heb het nu al een keer of 4-5 gemerkt bij de fietsen van mensen om mij heen.
“Old, not obsolete”
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

zolang de spaakspanning niet zo laag was dat een spaak geheel slap heeft gestaan verandert de stijfheid nagenoeg helemaal niets vaneen spaak. Het is zelfs zo dat de stiijfheid vaneen wiel meetbaar omlaag gaat als je de spaakspanning opschroeft. Dir doordat hoe hoger de spanning, hoe lager de spaakdoorsnede wordt.

De banden geven veel meer mee dan het wiel, dus zoek het alsjeblieft daar eerder.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een slap wiel geeft zeker zoveel mee als de band. Duw maar eens zijdelings tegen de band en kijk wat de velg doet.
En een slecht gespaakt wiel, daar komen de spaken vanzelf los, dus ook naspannen / opnieuw opspannen kan zinvol zijn.

Of hij daarmee berijkt wat hij in gedachten heeft is nog maar de vraag.

Wat dat betreft is het idd een goed (en voordelig) plan om 2 goede banden te kopen en die tubeless te monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 26 januari 2019, 13:28 Een slap wiel geeft zeker zoveel mee als de band. Duw maar eens zijdelings tegen de band en kijk wat de velg doet.
En een slecht gespaakt wiel, daar komen de spaken vanzelf los, dus ook naspannen / opnieuw opspannen kan zinvol zijn.
Een slap wiel heeft losse spaken.

Of heel dunne spaken en een slappe velg. Of een verkeerde naaf.


Met naspannen dus gewoon wachten tot er daadwerkelijk spaken los zitten. Zo belabberd zijn de fabriekswielen echt niet meer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: za 26 januari 2019, 17:53 Een slap wiel heeft losse spaken.

Of heel dunne spaken en een slappe velg. Of een verkeerde naaf.


Met naspannen dus gewoon wachten tot er daadwerkelijk spaken los zitten. Zo belabberd zijn de fabriekswielen echt niet meer.
Dan hebben ze dat sinds kort veranderd.
Maar nog niet zo lang geleden om een paar velgen van een redelijk nieuwe Cube een set Barzo’s gelegd... ineens was de spaakspanning verdwenen. Nu weet ik wel dat dit het gevolg is van een strakke band, maar het verschil na het naspannen was als dag en nacht.
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: za 26 januari 2019, 22:38
Lars TB schreef: za 26 januari 2019, 17:53 Een slap wiel heeft losse spaken.

Of heel dunne spaken en een slappe velg. Of een verkeerde naaf.


Met naspannen dus gewoon wachten tot er daadwerkelijk spaken los zitten. Zo belabberd zijn de fabriekswielen echt niet meer.
Dan hebben ze dat sinds kort veranderd.
Maar nog niet zo lang geleden om een paar velgen van een redelijk nieuwe Cube een set Barzo’s gelegd... ineens was de spaakspanning verdwenen. Nu weet ik wel dat dit het gevolg is van een strakke band, maar het verschil na het naspannen was als dag en nacht.
Inderdaad zijn bandenfabrikanten de grote prutsers.

Maar ik wil ook niet ieder fabrieksetje de hemel in prijzen. Je kunt ze altijd verbeteren op spaakspanning (dat kun je helaas ook bij wielen van sommige 'wielbouwers'...), maar dat levert zelden een voelbaar beter wiel op. In jouw geval was er dus iets niet goed en dan moet je dus actie ondernemen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie