Vering, sag en PSI's

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MTB _Enschede
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 17:31

Beste forumleden,

Zowel dit forum als MTB'en is redelijk nieuw voor mij, excuses als ik 'domme' vragen stel.

Gisteren een demperpomp besteld en vandaag in huis, dus maar meteen aan de slag. Het viel mij op dat mijn voorvering wel erg strak staat (stond). Rebound was prima, maar inveren ging maar een klein stukje (max 7 a 8 cm, terwijl er 12/13 CM ruimte is op de voorvork).

Een aantal vragen:

Toen ik alle lucht uit de voorvork liet lopen zakte deze ook vanzelf helemaal in, is dat normaal? Dit inzakken is dus over de hele lengte, maw (zie foto 1), het hele 'gouden' gedeelte is dan niet meer zichtbaar.

Het 'gouden' gedeelte is 12/13CM, is dit dan ook een 120/130MM vork? Ik kan verder nergens op de vork een code vinden o.i.d.

Toen ik wat lucht liet ontsnappen door met een klein schroevendraaiertje op het ontluchtingspinnetje te drukken kwam er ook wat groen 'smurrie' mee. Is dat normaal, of een teken dat er iets ergens niet goed is......?

Op mijn vork 'moet' ongeveer 100PSI voor mijn gewicht (richtlijn FOX). Dit zat er ook in, maar dan was de sag <1CM en met alle kracht kreeg ik 'm niet verder in dan 7 of 8 CM. Na wat proberen zit ik nu op 75PSI en is de sag zoals op foto 1. Ook kan ik nu de veerweg veel verder benutten, zeker 10+ CM. Sag lijkt me goed toch zo en goede rebound, vering en sag lijkt me toch de richtlijn, ook al is dat 'maar' 75PSI?

Zie 2de foto, dat is nu de sag op de achterdemper. Daar moesten wat PSI's bij, sag was bijna 40 procent....... Lijkt me nu prima toch?

https://www.mupload.nl/img/oqnr6y1.jpg

https://www.mupload.nl/img/g3qbnr0z.jpg

Bvd voor alle reacties,

Een beginnende MTB'er uut Enskede :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ja, in eerste instantie is sag de leidraad, dus inderdaad op pakweg 25-30 mm sag instellen (iets meer dan 20%). Achter mag het pakweg 30% van de veerweg zijn.

Ja, dat inzakken bij lucht af laten is normaal en dat er groen spul uit komt ook.


Nu is het wel zo dat je door er op te hangen nooit bij je maximale veerweg gaat komen. Dit komt omdat de krachten in het echt stukken groter zijn. En in de praktijk moet je proberen - klein beetje afhankelijk waar je rijdt - toch wel minimaal 90% van je veerweg te halen bij een rondje fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je gewicht in PSI is een mooi uitgangspunt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als je vork 12 of 13 cm meet? Beiden kan niet. Heb je 110 of 120mm veerweg vermoed ik.
(Lijkt aannemelijk dat het 120mm is)

Als foto 1 aangeeft dat je die veerweg na een rondje gebruikt heb je nog veerweg over.
Op foto 1 zie ik nl geen sag. Hoeveel cm is je sag nu op de vork? ( zou imho rond de minimaal 25mm (~20%) tot 35mm (~30%) mogen staan.
Afhankelijk wat je prettig vindt. (Dit icm gebruik veerweg en toevoegen of wegnemen van tokens als die aanwezig zijn)
Voorbeeld jou eerste instelling icm 1cm sag is met 120mm vork slechts ~8% sag wat veeel te weinig is.

Weet je type fox niet maar ik rij bvb met mijn 34 fit4 140mm op 23% sag met 3 tokens en mijn toenmalige 92kg ex outfit met "slechts" 68 psi (eigen pomp)

Zet je wel je rebound helemaal open? (Minimale rebound demping) voor het afstellen van je sag?
Als sag dan naar wens is kun je de rebound instellen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

George schreef: ma 14 januari 2019, 21:48 Je gewicht in PSI is een mooi uitgangspunt.
Niet mee eens zeker bij de laatste generaties Fox zie ik beduidend lagere psi waarden tov gewicht in mijn ervaringen. (Heb er verschillende gereden en allemaal stukken lager dan rijder gewicht tot wel 40%)
MTB _Enschede
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 17:31

Dutch schreef: ma 14 januari 2019, 21:51 Als je vork 12 of 13 cm meet? Beiden kan niet. Heb je 110 of 120mm veerweg vermoed ik.
(Lijkt aannemelijk dat het 120mm is)

Als foto 1 aangeeft dat je die veerweg na een rondje gebruikt heb je nog veerweg over.
Op foto 1 zie ik nl geen sag. Hoeveel cm is je sag nu op de vork? ( zou imho rond de minimaal 25mm (~20%) tot 35mm (~30%) mogen staan.
Afhankelijk wat je prettig vindt. (Dit icm gebruik veerweg en toevoegen of wegnemen van tokens als die aanwezig zijn)
Voorbeeld jou eerste instelling icm 1cm sag is met 120mm vork slechts ~8% sag wat veeel te weinig is.

Weet je type fox niet maar ik rij bvb met mijn 34 fit4 140mm op 23% sag met 3 tokens en mijn toenmalige 92kg ex outfit met "slechts" 68 psi (eigen pomp)

Zet je wel je rebound helemaal open? (Minimale rebound demping) voor het afstellen van je sag?
Als sag dan naar wens is kun je de rebound instellen.
Nog even nagemeten, het 'goudkleurige' gedeelte is 130MM. Op foto 1 zie je de sag, niet het gebruikt na een rondje fietsen.

Helaas is m'n rebound knop kapot, die wordt bij eerstvolgende FM bezoek gefixt. Deze staat ongeveer op 't midden nu. Heeft dat nog invloed op de sag afstelling? Zou ik dan juist iets meer of iets minder sag in moeten stellen?

Trouwens, het gaat om een Fox evolution 32 CTD (op een Scott Spart met twin-loc op 't stuur).
MTB _Enschede
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 17:31

George schreef: ma 14 januari 2019, 21:48 Je gewicht in PSI is een mooi uitgangspunt.
Ben ongeveer 85Kg, maar heb er nu 75PSI op staan. Dan moet ik wel zeggen dat m'n rebound knop is afgebroken en binnenkort vervangen wordt, maar die staat opngeveer in 't midden afgesteld. Heeft dit nog invloed op de sag afstelling? Moet ik misschien iets meer PSI zetten omdat ik rebound niet helemaal open heb?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MTB _Enschede schreef: ma 14 januari 2019, 22:13
George schreef: ma 14 januari 2019, 21:48 Je gewicht in PSI is een mooi uitgangspunt.
Ben ongeveer 85Kg, maar heb er nu 75PSI op staan. Dan moet ik wel zeggen dat m'n rebound knop is afgebroken en binnenkort vervangen wordt, maar die staat opngeveer in 't midden afgesteld. Heeft dit nog invloed op de sag afstelling? Moet ik misschien iets meer PSI zetten omdat ik rebound niet helemaal open heb?
Nee, als je rustig gaat zitten en een paar seconden stil zit, dan heeft rebound (of demping in het algemeen) niets met de sag te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie