1x 10 speed

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
audioholic

Beste allemaal,

Momenteel fiets ik met 2x 10s 38/24 11-36 cassette.
Hoever kan ik met de cassette gaan qua bereik zodat onderstaande derailleur het nog aankan?
Shimano XT, RD-M781-GSL, Shadow, medium cage, 10-speed derrailleur.

Een sunrace 11-46 zou heel erg mooi zijn als dat zou kunnen. Op youtube zie je hier en der filmpjes van
Ter vergelijking overbrenging:

http://gears.mtbcrosscountry.com/#27.5I ... 5I98I12906
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Als je een verlengde b schroef pakt kan je iig tot 42 gaan, althans dat heb ik gebruikt in een 26/36 2*10 xt set up volgens mij ook een gls ...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Medium cage is GS, toch? Volgens mij gaat een 46t niet lukken op een 10sp medium cage, net wat Hendrik-jan zegt.
audioholic

Dank voor jullie antwoorden, dus een 11-42 zou nog wel kunnen. Dat is opzichte ook niet misselijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik had 36/22 met een 11-36 cassette op een fully (chain growth) met een SLX GS (mid cage) derailleur, dat werkte an sich maar de kettingspanning bij 22-11 was echt verwaarloosbaar. Gezien 22-11 toch een combinatie is die je niet wil gebruiken had je daar in de praktijk geen last van...

Zit nu 36/24 met een 11-42 cassette op maar wel met een SLX SGS (long cage) derailleur, omdat het punt dat de ketting compleet slap hangt eerder bereikt zou zijn (ergens bij 22-15).

In de titel staat edoch 1x10 en dat zou met een GS (mid cage) wel moeten gaan. Of dat met een 10-speed derailleur nog fijn gaat werken met een 46 ???. Ik heb een 11-46 10-speed cassette maar daar hangt een 11-speed SLX GS derailleur aan waar 46 tot de standaard mogelijkheden behoort.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
audioholic

Zo het spul is besteld.
Sunrace 11-42 cassete
2x kmc 11-93 kettingen
Raceface 34T voorblad.

Nog ff een dingetje de optimale chain line bedraagd volgens onderstaande site 48-50 mm bij een 1x setup.
https://www.oneupcomponents.com/pages/u ... -non-boost

Nu is het zo dat mijn huidige Deore FC-M615 crankset volgens de site een chainline heeft van 48.8mm
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... -M615.html

De vraag is dus eigenlijk of ik het voorblad er rechtstreeks op kan monteren of dat ik er nog spacer toe moet voegen.
Zoals bij het geval van het merk One up.

Hun adviseren de narrow position dus dat het blad iets meer naar binnen komt. (2mm)

Echter hebben we het hier uiteindelijk over Race Face..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ideale kettinclijn wordt bepaald zoor de cassette.
De truc is dit aan de voorkant zo eel mogelijk te benaderen, zodat de ketting op de uitersten vd cassettes ongeveer dezelfde hoek maakt.
In NL zet iedereen achterlijk grote voorbladen :tong op z'n 1x, vanwege het zware fietspadverzet.
Daardoor komt de kettinglijn noodgedwongen naar buiten.
(anders is er geen ruimte voor het grote voorblad).
Kiezen uit twee kwaden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

ik heb ook 1x10 gehad met een 11-40/42 cassette en een medium cage xtr 975 derrie
ging wel prima , maar uiteindelijk de XTR derrie vervangen door een 11 speed derrie (met 10 speed shifter). dat werkt echt zoveel beter :)
en dan kan je probleemloos een 46 cassette erop
Plaats reactie