Tire inserts als stootlekbescherming, ervaringen marathon/XC? Pepi’s Noodle?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Hoever kun je zo'n massieve poolnoodle indrukken?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een spijker heel ver :-D
Maar het is taai spul, hetzelfde dat wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Rij met dezelfde wielen, en kan je verzekeren dat ze niet zo snel kapot te krijgen zijn!

Ik heb binnen XC marathon gebruik ook het eea uitgeprobeerd aan noodles, zowel DIY als een el cheapo variant uit de fietsenwinkel als pepi's.
Ik hou van experimenteren, zullen we maar zeggen.

Er zit behoorlijk verschil in qua gevolgen.
De noodles voor het zwembad waren met wat edits redelijk prima, maar zogen ondanks closed cell toch het latex enigszsins op.
Daarbij heb ik ook nog het eea uitgetest aan verschillende vormen erin snijden met een 'wire cutter'; ook dat heeft behoorlijk wat effect, en kan zowel positief als negatieve kant op gaan. Maar is ook weer afhankelijk van wat je doel van de noodle is (i.e. maakt de extra weerstand voor jou veel uit, wil je met name dat het een velg defensie is, of zit je met je band in het achterhoofd)

Na eea aan ervaring ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het niet per definitie een verbetering is wanneer je richting marathon wedstrijd gebruik kijkt.
De band vervormd minder makkelijk als je een volledige ronde vorm gebruikt, waardoor je wrs lager in druk gaat. Gevolg daarvan voor rolweerstand was voor mij te groot. Daarnaast vloeit de latex een stuk minder makkelijk door de strakke fitting, waardoor de kans op lek dichten bij een corpus alienum minder groot was.
Niet volledig ronde vormen als insert vond ik op zich wel goed werken, maar met de varianten die ik daarvan tot op heden geprobeerd had werd er toch ook enige latex opgenomen. Uitkomst was dat de inserts uiteindelijk dan >150 gram per stuk waren. Dat was ook weer niet de intentie.

Op dit moment - in mijn gebruik; marathon (wedstrijden) is het daarbij parcours afhankelijk geworden. Z-limburg ben ik banger voor scherpe snijdende objecten dan voor de stootlekken, dus zou ik ze persoonlijk niet monteren. Toer en protectie wise overigens, zeker wel een kans dat het helpt en zou ik het wél doen. Ik zou dan alleen wel specifiek kijken voor de niet ronde vormen. Voor mij is het momenteel meer een kwestie voor de meest rauwe parcoursen waar je nooit weet wat voor een steen je meepakt (zoals de wereldbekers of de marathons in Spanje etc.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij marathons (ook D, B en F) nooit problemen gehad. Misschien had ik mn banden ook vrij hard opgepompt
Nu rij ik hier rotsige trailtjes met een lompe fiets.
Dat nodigt uit tot een lompe rijstijl. Ook weeg ik ondertussen "iets" meer.
Een paar keer een tik gevoeld in mn achterwiel, dus daar een oplossing voor gezocht in de vorm van een insert.
Omdat de insert niet duurder moet worden dan de velg (vind ik), heb ik een DIY oplossing gezocht.
Mijn noodles zuigen geen latex op. Ze zijn ook hydrofoob (latexfoob).
De holle noodle werkt bij mij het beste.
Afbeelding

Voor mn 2.8 band een 1/2 noodle gebruikt, maar voor XC is 1/3 beter geschikt. Doordat de noodle hol is vormt deze zich naar de buitenband en geeft steun en bescherming op de plek waar je het nodig hebt.
Een massieve noodle laat ook minder ruimte voor lucht in de band. De band gaat anders aanvoelen. Beter op de ruwe AM-paden, maar minder op de XC-paden.
Je voelt de insert dan teveel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 februari 2021, 00:27 Met een spijker heel ver :-D
Maar het is taai spul, hetzelfde dat wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal.
Waar ik benieuwd naar ben; decathlon heeft massieve noodles met een diameter van 65mm, zou deze in een 2,4 of 2,25 band te krijgen zijn en dan zonder lucht erbij.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee je moet op lucht rijden, niet op de noodle.
Alleen dat taaie trage schuim in je band rolt zwaar.
Dus niet de hele band vol schuim.
En ook dan moet er een behoorlijk luchtvolume overblijven. Het schuim beinvloed ook het inveren van het luchtvolume.
Die holle zijn beter geschikt voor XC (denk ik)
Die zijn makkelijker in 3'en te knippen en passen zich beter aan de buitenband aan én laten ook genoeg lucht over om soepel te rollen.

De massieve vd Decathlon heb ik ook pas gekocht. Middendoor gesneden.
Ligt al klaar om te testen in mn 2 8 Wild AM band.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jan F. schreef: do 18 februari 2021, 21:04Waar ik benieuwd naar ben; decathlon heeft massieve noodles met een diameter van 65mm, zou deze in een 2,4 of 2,25 band te krijgen zijn en dan zonder lucht erbij.
Krijg je niet gemonteerd, zelfs als je de problemen die TSTM beschrijft zou accepteren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: do 18 februari 2021, 22:19
Jan F. schreef: do 18 februari 2021, 21:04Waar ik benieuwd naar ben; decathlon heeft massieve noodles met een diameter van 65mm, zou deze in een 2,4 of 2,25 band te krijgen zijn en dan zonder lucht erbij.
Krijg je niet gemonteerd, zelfs als je de problemen die TSTM beschrijft zou accepteren.
Die holle (60mm) heb ik in zn geheel gebruikt in een 2.8 band.
Dat was lastig monteren.
Demonteren moest met 4 lijmklemmen, 1 workmate en een bandijzer (bandenlichter voor auto of motor).
Wonder boven wonder hebben band en velg dat overleefd...
En het reed niet lekker.
Door de helft bevalt prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

cheeta schreef: do 18 februari 2021, 22:19
Jan F. schreef: do 18 februari 2021, 21:04Waar ik benieuwd naar ben; decathlon heeft massieve noodles met een diameter van 65mm, zou deze in een 2,4 of 2,25 band te krijgen zijn en dan zonder lucht erbij.
Krijg je niet gemonteerd, zelfs als je de problemen die TSTM beschrijft zou accepteren.
Montage en demontage zie ik niet als probleem, op mn enduro lukt dit mij ook zonder velg schade... https://m.youtube.com/watch?v=y_xrV3V3rNQ

Rolweerstand ben ik wel benieuwd naar.
En welke maat noodle overeenkomt met een indrukking gelijk aan die van ca. 0,7 bar lucht.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor 2 tot 4 euro weet je het.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 februari 2021, 23:58 Voor 2 tot 4 euro weet je het.
...en even wachten tot decathlon weer open is....voel idd wel een testje aankomen :D

Groet, Jan
Plaats reactie