Tire inserts als stootlekbescherming, ervaringen marathon/XC? Pepi’s Noodle?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

DaanCramer schreef: zo 13 januari 2019, 19:22 Ik rij zelf met de Vittoria inserts, maar er zijn inderdaad heel veel opties verkrijgbaar, ook voor xc gebruik.

Ik heb zelf nog nooit met de rode noodles gereden, maar al wel een aantal klanten in de winkel gehad die er snel weer vanaf wilde en opzoek waren naar wat sterkers. Bij 1 was na 1 wedstrijd de noodle gewoon in stukken gebroken. De noodles zijn goedkoop en vallen redelijk snel uit elkaar. Ik zou ze niet adviseren.

Het is wel afhankelijk welke spanning je rijdt. Ik gebruik de Vittoria’s in de 2.8/3.0 plus banden en alleen achter. Je merkt dan dat je regelmatig “op” de insert rijdt. De insert ondersteunt de band ook in de bochten en doet dus meer dan alleen stootlek tegen gaan. Hij moet dus wel tegen een stootje kunnen.

Het plaatsen van zo’n insert is best wat werk en je wilt er tenslotte op vertrouwen dat hij z’n werk blijft doen en niet hoeft te controleren of hij inmiddels uit elkaar is gevallen.

Als je relatief goedkoop bescherming wilt hebben tegen alleen stootlek zou ik de Huck Norris adviseren. Die voldoet dan prima.
@Daan, moet je bij Huck Norris ook met aparte ventielen installeren of kun je je oude tubeless ventielen blijven gebruiken?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gewoon; insert komt niet in het diepbed te zitten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Huck Norris lijkt me ook een geschikte.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29964
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon er op vertrouwen dat het heel blijft.
1 deuk in 4 1/2 jaar, dat kan gebeuren, en ik lees dat carbon juist meer kan hebben dan lichtgewicht alu, dus ik zou niet moeilijk doen.

Als je van plan bent zo wild te gaan doen, dan had je misschien toch een trail fully moeten kopen :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 januari 2019, 01:30 Gewoon er op vertrouwen dat het heel blijft.
1 deuk in 4 1/2 jaar, dat kan gebeuren, en ik lees dat carbon juist meer kan hebben dan lichtgewicht alu, dus ik zou niet moeilijk doen.
In het verleden behaalde resulaten....... :wink:

De hoofdreden waarom ik met de inserts rij (niet alleen op de plusfiets) is om de band heel en op z'n plek te houden, niet zozeer om de velg te beschermen (dat doen ze natuurlijk ook). Ik heb nog nooit m'n carbon velgen gesloopt, wel de band.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29964
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jij wilt ze wel verkopen aan een xc'ert :winkie:

Ik denk dat in dit geval het middel erger is dan de kwaal.
Natuurlijk kan hij morgen zn velg of zn band kapot rijden, maar dat kan met inserts ook.
Maar het kan ook weer 4 1/2jaar duren, of langer.

Met de juiste banden en ietsjes meer luchtdruk dan absoluut noodzakelijk blijft het ook heel, en lever je maar heel weinig in.
Zolang niet iedere seconde telt hoef je niet tot het randje te gaan.

Maar wat je ook doet, er is natuurlijk altijd een zwakke schakel in de keten, ook met inserts.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 januari 2019, 17:46 Ik denk dat in dit geval het middel erger is dan de kwaal.
Dat is jouw mening.

Aurelius vraagt advies wie ervaring heeft met inserts. Hij krijgt dus advies van mensen die daar ervaring mee hebben. Of het in zijn geval zinvol is, is niet echt relevant. Dat is tenslotte zijn keuze.

Overigens is aurelius niet echt de gemiddelde XC'ert, hij gaat harder naar beneden dan menig op een dikke trail/AM fiets.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29964
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daan, ik ken Aurelius, en dan bedoel ik niet van het koffiedrinken, dus los van het feit dat dit een forum is, denk ik dat ik mijn mening best mag geven ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heren, ik heb met jullie allebei wel eens een lekker potje gefietst, in de Voerstreek en bij Vise, en ben erg geholpen met alle ervaringen en tips!
Huck Norris en Pepi spreken me beiden wel aan in ieder geval.
Zal sowieso weer gaan rijden met NoNi’s, al dan niet met inserts. Heb nog even overdenktijd...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Bij mij zorgde een Huck Norris icm wat oudere latex voor rommel rond het ventiel waardoor de band niet met een klein pompje op te pompen was. Lekke banden heb ik niet gehad tijdens gebruik, later voor een Double down Maxxis band gekozen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

paulus1981 schreef: wo 16 januari 2019, 00:36 Lekke banden heb ik niet gehad tijdens gebruik, later voor een Double down Maxxis band gekozen.
Slightly off-topic: Hoe dramatisch is de montage van zo'n Double Down band? Ik heb een klein bergje dualply testbanden van andere merken maar kom uiteindelijk toch terug bij Maxxis, en heb voor wedstrijden zo langzamerhand wel een TR DD versie nodig :tong
Stamppot with weaksauce!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier wat interessante USA ervaringen en overwegingen mbt Pepi Noodles op mtbr.com:
https://forums.mtbr.com/wheels-tires/pe ... 72429.html

En meer over alternatieve tire insert options: Procore, Huck Norris, Flat Tire Defender, Cushcore, etc.:
https://forums.mtbr.com/wheels-tires/ti ... 40603.html

Meer over Huck Norris:
https://nsmb.com/articles/huck-norris-saves-day/

Ik denk al met al dat voor XC/marathonrijders Pepi's Noodle (lichtste, 50gr, afhankelijk van de maat) en Huck Norris (goedkoopste, 80gr, afhankelijk van de maat) de meest interessante opties zijn, en dan met name aan de achterkant.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En een erg uitgebreid Dts draadje op mtb-news.de over oa Pepi Noodles zelf 'bastelen' :winkie: ;
https://www.mtb-news.de/forum/t/allgeme ... on.845499/.
(Grappig: een Belg. poster weet dat het op isolatiemateriaal is gebaseerd*, het bedrijf waarvoor hij werkt maakt/verkoopt dat spul, hij vindt het de prijs wel waard overigens (ventielen erbij, 2 uiteinden aan elkaar geplakt bla bla))

*DIY Noodles, hier te bestellen en bastelen maar...
https://www.ebay.de/itm/291856452998
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 januari 2019, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

eRicW schreef: wo 16 januari 2019, 10:22
paulus1981 schreef: wo 16 januari 2019, 00:36 Lekke banden heb ik niet gehad tijdens gebruik, later voor een Double down Maxxis band gekozen.
Slightly off-topic: Hoe dramatisch is de montage van zo'n Double Down band? Ik heb een klein bergje dualply testbanden van andere merken maar kom uiteindelijk toch terug bij Maxxis, en heb voor wedstrijden zo langzamerhand wel een TR DD versie nodig :tong
Bij mij geen enkel probleem.. (hope 35w velg)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

@paulus1981: Dank voor de praktijkinfo, dan weet ik waar ik m'n ogen voor open houd (een DD variant DHRII, HRII of Agressor)!
Stamppot with weaksauce!
Plaats reactie