BB vraag: Waarom linker cup altijd gaar en rechts niet?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Hoi,

Afgelopen weekend mijn BB vervangen, hij was er wel aan toe. Nieuwe is een Shimano MT800, oude was een SM-BB70.
Wat mij telkens opvalt is dat mijn rechtercup (drive side) niets mankeert en de linkercup versleten is.

Iemand hier een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik spuit niet met hogedruk, ook niet met de tuinslang. De stelbout in de crank draai ik met het handje handvast, zeker niet te strak.

Nu vind ik €15 ook weer niet veel geld voor een BB maar zou graag de levensduur willen verlengen.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Misschien is de linker buitenkant van je frame niet helemaal vlak.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

meer blootgesteld aan modder/water enz... de drivetrain "beschermt" een beetje, niet veel natuurlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: ma 7 januari 2019, 15:45 Misschien is de linker buitenkant van je frame niet helemaal vlak.
Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak.
Of je tikt met links vaak de grond aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

julie schreef: ma 7 januari 2019, 16:32 meer blootgesteld aan modder/water enz... de drivetrain "beschermt" een beetje, niet veel natuurlijk.
Inderdaad, dat is de reden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

OK, bedankt voor jullie reacties.
Een niet vlak BB kan natuurlijk. Zou bij de nieuwe cups niet van invloed zijn omdat het om een gedraaide bus gaat welke in het frame is geperst/gelijmd. Oplegvlak cup ligt aan op dit vlak. De oude cups zijn in diameter groter en liggen op het frame aan.

Ook raak ik inderdaad wel eens een stronkje met het pedaal. Dit gebeurt zowel links als rechts.

Ik kijk het eens aan, wellicht maar eens overgaan op lagers welke wel geserviced kunnen worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vincent75 schreef: ma 7 januari 2019, 19:04 Ik kijk het eens aan, wellicht maar eens overgaan op lagers welke wel geserviced kunnen worden.
Dat ligt er aan hoe lang ze nu mee gaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 januari 2019, 17:37
downhilldirtbike schreef: ma 7 januari 2019, 15:45 Misschien is de linker buitenkant van je frame niet helemaal vlak.
Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak.
Juist erg onwaarschijnlijk. Niet vanwege dit geval, maar tenzij het schroefdraad er scheef in zit, trek je met een niet rechte rand de lagers echt niet scheef.

Volgens mij stamt dit nog uit de tijd dat de borgring van een trapaslagerbehuizing tegen het frame aan lag. En bij een scheve pot liep de boel los. Iets anders kan ik echt niet verzinnen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Oh had wel eens gelezen dat als de boel niet helemaal vlak was, je lagers sneller versleten.
Heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee.
Fabeltje dus?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In mijn ervaring zijn het altijd de linkercups die als eerste gaan. Heb het in ieder geval al bij honderden racefietsen (zowel pressfit, BB30, BSA etc) en bij mijn eigen fietsen gemerkt. Zou inderdaad kunnen doordat de lagers daar wat worden afgeschermd door het kettingblad, maar bij een moderne 1x met direct mount is dit effect te verwaarlozen. Belasting van links en rechts is natuurlijk ook niet hetzelfde. Rechts heeft naast de belasting van de crank aan de voorzijde ook nog de kracht van de ketting aan de achterkant. Geen idee of dit ergens op slaat, maar het zou zomaar kunnen dat de rechterkant dus meer in evenwicht wordt belast, en dat de linkerkant altijd op 1 en hetzelfde punt wordt belast en daar dus eerder slecht gaat lopen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

Wat is je primaire voet? Een van je benen is sterker en zal je harder belasten en heb je een voorkeur voor. Net zoals goofy and regular in het snowboarden.

Ook zijn de lagertjes van al die outboard BB,s natuurlijk aan de kleine kant en hebben ze een minimale afdichting. Zoals hierboven ook al staat zit er aan de driveside een tandwiel etc in de weg wat misschien net voor een wat betere afdichting zorgt.
Skidding destroys trails!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik heb dit ergens gelezen ( Sheldon Brown)

left cranks transmit torque and bending simultaneously while right cranks transmit these forces separately. The left crank transmits driving torque through the spindle to the right crank and chainwheel while the right crank drives the chainwheel directly. Besides that, the right crank transmits torque to the spindle only when standing on both pedals. Doing this with the right foot forward (goofy footed) is the only time the spindle transmits reverse torque.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

vincent75 schreef: ma 7 januari 2019, 19:04 Ik kijk het eens aan, wellicht maar eens overgaan op lagers welke wel geserviced kunnen worden.
De Shimano lagers kunnen ook geserviced worden. De vermelding "do not disassemble" is niets meer dan een marketingtruc.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, voorzichtig de afdichting eraf wippen en extra vet erin proppen als ze nieuw zijn.
Maar over wat voor levensduur hebben we het eigenlijk? Ik maak per fiets niet zoveel km's en dan mijd ik ook nog modder en al te vaak de fiets wassen, dus die lagers gaan bij mij jaren mee.
Iig lang genoeg om er totaal niet mee bezig te zijn :)

Geen idee of het dan vaker het linkerlager is wat het eerst korrelig gaat lopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Ik moet wel jaarlijks de BB lagers vervangen. Ik schat ca. 2.500km in hoofdzakelijk na jaar en winter. Ja, dus ook in slechte omstandigheden.
De lagers in mijn racefiets ( press-fit) draaien daarin tegen al ca. 25.000km zonder problemen.
Plaats reactie