rijden met 2 kettingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 januari 2019, 19:46 Nee, maar rij jij met tiewraps? :winkie:
Jazeker !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

tiewrap schreef: zo 27 januari 2019, 19:31 Best verwarrende topictitel.
Neem aan dat er niemand met 2 kettingen rijdt ?
Ik rij altijd met ketting en reserveketting.
Die laatste slijt wel wat minder.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Klein kickje.

Wat is de consensus? Ik wil na 400 km met een nieuwe bike nog met 2 kettingen beginnen rijden. Niet al te veel modder gezien. Ketting die er nu opzit is een sram px nog wat, wil een kmc x11 bijkopen. Beiden met missing link. SLX 11-46 cassette en 32t raceface chain ring.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon proberen.
Als dat goed gaat ongeveer 400km met de nieuwe rijden en dan regelmatig wisselen.
Bijv. om de 100km. Of 200km.
Maar wel met regelmaat.
Bij 3 kettingen kies je de kortste voor de volgende periode.
Bij 2 kettingen moet je zelf proberen de kettingen zo gelijkmatig mogelijk te gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Gaat inderdaad prima. Ik rijd ook afgewisseld een shimano XT ketting en een KMC x11.93 ketting. De KMC ketting slijt wel sneller is mijn idee. Voordeel is echter wel dat er een missing link bijgeleverd wordt en bij shimano niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heeft Shimano sinds 11-speed ook hoor.
Zit gewoon bij de ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. :-q (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Tijgerhaai schreef: di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. :-q (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
Gaat niet op voor de xx1 Eagle kettingen. Daar heb ik mijn vingers ook al aan gebrand. Slaat over.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tijgerhaai schreef: di 10 maart 2020, 17:39 vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel)
0,75%, meet zo‘n ding.
Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen.
Nope.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. :-q (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
Nee. Als je even nadenkt is het ook onlogisch.
Als je met 3 kettingen rijdt of je koopt 3 kettingen na elkaar, dat maakt niet uit.
Als je regelmatig tussen die 3 kettingen rouleert, dan heb je als het ware een ketting die 3x zo langzaam slijt als 1 ketting. Terwijl de slijtage van je tandwielen niet wordt versneld doordat je niet telkens tor de slijtagegrens gaat.
Maar ieder zijn ding.
De hele tijd kettingen wisselen is ook geen feestje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. :-q (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
Ook bij Shimano 1x11 niet van toepassing na 800km en slijtage meter net in de 0.5 sloeg de nieuwe ketting over op de kleine kransjes. Boel op gereden en daarna elke 150-250 km wisselen
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo lang je binnen de spec de kettingen vervangt kom het op het zelfde neer inderdaad. Het is alleen meer werk. Meet je niks en rij je het op tot op het gaatje gaat het je meer kosten.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: di 10 maart 2020, 20:34 Zo lang je binnen de spec de kettingen vervangt kom het op het zelfde neer inderdaad. Het is alleen meer werk. Meet je niks en rij je het op tot op het gaatje gaat het je meer kosten.
Je vorige verhaal is gewoon in alle gevallen niet van toepassing. Wat je hier zegt is is al anders, nu zeg je dat het gelijk is ipv beter.. het is misschien makkelijker, maar in geen geval haal je er meer km uit. Je loopt enkel het risico dat je toch een x te laat bent en de boel gewoon bij ketting 1 op niet rijden
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Prulleman schreef: di 10 maart 2020, 20:33
Tijgerhaai schreef: di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. :-q (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
Ook bij Shimano 1x11 niet van toepassing na 800km en slijtage meter net in de 0.5 sloeg de nieuwe ketting over op de kleine kransjes. Boel op gereden en daarna niewe set elke 150-250 km wisselen
Plaats reactie