Jazeker !
rijden met 2 kettingen
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28
Klein kickje.
Wat is de consensus? Ik wil na 400 km met een nieuwe bike nog met 2 kettingen beginnen rijden. Niet al te veel modder gezien. Ketting die er nu opzit is een sram px nog wat, wil een kmc x11 bijkopen. Beiden met missing link. SLX 11-46 cassette en 32t raceface chain ring.
Wat is de consensus? Ik wil na 400 km met een nieuwe bike nog met 2 kettingen beginnen rijden. Niet al te veel modder gezien. Ketting die er nu opzit is een sram px nog wat, wil een kmc x11 bijkopen. Beiden met missing link. SLX 11-46 cassette en 32t raceface chain ring.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gewoon proberen.
Als dat goed gaat ongeveer 400km met de nieuwe rijden en dan regelmatig wisselen.
Bijv. om de 100km. Of 200km.
Maar wel met regelmaat.
Bij 3 kettingen kies je de kortste voor de volgende periode.
Bij 2 kettingen moet je zelf proberen de kettingen zo gelijkmatig mogelijk te gebruiken.
Als dat goed gaat ongeveer 400km met de nieuwe rijden en dan regelmatig wisselen.
Bijv. om de 100km. Of 200km.
Maar wel met regelmaat.
Bij 3 kettingen kies je de kortste voor de volgende periode.
Bij 2 kettingen moet je zelf proberen de kettingen zo gelijkmatig mogelijk te gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gaat inderdaad prima. Ik rijd ook afgewisseld een shimano XT ketting en een KMC x11.93 ketting. De KMC ketting slijt wel sneller is mijn idee. Voordeel is echter wel dat er een missing link bijgeleverd wordt en bij shimano niet.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Heeft Shimano sinds 11-speed ook hoor.
Zit gewoon bij de ketting.
Zit gewoon bij de ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3880
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
●◼︎▲◆ Go round the outside.
Gaat niet op voor de xx1 Eagle kettingen. Daar heb ik mijn vingers ook al aan gebrand. Slaat over.Tijgerhaai schreef: ↑di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
0,75%, meet zo‘n ding.Tijgerhaai schreef: ↑di 10 maart 2020, 17:39 vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel)
Nope.Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen.
Vorsprung durch Pedantik.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee. Als je even nadenkt is het ook onlogisch.Tijgerhaai schreef: ↑di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
Als je met 3 kettingen rijdt of je koopt 3 kettingen na elkaar, dat maakt niet uit.
Als je regelmatig tussen die 3 kettingen rouleert, dan heb je als het ware een ketting die 3x zo langzaam slijt als 1 ketting. Terwijl de slijtage van je tandwielen niet wordt versneld doordat je niet telkens tor de slijtagegrens gaat.
Maar ieder zijn ding.
De hele tijd kettingen wisselen is ook geen feestje.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Ook bij Shimano 1x11 niet van toepassing na 800km en slijtage meter net in de 0.5 sloeg de nieuwe ketting over op de kleine kransjes. Boel op gereden en daarna elke 150-250 km wisselenTijgerhaai schreef: ↑di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3880
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Zo lang je binnen de spec de kettingen vervangt kom het op het zelfde neer inderdaad. Het is alleen meer werk. Meet je niks en rij je het op tot op het gaatje gaat het je meer kosten.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Je vorige verhaal is gewoon in alle gevallen niet van toepassing. Wat je hier zegt is is al anders, nu zeg je dat het gelijk is ipv beter.. het is misschien makkelijker, maar in geen geval haal je er meer km uit. Je loopt enkel het risico dat je toch een x te laat bent en de boel gewoon bij ketting 1 op niet rijdenTijgerhaai schreef: ↑di 10 maart 2020, 20:34 Zo lang je binnen de spec de kettingen vervangt kom het op het zelfde neer inderdaad. Het is alleen meer werk. Meet je niks en rij je het op tot op het gaatje gaat het je meer kosten.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Prulleman schreef: ↑di 10 maart 2020, 20:33Ook bij Shimano 1x11 niet van toepassing na 800km en slijtage meter net in de 0.5 sloeg de nieuwe ketting over op de kleine kransjes. Boel op gereden en daarna niewe set elke 150-250 km wisselenTijgerhaai schreef: ↑di 10 maart 2020, 17:39 Nou vooruit nog één keer. Gewoon op tijd je ketting vervangen (voor dat deze een slijtage heeft van 0.075 mm per schakel) Dan doe je nog veel langer met je cassette en voorblad dan met 2 of 3 kettingen. (alleen de ketting vervangen is goedkoper dan de hele zooi)