Hallo iedereen,
nu ben ik waarschijnlijk aan mijn 3e Eagle cassette toe in nog geen 2 jaar.
de cassette's worden gereden met 2 XX1 kettingen en netjes gewisseld, ook onderhoud is goed, en gesmeerd met squirt wax.
de 11 speed gx en xx1 cassettes die ik hiervoor reed, reed ik ook met de xx1 kettingen en die hielden het veeeeeel langer uit, de gx zelfs bina 4000km zonder dat ik er wat aan kon zien qua slijtage, de gx eagle is na 2000km wel op het einde, kettingen beginnen door te trappen in de zware verzetten. nu heb ik de B schroef al aangedraaid om de derailleur wat verder omhoog te zetten, en net een tandje meer te laten pakken, maar helpt ook niet afdoende.
zit er aan te denken om weer naar 11 speed te gaan, maar dit zou eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn
Eagle slijtage
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
- Mijn mountainbike: Top Fuel
- Contacteer:
Hier al ruim 6000km op mn GX Eagle aandrijving. Ook ik wissel elke paar honderd km tussen twee kettingen. Casette is nog niet.
Zit daarentegen wel op mn vierde derailleur in een jaar
Zit daarentegen wel op mn vierde derailleur in een jaar
- ARi
- Mountainbike Junk
- Berichten: 427
- Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
- Mijn mountainbike: Liteville 301MK14
Hier bijna 2200 km met een GX Eagle cassette en ik rij met 3 kettingen, maar dat wist je al
Wissel ook regelmatig, ca elke 100 km, maar ook hier slaat de ketting al wel eens door. Ook de b-schroef gebruikt om het bovenste wieltje dichter te zetten. Dan wordt het wel minder. Maar nog steeds overslaan als ik veel kracht zet. Ik ben ook voor naar een 36T gegaan omdat ik teveel op de kleine kransjes reed. Ik probeer nu maar eerder te schakelen naar een lichter verzet om te voorkomen dat ik veel kracht op de kleine kransjes nodig heb. Ik hoop toch nog wel een 1000km eruit te kunnen persen. Maar dan heb ik nog 2 cassettes per jaar nodig. Met mijn vorige MTB reed ik 2x10 (SRAM met 10spd Connex kettingen (3 stuks)) en haalde ik 6000km met een cassette.
Ik denk ook dat 1 van de oorzaken de ketting is en er is helaas nog niet veel keus qua 12 speed kettingen van andere leverancier. KMC heeft ze inmiddels op de markt voor ca 35EUR maar die van Connex heb ik nog nergens gezien, en die zou ik graag proberen. Heb wel zitten denken aan XX1 12spd kettingen maar dat is prijs technisch niet interessant, die kosten 40EUR of meer tov van de GX. En ik heb niet het vertrouwen dat ze 2 keer zo lang mee gaan. Maar dat is puur een onderbuik gevoel.
Maar laten we dit topic maar eens blijven volgen. Wellicht is er nog een forumlid met goede ideeën.
Wissel ook regelmatig, ca elke 100 km, maar ook hier slaat de ketting al wel eens door. Ook de b-schroef gebruikt om het bovenste wieltje dichter te zetten. Dan wordt het wel minder. Maar nog steeds overslaan als ik veel kracht zet. Ik ben ook voor naar een 36T gegaan omdat ik teveel op de kleine kransjes reed. Ik probeer nu maar eerder te schakelen naar een lichter verzet om te voorkomen dat ik veel kracht op de kleine kransjes nodig heb. Ik hoop toch nog wel een 1000km eruit te kunnen persen. Maar dan heb ik nog 2 cassettes per jaar nodig. Met mijn vorige MTB reed ik 2x10 (SRAM met 10spd Connex kettingen (3 stuks)) en haalde ik 6000km met een cassette.
Ik denk ook dat 1 van de oorzaken de ketting is en er is helaas nog niet veel keus qua 12 speed kettingen van andere leverancier. KMC heeft ze inmiddels op de markt voor ca 35EUR maar die van Connex heb ik nog nergens gezien, en die zou ik graag proberen. Heb wel zitten denken aan XX1 12spd kettingen maar dat is prijs technisch niet interessant, die kosten 40EUR of meer tov van de GX. En ik heb niet het vertrouwen dat ze 2 keer zo lang mee gaan. Maar dat is puur een onderbuik gevoel.
Maar laten we dit topic maar eens blijven volgen. Wellicht is er nog een forumlid met goede ideeën.
Google is your friend
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 225
- Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
- Mijn mountainbike: Santa Cruz CC
Hoe maak je de boel schoon.
Na iedere rit ketting eraf met doek schoonmaken. Cassette en tandwiel schoonborstelen. Ketting erop en squirtlube. Af en toe cassette eraf derailleur wielen eraf alles goed schoonmaken en dan volgens de voorgaande procedure weer alles opbouwen. De volgende keer ga ik het met twee kettingen proberen.
- speedrider
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1575
- Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12
Het rijden met de 1 x 11 of 1 x 12 set up vreet bij mij de kleine kransjes.
Ik deed aanzienlijk meer kilometers met mijn 2 x 11, omdat je dan veel minder op de kleine kransjes rijdt en het grote voorblad minimaal 36 tandjes had en bij mij meestal 38 tandjes. Gevolg >> veel minder omwentlingen en dus minder slijtage.
De GX cassette had ik echt in een no time in puin liggen.
Ik deed aanzienlijk meer kilometers met mijn 2 x 11, omdat je dan veel minder op de kleine kransjes rijdt en het grote voorblad minimaal 36 tandjes had en bij mij meestal 38 tandjes. Gevolg >> veel minder omwentlingen en dus minder slijtage.
De GX cassette had ik echt in een no time in puin liggen.
Life is short.....................enjoy it!!!
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Waarom dan geen groter voorblad rijden met een 1x set-up?speedrider schreef: ↑vr 28 december 2018, 22:33 Het rijden met de 1 x 11 of 1 x 12 set up vreet bij mij de kleine kransjes.
Ik deed aanzienlijk meer kilometers met mijn 2 x 11, omdat je dan veel minder op de kleine kransjes rijdt en het grote voorblad minimaal 36 tandjes had en bij mij meestal 38 tandjes. Gevolg >> veel minder omwentlingen en dus minder slijtage.
De GX cassette had ik echt in een no time in puin liggen.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Dan heb je dus bij aanschaf al een verkeerde keus gemaakt om voor 1x te gaan.
En anders wissel je van voorblad als je veel verwacht te klimmen.
Of harder trainen
En anders wissel je van voorblad als je veel verwacht te klimmen.
Of harder trainen
-
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Slijtage valt ook bij mij mee, x01 alles.
Maar de sterkte vind ik niet top, ik heb al gebroken kettingen en een gebroken cassettetand, de 50, gehad. Ook luistert het afstellen bij de eagle setup veel nauwer, met de oude xt spullen die ik reed heb ik nooit dergelijke problemen gehad. De eagle schakelt wel super, en is in mijn geval gewoon effectiever. Maar als je naar het buitenland ge, zul je af en toe een blaadje moeten wisselen.
Maar de sterkte vind ik niet top, ik heb al gebroken kettingen en een gebroken cassettetand, de 50, gehad. Ook luistert het afstellen bij de eagle setup veel nauwer, met de oude xt spullen die ik reed heb ik nooit dergelijke problemen gehad. De eagle schakelt wel super, en is in mijn geval gewoon effectiever. Maar als je naar het buitenland ge, zul je af en toe een blaadje moeten wisselen.
Sneeuwmonster
- speedrider
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1575
- Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12
Bonanza schreef: ↑vr 28 december 2018, 22:54Waarom dan geen groter voorblad rijden met een 1x set-up?speedrider schreef: ↑vr 28 december 2018, 22:33 Het rijden met de 1 x 11 of 1 x 12 set up vreet bij mij de kleine kransjes.
Ik deed aanzienlijk meer kilometers met mijn 2 x 11, omdat je dan veel minder op de kleine kransjes rijdt en het grote voorblad minimaal 36 tandjes had en bij mij meestal 38 tandjes. Gevolg >> veel minder omwentlingen en dus minder slijtage.
De GX cassette had ik echt in een no time in puin liggen.
Omdat er op bijvoorbeeld op mijn Salsa geen groter blad past dan 34 tandjes
Ik vind het heerlijk om met 1x set Up te rijden , maar ook dat heeft zijn nadelen.
Life is short.....................enjoy it!!!