Cannondale Scalpel 3 2008 verkopen en nieuw kopen of opknappen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

I Cannondale myself. schreef: do 27 december 2018, 09:47 Het is een Cannondale. Bij een Cannondale is het altijd waard om deze in leven te houden.

Ik zou er eerst een een paar keer mee gaan biken. Er van uitgaande dat hij niet kaduuk weggezet is.
Alles oppompen. Schijven opschuren/ remwerking controleren. Kijken of het nog schakelt. En gaan. :wink:
Deze gedachtegang had ik ook over mijn (RIP) F29......maar twee keer gelast te hebben, is ie toch in de alu bak beland... :cry: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

chaser schreef: wo 26 december 2018, 16:55 Het gaat mij meer om het vervangen van die verstellers/remhendels
en als ik de mtb wegbreng zal ik even vragen of ze die voorvork en achterdemper na kijken (cannondale dealer)

bijna alles op een fiets kan ik vervangen of repareren maar heb gewoon geen zin om die nieuwe verstellers en remhendels er zelf op te zetten.

Zal morgen eens de mtb op de montage standaard zetten en kijken hoe alles nog loopt

aardig in de papieren?
Waar praten we dan over? 300 of meer?
tja , als je zelf geen zin hebt om wat tijd en moeite er in te steken , gaat het nog wel in de papieren lopen , dan is de 300 euro zo weg en heb je alleen een "kijkbeurt" gehad van de dempers ,en montage van je verstellers , met kans om nog een investering .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Mario070 schreef: do 27 december 2018, 09:57
I Cannondale myself. schreef: do 27 december 2018, 09:47 Het is een Cannondale. Bij een Cannondale is het altijd waard om deze in leven te houden.

Ik zou er eerst een een paar keer mee gaan biken. Er van uitgaande dat hij niet kaduuk weggezet is.
Alles oppompen. Schijven opschuren/ remwerking controleren. Kijken of het nog schakelt. En gaan. :wink:
Deze gedachtegang had ik ook over mijn (RIP) F29......maar twee keer gelast te hebben, is ie toch in de alu bak beland... :cry: :wink:
Na een derde leven, tja . Volgende keer een andere lasser dan. :winkie:
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Andere lasser....ben en was ik het al mee eens...maar dan wel bij cannondale zelf uiteraard :-D en dan gelijk maar ook met een andere frame bouwer :-q ....die wel weet hoe je de frame buizen op de juiste maat moet afzagen :roll: ... :lol: :lol: :wink:
En ik....ik heb gewoon een nieuw smart form frame gekocht en weer door trappelen :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik rijd door een slepende servicekwestie sinds eind augustus mijn rondjes op de UHR met een 26er carbon scalpel en dat is spartaans, zeker in vergelijking tot mijn Nerve 27.5.

Een 26er scalpel is dus een fiets voor de echte bikkels :-q, mocht je een stravapiloot/ snelheidsadept zijn dan zul je merken dat het veel meer energie kost om de 29ers racers bij te houden.

Als je drive train nog goed is dan zal je het wel redden voor een paar honderd euro, mijn laatste onderhoudsbeurt bij een Cannondaledealer was ruim €500.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou hem ook voor die paar honderd euro opknappen en kijken of het mtb-en je nog steeds bevalt.
Daarna kun je altijd nog een pak geld in een nieuwe mtb stoppen.
En die Cannondale kun je dan vast weer zonder verlies verkopen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 december 2018, 22:18 Lees ik nu dat een racy XC FS heel geschikt is voor Nederlandse rondjes? :winkie:
Ik waai met alle winden mee.

Hij vraagt niet wat de meest geschikte fiets voor hem is, maar of het de moeite waard is om geld in deze Cannondale te stoppen. Een traditionele 26" waar velen van ons het op geleerd hebben. Dan geef ik de beperking aan, maar verder is het een prima fiets. Net als je met een enduro ook best in de rondte kunt gaan op Nederlandse rondjes. Maar als jij een Strava-strever bent, dan is een xc-fiets inderdaad een betere fiets voor de Nederlandse rondjes!

Futura zegt het ook nog eens:
futura schreef: do 27 december 2018, 12:22 Een 26er scalpel is dus een fiets voor de echte bikkels :-q, mocht je een stravapiloot/ snelheidsadept zijn dan zul je merken dat het veel meer energie kost om de 29ers racers bij te houden.
Er zijn veel betere fietsen tegenwoordig, maar laat TS eerst lekker weer beginnen op zijn Scalpel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Even voor de duidelijkheid.
heb wel het geld om een nieuwe mtb te kopen maar wil gewoon weer eens kijken of mountainbiken me weer bevalt.
Aangezien ik altijd alleen gereden heb zal ik dat nu ook doen dus dat ik ingehaald word door anderen maakt mij niet uit want zal in het begin toch weer een beetje feeling moeten krijgen.
op een 29er rijd iedereen me toch ook voorbij aangezien mijn conditie nier meer zo goed is en tja die jonkies rijden me toch voorbij al probeer ik nog zo hard te rijden

De scalpel heb ik gisteren even op gereden en warempel hij rijd nog goed en voorvork en demper doen het ook nog zo ver als ik merk.

als het mountainbiken me weer goed bevalt ga ik wel weer eens kijken om een mooie hardtail of fully want om nu al weer duizenden euro uit te geven en dan na een paar maanden er achter komen dat de interesse is vervaagt vind ik zonde van het geld
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Precies chaser dat bedoelde ik. Ik hoop voor je, dat je het weer tof gaat vinden.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

heb de scalpel net weggebracht

Nieuwe ketting en cassette worden er op gezet
kleine beurt
shimano remhendels (van mezelf) worden er op gezet
xt verstellers (van mezelf) worden er op gezet
jammer genoeg is die pas 10 januari klaar (winkel gaat tijdje dicht)

heb ik mooi de tijd voor een ander pruts project
Heb namelijk nog een oude giant mtb staan die ik op wil knappen
Waarom?
omdat t kan :D
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

chaser schreef: vr 28 december 2018, 19:51 heb de scalpel net weggebracht

Nieuwe ketting en cassette worden er op gezet
kleine beurt
shimano remhendels (van mezelf) worden er op gezet
xt verstellers (van mezelf) worden er op gezet
jammer genoeg is die pas 10 januari klaar (winkel gaat tijdje dicht)

heb ik mooi de tijd voor een ander pruts project
Heb namelijk nog een oude giant mtb staan die ik op wil knappen
Waarom?
omdat t kan :D
Jij bent ook een beetje een rare of niet?
De Scalpel wil je geen moeite voor doen, maar een oude Giant wil je wel onderhanden nemen.... rare jongens die mountainbikers :D
“Old, not obsolete”
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Marco79 schreef: vr 28 december 2018, 20:47
chaser schreef: vr 28 december 2018, 19:51 heb de scalpel net weggebracht

Nieuwe ketting en cassette worden er op gezet
kleine beurt
shimano remhendels (van mezelf) worden er op gezet
xt verstellers (van mezelf) worden er op gezet
jammer genoeg is die pas 10 januari klaar (winkel gaat tijdje dicht)

heb ik mooi de tijd voor een ander pruts project
Heb namelijk nog een oude giant mtb staan die ik op wil knappen
Waarom?
omdat t kan :D
Jij bent ook een beetje een rare of niet?
De Scalpel wil je geen moeite voor doen, maar een oude Giant wil je wel onderhanden nemen.... rare jongens die mountainbikers :D
Tuurlijk wil ik wel moeite doen voor die scalpel maar heb nog nooit aan hydraulische schijfremmen gewerkt (wel gekeken hoe iemand t deed)
En heb op t moment geen zin in de frustratie van dat ik bezig ben en er niet uit kom

Die giant is zo oud dat hij eigenlijk al antiek/retro is
Giant atx 800 frame
Er zitten nog hydraulische velgremmen op (magura hs33) die moeten gecontroleerd worden en nieuwe olie in
en voor de rest haal ik de fiets uit elkaar en ga ik in een andere kleur spuiten (dofzwart)
Gladde bandjes er op
Hierna smeren en in oliën en weer in elkaar
gok dat de mtb 20 jaar oud is (was mijn 1e mtb)
Dit word mijn stadsfiets.

Ik gebruik nu een kale Cube Hybride als dorpsfiets

Als het mountainbiken me weer bevalt ga ik op de bikemotion beurs wel eens kijken om een nieuwe hardtail of fully of anders wachten op de happy bike days en daar zoveel mogelijk testen
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Die Magura’s wijken in onderhoud niet teveel af van Shimano schijfremmen.
Maar snap je wel. De eerste keer dat ik mij. Shimano remmen ging bleeden werd het ook een zooitje en kostte het me een set nieuwe blokjes.


Maaruh kijken bij Bikemotion maakt je wel hebberig. :D
“Old, not obsolete”
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

In mijn ogen een wijs besluit om de Scalpel nog een kans te geven. Ik heb zelf mijn Niner verkocht en rijd nog altijd heerlijk op mijn 26” (ondertussen) klassiekers. Zeker niet zo snel maar heb er gewoon veel plezier mee. Mocht ik in een groep gaan rijden of een tijdrijder worden, dan verdiep ik me weer in de modernere fietsen. Mijn huidige fietsen passen meer bij mijn niveau :lol:
Plaats reactie