Buiten shiftkabel niet uit 1 stuk

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Een hele goede dag, voor mij iets minder.

Probeer op mijn nieuwe fiets een x01 shifter en derailleur te installeren.

Nu is het zo dat ik op het geweldige sram YouTube filmpje zie dat ze in 1x de nieuwe binnenkabel door de buitenkabel (door het frame) heen trekken.

Nu ik mijn binnenkabel los haal van mijn derailleur valt me op dat de buitenkabel uit meerdere delen bestaat. (Zie foto) Als ik hier dus de binnenkabel uit trek, lijkt het mij ik hier niet zo makkelijk als op het filmpje een nieuwe doorheen kan trekken?

Weten jullie hier een oplossing voor? Hoopte vandaag namelijk het eerste rondje op de fiets te gaan rijden. :(
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik zie geen foto, maar ik zou niet weten waarom het problemen op zou leveren. Je kan de shiftkabel gewoon handmatig in ieder segment van de buitenkabel invoeren. Het kan op sommige plekken wel handig zijn om de buitenkabel even los van het frame te maken, zodat je wat makkelijker ziet wat je doet.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Foto lukt helaas even niet vanaf de telefoon.

Maar mijn vraag is dan hoe ik dan binnenkabel in het laatste buitenkabel segment in de achter brug ga krijgen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Gaat de kabel door het frame heen?
Of bedoel je het laatste stukje kabel van de achter derrailleur?
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Klopt, de kabel loopt inderdaad vanaf het balhoofd tot aan de derailleur pad door het frame.

Enkel loopt de buitenkabel zelf niet door het frame maar dit zijn losse segmenten.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Daar heb je dan eigenlijk een liner voor nodig of misschien zit die er al in als het een nieuw frame is. Als je een kabel vervangt dan kun je die eerst om de oude binnenkabel schuiven. Daarna laat je de liner zitten en trek je de oude eruit. Vervolgens voer je de nieuwe kabel door en trek je de liner weer weg. Soms zit er standaard een liner in het frame. Je zou ook een heel dun touwtje vast kunnen plakken aan de oude kabel voor je hem er uit trekt.
"This species has amused itself to death"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wildfire schreef: za 22 december 2018, 13:46 Foto lukt helaas even niet vanaf de telefoon.

Maar mijn vraag is dan hoe ik dan binnenkabel in het laatste buitenkabel segment in de achter brug ga krijgen.
zie hier :
K3vin schreef: za 22 december 2018, 13:34 ...., maar ik zou niet weten waarom het problemen op zou leveren. Je kan de shiftkabel gewoon handmatig in ieder segment van de buitenkabel invoeren. Het kan op sommige plekken wel handig zijn om de buitenkabel even los van het frame te maken, zodat je wat makkelijker ziet wat je doet.
Aangevuld, zorg dat de binnenkabels geen rafels heeft, anders een klein stukje eraf knippen , zodat je weer een mooi vlak stuk heb , maak een draaibeweging met de binnenkabel zoals hij "geslagen" (gedraaid)is zodoende voorkom je rafels .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij sommige frames is de doorvoer erg onhandig, dan moet je echt proberen om de nieuwe en de oude kabel aan elkaar vast te maken of met een liner te werken zoals "kan niet meer" aangeeft.
Je wilt echt voorkomen dat je een kabel door een gaatje moet zien te wurmen dat je niet eens kunt zien, waar je niet bij kunt etc... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Dank jullie, met een beetje moeite heb ik de kabel er doorheen gekregen. Had mij makkelijker geleken als ze gewoon een gehele buitenkabel door het frame hadden getrokken. (zoveel gewicht zal dit niet meer kosten)

Dat een buitenkabel vervangen wat moeite kost wist ik, maar binnen weet ik nu ook! :-D

En dan zo'n leuk sram filmpje dat ze deze er zo even snel doorheen trekken. :-?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wildfire schreef: za 22 december 2018, 22:02 Dank jullie, met een beetje moeite heb ik de kabel er doorheen gekregen. Had mij makkelijker geleken als ze gewoon een gehele buitenkabel door het frame hadden getrokken. (zoveel gewicht zal dit niet meer kosten)

Dat een buitenkabel vervangen wat moeite kost wist ik, maar binnen weet ik nu ook! :-D

En dan zo'n leuk sram filmpje dat ze deze er zo even snel doorheen trekken. :-?
Zo gaat het minder snel rammelen omdat de binnenkabel onder spanning staat. Mooi dat het gelukt is.
"This species has amused itself to death"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat echt mooi is is als er een dun buisje door het frame loopt voor de (doorgetrokken) buitenkabel. Dan heb je geen gerammel, en een supereenvoudige doorvoer. Onze forum-thuisbouwer Herman de Biker doet het zo bij zijn frames met interne kabels, daar zit een messing buisje over de hele lengte door het frame.
Zelf hou ik toch een voorkeur voor externe kabels, mits goed langs het frame geleid (en het verbaast me hoe vaak in 2018 kabels nog steeds niet ideaal lopen, zelfs langs een hardtail waar je toch geen gedoe met bewegende achtervorken hebt...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie