Pedaal anti slip schroefjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Nog zo iets rond mijn Santos "reisfiets": de pedalen, zo te zien volledig van metaal, hebben om grip te geven een aantal schroefjes in getapte boringen op de omtrek, en enkele in het midden.
Nooit aandacht aan besteed, tot ik me een half jaar terug begon af te vragen waarom mijn schoenen in het midden zo uitgevreten waren. Ik draag ze niet specifiek voor fietsen, dus dacht nog niet direct aan fiets.
Sinds korter draag ik een tweede stel, met zachtere rubber zolen dan de eerste, en na enkele weken ontdek ik deze morgen dat het midden uitgevreten is door de zool heen, lees: vuilbak.
En kreeg ik de reden door: de pedalen van de fiets, die schroefjes.
Ik heb eens rondgezocht en ze zijn zoals hier: https://www.chainreactioncycles.com/be/ ... -prod27581
Ze zijn door fabrikant/dealer (?) ingedraaid tot een 3 mm uitsteken.
De schroefdraad begint direct aan de top (net als bij draadsstangen) en dat snijdt dus.
Mijn eerste voor de hand liggend idee was om die dieper te draaien, maar nee dus, de uiteindjes zijn afgesleten / vervormd, wat maakt dat ik er geen inbus meer inkrijg. Volgend idee was eruitdraaien met een tang aan de buitenkant, maar het metaal vervormt eerder nog meer dan dat het boutje draait.

En dus zie ik maar 2 oplossingen over: de pedalen vervangen (de zoveelste allicht alweer dikke factuur bij dezelfde - en direct dieper draaien), of de boutjes afslijpen.
Optie 2 vind ik aantrekkelijkst, maar de pedalen zijn zoals gezegd metaal, met voor de rest glad oppervlak - geen profilering zoals deze op mijn andere fietsen. Het kan dus zijn dat ze zonder die uit stekende schroefjes te glad worden - geen ervaring, iemand wel?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn schoenen slijten er inderdaad ook harder door. Maar bij de meeste pedalen zijn ze volgens mij wel te vervangen of dieper te draaien.
Ik heb pedalen met pinnetjes zonder schroefdraad tot boven en ook bijvoorbeeld de BBB pedalen met imbusjes.
Bij de laatste lijkt het inderdaad harder te gaan.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je ze er niet uit kunt krijgen. WD-40 met een griptang (moordenaar) misschien?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Griptang
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb het geprobeerd - zoals gezegd, het uitstekende deel vervormt zonder dat het ingeschroefde deel draait. Zo te zien en magnetisch getest lijken ze me van inox, allicht 304, en dat is eigenlijk beduidend zachter dan gewoon staal of de 4xx graad inox, die ervaring heb ik ook gehad met dat Surly rvs kettingblad, het versleet tot haaievinnen in amper een maand rijden. Vandaar allicht de vervormde binnenzeskant uiteinden waardoor je er geen sleutel meer in krijgt.
Kort gezegd: ik had het met de tang bij enkele geprobeerd en ik zag het uitstekende deel vervormen en torderen aan de basis. Toen pogingen bij enkele andere ook daarop te leken uitdraaien hield ik er uiteraard mee op. Met een vise-grip (ik ken en heb enkele zulke tangen) heb ik ook eens gepoogd maar kwam zelfs niet tot pogen om te draaien - toen ik met de stelschroef tot een samenknijpbare positie kwam, en samenkneep, brak het pedaalschroefuiteind in stukjes.

Intussen heb ik foert gezegd, de pedalen erafgehaald en op de slijpmolen de uitstekende uiteindjes afgeslepen tot nog 1 mm. Daarnet 35 km gereden en minder grip ervaren. Zal bij nattigheid allicht nog minder zijn, zal zien in hoeverre dat risico geeft. Het zijn grote pedalen. Moest het bazar blijken ga ik eens bekijken of er iets te bricoleren valt dat grip geeft zonder schoenzolen te slopen.

Direct heb ik ook de verklaring waarom de pedalen soms leken te plakken - moeilijk om vlot pedaal te lossen / terug te "vangen" (de fiets is een fixie): de uiteindjes van de schroeven zaten allicht ingegraven / haakten vast, en hoe dieper de zolen uitgesleten, hoe erger.

Dieper draaien had kunnen gebeuren bij nieuwstaat, maar ik had geen ervaring met zulke grip methode, dus niet direct iets waar ik toen aan dacht. Ik heb de beste ervaring met pedalen die geplooid zijn uit gekartelde metalen strippen. Goede grip en zelfs in het zachte rubber van sportschoenen enkel een ondiepe afdruk. Ik vind die schroeven eigenlijk een slechte manier om grip te geven. Het is te verwachten dat de uiteindjes afslijten en dus gereedschap er niet meer op werkt, alzo de voor de rest wel degelijke pedaal reducerende tot wegwerpkwaliteit.
Eigenlijk hadden de boringen doorboringen moeten zijn, met het inbus uiteind aan de andere verdoken kant. Dan waren ze beschermd geweest tegen beschadiging door schoenen of pedaalstrikes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel verhaal, maar je hebt de pinnen afgeslepen, gezien de omstandigheden een goed besluit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Na nog wat km's, nog altijd droge toestand, ervaar ik 1 ambetantigheid: mijn voeten verschuiven/slippen geleidelijk naar voren tot de hak dat stopzet, en/of ik terug naar voren moet "herpakken".
Ik zal dus een antislip moeten bricoleren.
Misschien spanbandjes met weerhaakkant boven, of rubber van lekke binnenbanden, of een lap supermoto x buitenband (heb intussen 1 versleten) met spanbandjes erop vast.
Het zal zeker niet vloeken met de rest van de fiets, misschien wordt ie er nog fotogenieker door.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

NovaX schreef: za 22 december 2018, 19:32 Na nog wat km's, nog altijd droge toestand, ervaar ik 1 ambetantigheid: mijn voeten verschuiven/slippen geleidelijk naar voren tot de hak dat stopzet, en/of ik terug naar voren moet "herpakken".
Ik zal dus een antislip moeten bricoleren.
Misschien spanbandjes met weerhaakkant boven, of rubber van lekke binnenbanden, of een lap supermoto x buitenband (heb intussen 1 versleten) met spanbandjes erop vast.
Het zal zeker niet vloeken met de rest van de fiets, misschien wordt ie er nog fotogenieker door.
Nieuwe pedalen met pinnetjes?

Of antislip tape? Te verkrijgen bij uw favoriete skateboardshop.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: vr 21 december 2018, 18:29Ik heb de beste ervaring met pedalen die geplooid zijn uit gekartelde metalen strippen.
Koop je die toch lekker? Kosten geen drol.
Vorsprung durch Pedantik.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Alien schreef: za 22 december 2018, 22:43 Koop je die toch lekker? Kosten geen drol.
Goeie oplossing.
Toch voorspel ik minstens 10 pagina's pedaal pinnetjes leed.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: za 22 december 2018, 22:43
NovaX schreef: vr 21 december 2018, 18:29Ik heb de beste ervaring met pedalen die geplooid zijn uit gekartelde metalen strippen.
Koop je die toch lekker? Kosten geen drol.
Drol voor brol.
De rest van de pedalen is degelijk dus bricoleer ik een vervanging voor dat zwak punt dat fabrikanten graag in hun kwaliteitsgeprijsde producten steken. Heb ik nog gedaan.
Dan hou ik zonder kost netto kwaliteit zonder zwak punt over.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb naar aanleiding van de gegeven links (die "bear trap" lijken me een apart voordeel te hebben - de afrondingen aan de buitenhoeken verkleinen de kans op een pedaalstrike) zo eens verder rondgezocht op vlak van pedalen, om de bestaande methodes van antislip te kennen.
Ik kwam zo de pedalen tegen die op mijn Santos TM3+ gemonteerd zijn, ze zijn blinkend gesleten dus geen merk model behalve binnenin een "LU 48", maar op uiterlijk zijn het er van Santos zelf, want ik vond ze hier terug: https://webshop.fietsvakantiewinkel.be/ ... dalen.html - ze kosten daar € 68,95

In post #3 in dit onderwerp heb ik nog dit getypt:
Eigenlijk hadden de boringen doorboringen moeten zijn, met het inbus uiteind aan de andere verdoken kant. Dan waren ze beschermd geweest tegen beschadiging door schoenen of pedaalstrikes.
Tijdens mijn rondzoeken vond ik deze van Shimano:
https://www.bikefeeling.nl/fietsonderho ... en-pd-mx80
... en die zijn precies zoals ik omschreef dat ze zouden moeten zijn: doorboringen en de kop van de schroef aan de verdoken kant. En zo is er ook ruimte voor een echte grote kop ipv een prulzeskantje binnenin het schroefdraad-deel.
Deze Shimano pedalen kosten wel € 94,50 en de "Fiets Santos TM3+ Single" was maar € 4.311,50 dus dat ging te zot geweest zijn voor zo een goedkope fiets.

Maar zoals gezegd, ik ga eerst pogen antislip te bricoleren, als ik eens tijd en goesting wil maken, doorgaans is dat wanneer het probleem me begint te vervelen en zover is het vooralsnog niet.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Of je had je schoenen kunnen laten verzolen en er weer een tijdje tegenaan gekund.

Op mijn eigen Travelmaster zitten deze pedalen ook, met pinnetjes. Pedalen zouden inderdaad veel te glad zijn zonder die pinnetjes. Misschien kun je met een haakse slijper nog een patroon erin kerven voor de nodige grip. Ik rij er echter op lage wandelschoenen op, en die slijten nagenoeg niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

als ik thuis kom van mn werk, lees ik altijd eerst even de reacties op de topics van mn favoriete "poster".
heerlijk, een beetje meditatief lezen....
of t nu om pedalen, single speeds of versleten kettingen gaat, ik vind t fantastisch!

keep up the good work!

Modbreak: for you too: keep up the good work but also ON topic please :-)
four wheels move the body, two wheels move the soul.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: ma 24 december 2018, 15:49 Of je had je schoenen kunnen laten verzolen en er weer een tijdje tegenaan gekund.

Op mijn eigen Travelmaster zitten deze pedalen ook, met pinnetjes. Pedalen zouden inderdaad veel te glad zijn zonder die pinnetjes. Misschien kun je met een haakse slijper nog een patroon erin kerven voor de nodige grip. Ik rij er echter op lage wandelschoenen op, en die slijten nagenoeg niet.
De Travelmaster pedalen hadden moeten geweest zijn zoals het gelinkte Shimano model, dan zaten de koppen beschermd aan de andere kant, ipv af te slijten en zo niet meer te verdraaien. En bonusprijsje, plaats voor schroefkop ipv sullig mini inbusje binnenin draadsstang, waar je dan gereedschap kunt op zetten dat 10 keer meer hefboom heeft en ook niet 123 uitslijt.
Dan kon ik naargelang de hardheid van de schoenzolen aanpassen.
Ze hadden evengoed uitsteeksels kunnen klinken of lassen - de schroeven zijn toch niet meer te regelen later want kaputt. Tapwerk en draadwalsen voor nikske.

De zoveelste dommigheid in het patroon van dommigheden gekerfd door maker en verkoper, met hun boemboem haaks geslepen op hun blabla.

Ik pak problemen aan bij oorzaken, niet bij gevolgen.
Ik ga geld uitgeven aan andere pedalen noch aan andere zolen, in de plaats ga ik repeaterderepeat bij eens goesting een antislip bricoleren die niet vreet in zolen.

Dank voor uw waandacht!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

bighit76 schreef: ma 24 december 2018, 20:44 als ik thuis kom van mn werk, lees ik altijd eerst even de reacties op de topics van mn favoriete "poster".
heerlijk, een beetje meditatief lezen....
of t nu om pedalen, single speeds of versleten kettingen gaat, ik vind t fantastisch!

keep up the good work!
Zo hebben de luitjes die hun verlof geconsumeerd hebben voor 't eind van 't jaar, na hun arbeitsuurkes enige animatie om die ellende mee te vergeten. :D
Plaats reactie