HOWTO: Luchtgeveerde Demper Instellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

za 15 december 2018, 22:23

maaf2 schreef:
za 15 december 2018, 09:56
Mooi uitgewerkt. Ik had altijd in m'n hoofd dat drops onder low speed vallen, daar stel ik mijn settings in ieder geval altijd op in. Stof tot nadenken....
Door die verwarring ben ik het ook verder uit gaan zoeken 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 00:01

Goede opsomming, mooi verslagje!

Voor de duidelijkheid misschien het woord 'dempers' vervangen door 'voorvork' en eventueel 'schokbreker'. Het zijn veerelementen met een ingebouwde demper. Kreten om uit elkaar te houden! In dat opzicht gebruik je het woord 'compressie' ook om inveren aan te duiden. Maar in de regel wordt er gesproken over compressie als het over het dempen van de ingaande slag gaat. En die ingaande slag is dan op de vering eventueel meer of minder progressief.

Tekst nog niet minutieus gelezen, maar eentje kwam ik al tegen: een drop geeft geen high speed compressie. Een drop is echt low speed. Een wortel of rotsblok, dat zijn klappen die op high speed compressie opgevangen moeten worden.

En deze is ook niet juist:
Mark-V schreef:
za 15 december 2018, 00:35
De enige overeenkomst die ik daartussen vind, is dat je de Compression eerst doet, en de rebound daarna.
Je begint met de juiste sag, dus luchtdruk of stalen veer en dan stel je de rebound op de juiste manier in. En dan begin je pas aan de compressie demping.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

zo 16 december 2018, 00:27

Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 00:01
Tekst nog niet minutieus gelezen, maar eentje kwam ik al tegen: een drop geeft geen high speed compressie. Een drop is echt low speed. Een wortel of rotsblok, dat zijn klappen die op high speed compressie opgevangen moeten worden.
Dit is wat er op de Canecreek website staat:
"High-Speed Compression (HSC) is critical to absorbing energy from high impact forces, such as square edge hits and harsh landings"

"Low-Speed Compression (LSC) controls traction and frame stabilization. LSC adjustment is used to eliminate pedal induced “bob”, influences small bump sensitivity, and affects how the bike will react to weight changes."
De DVO website zegt hetzelfde...
Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 00:01
Mark-V schreef:
za 15 december 2018, 00:35
De enige overeenkomst die ik daartussen vind, is dat je de Compression eerst doet, en de rebound daarna.
Je begint met de juiste sag, dus luchtdruk of stalen veer en dan stel je de rebound op de juiste manier in. En dan begin je pas aan de compressie demping.
sag eerst, dat sowieso. Maar waarom is de rest dan op die volgorde? Zoals ik al aanhaalde zeggen de app en website van Canecreek en DVO weer iets anders.

Ik weet dat jij heel veel kennis hebt, maar het wordt nu toch wel verwarrend :~ :winkie:
zeroground
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

zo 16 december 2018, 00:45

4. Rebound:
Dit is de snelheid waarmee de demper weer terugkomt in zijn oorspronkelijke stand na compressie.
Hoe sterker je rebound, hoe sneller je weer klaar bent voor de volgende compressie. Maar staat je rebound te sterk dan kan je fiets gaan springen, en jou er zelfs vanaf lanceren.
Mocht je de compressie weerstand hoger hebben staan omdat je een zwaardere rijder bent, dan heb je in verhouding ook een zwaardere reboundsetting nodig om dezelfde rebound snelheid te krijgen.


Het is precies andersom: meer rebound (sterker?) zorgt dat de vork/schokdemper langzamer uitveert. Daarnaast is de uitgaande demping/rebound grotendeels afhankelijk van de druk of veerconstante in/van het veerelement, niet zozeer van de ingaande demping (compression)

Voor het meten van de negatieve veerweg (sag) moet je inderdaad weten wat de slag is. Dus weten waar de slag start en waar die eindigt. Dan kun je het beste de druk eruit laten, het gewicht eraf halen en dan gaan meten.

Verder is dit typisch een onderwerp voor een instructiefilmpje, dan kun je zien wat er gebeurt. Het stikt ook van de Engelse termen waar ook een Nederlandse term voor bestaat en mix je Engels met Nederlands (compressie weerstand). Ik snap dat die termen niet aansluiten op wat er in de gebruiksaanwijzing staat, maar toch.
RuudRuud
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 567
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

zo 16 december 2018, 10:00

Mark-V schreef:
za 15 december 2018, 22:16
RuudRuud schreef:
za 15 december 2018, 08:16
Wat moet je doen bij welk gedrag en waar merk je verkeerde settings aan? Want met deze info gaat iedereen draaien aan de settings, maar dan? Daarmee zou je het stuk nog beter maken dan nu :)
Volgens mij had ik dit er al kort en bondig in opgenomen. Bijvoorbeeld:

"Anders zou je namelijk even een drop krijgen en dus geen contact hebben met de grond."

"Teveel HSC en je kunt niet heel de stroke van je demper gebruiken, te weinig HSC en je zult te snel aan het einde van je stroke komen."

"Te stug ingesteld en je gaat stuiteren. Te soft ingesteld en je verliest voorwaarts vermogen omdat je steeds in je demper duikt."

"Maar staat je rebound te sterk dan kan je fiets gaan springen, en jou er zelfs vanaf lanceren."

Wat zou je daar nog verduidelijkt in willen zien?
RuudRuud schreef:
za 15 december 2018, 08:16
Overigens mist bij heel veel vorken en dempers nog een fatsoenlijke compressie-setting (Fox CTD?) en is een separate high en low speed compressie ook niet heel erg vaak aanwezig op vorken en dempers. Bij de rebound geef je dit wel aan.
Zit wat in... ik zal t iets duidelijker verwoorden.
Klopt, het staat er ook in. Heel kort en bondig heeft de gemiddelde lezer echter niets aan. Daar was ik niet duidelijk in. Wat voel je, wat zie je, wat moet er gebeuren. En dat leg je niet uit met simpele voorbeeldjes waar niemand last van heeft als je vork en achterdemper op gevoel in 2 minuten ingesteld zijn. Die nuance is juist belangrijk voor de fijnafstelling. En daar valt na 2 minuten instellen nog veel in te winnen. En door dat dus op te nemen zou je de post nog completer/beter maken!

Maar dan moet je jezelf afvragen of de gemiddelde lezer daar wel op dat niveau op in wil en moet gaan. Ik vind het extreem interessant maar daar ben je in MTB-NL-landschap wel redelijk uniek in ;)
RuudRuud
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 567
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

zo 16 december 2018, 10:12

zeroground schreef:
zo 16 december 2018, 00:45
4. Rebound:
Dit is de snelheid waarmee de demper weer terugkomt in zijn oorspronkelijke stand na compressie.
Hoe sterker je rebound, hoe sneller je weer klaar bent voor de volgende compressie. Maar staat je rebound te sterk dan kan je fiets gaan springen, en jou er zelfs vanaf lanceren.
Mocht je de compressie weerstand hoger hebben staan omdat je een zwaardere rijder bent, dan heb je in verhouding ook een zwaardere reboundsetting nodig om dezelfde rebound snelheid te krijgen.


Het is precies andersom: meer rebound (sterker?) zorgt dat de vork/schokdemper langzamer uitveert. Daarnaast is de uitgaande demping/rebound grotendeels afhankelijk van de druk of veerconstante in/van het veerelement, niet zozeer van de ingaande demping (compression)
'Meer' rebound = sneller uitveren
Meer rebound-demping = langzamer uitveren

Het zit dus in het gebruik van termen.

Laten we even Fox aanhouden: (ook al zit de QR15 aan de verkeerde kant van de vork, dit hebben ze wel bij het rechte eind ;) )

Ze geven het aantal stappen van de rebound-demping aan met cijfers 1 tm 9 (1 dicht, 9 open) (of misschien wel meer bij andere vorken)

Bij 9 veert de vork het snelst uit (snelste rebound, minste rebound-demping), bij 1 het langzaamst. Ze draaien dan wel de logische draairichting om vind ik. Rockshox heeft het logischer voor elkaar. (Zelfde draairichting als een kraan open (hogere stroomsnelheid-minder weerstand) , dicht (lagere stroomsnelheid-meer weerstand))

Fox L - Rockshox R
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

zo 16 december 2018, 12:09

RuudRuud schreef:
zo 16 december 2018, 10:00
Klopt, het staat er ook in. Heel kort en bondig heeft de gemiddelde lezer echter niets aan. Daar was ik niet duidelijk in. Wat voel je, wat zie je, wat moet er gebeuren. En dat leg je niet uit met simpele voorbeeldjes waar niemand last van heeft als je vork en achterdemper op gevoel in 2 minuten ingesteld zijn. Die nuance is juist belangrijk voor de fijnafstelling. En daar valt na 2 minuten instellen nog veel in te winnen. En door dat dus op te nemen zou je de post nog completer/beter maken!

Maar dan moet je jezelf afvragen of de gemiddelde lezer daar wel op dat niveau op in wil en moet gaan. Ik vind het extreem interessant maar daar ben je in MTB-NL-landschap wel redelijk uniek in ;)
Ik snap wat je bedoelt. Op zich vind ik het ook heel interessant om daar dieper in te duiken, maar je zult dan ook het minimieme verschil moeten kunnen merken. En ik kan dat (nog) niet.
Ik voel het verschil echt niet als ik een rebound of compressie 1 stand hoger of lager zet (Bij mijn demper gaat dat bijvoorbeeld van 0-25). Maar het verschil tussen open en dicht voel ik natuurlijk wel. :D
Daarnaast heb ik ook niet de behoefte om mijn demping bij iedere rit aan te passen om net die éne seconde sneller te kunnen zijn.
Waar ik wel behoefte aan heb is het aanpassen van mijn demper aan grote verschillen tussen een rit. Ga ik veel springen dan pas ik mijn demper anders aan dan wanneer ik veel over hobbelige paadjes ga rijden.

En ik had dit bedoeld te schrijven voor mensen van 0 kennis tot aan dit niveau wat ik heb. Mensen die het verschil wèl voelen en hun demper tot op dat niveau willen tweaken, die zullen hoogstwaarschijnlijk ook wel weten hoe ze hun demper in moeten stellen. En heeft het dus geen zin om het voor te schrijven....Alleen als ik het zo inschat zijn die mensen er niet zo veel op het forum :D
RuudRuud schreef:
zo 16 december 2018, 10:12
zeroground schreef:
zo 16 december 2018, 00:45
4. Rebound:
Dit is de snelheid waarmee de demper weer terugkomt in zijn oorspronkelijke stand na compressie.
Hoe sterker je rebound, hoe sneller je weer klaar bent voor de volgende compressie. Maar staat je rebound te sterk dan kan je fiets gaan springen, en jou er zelfs vanaf lanceren.
Mocht je de compressie weerstand hoger hebben staan omdat je een zwaardere rijder bent, dan heb je in verhouding ook een zwaardere reboundsetting nodig om dezelfde rebound snelheid te krijgen.


Het is precies andersom: meer rebound (sterker?) zorgt dat de vork/schokdemper langzamer uitveert. Daarnaast is de uitgaande demping/rebound grotendeels afhankelijk van de druk of veerconstante in/van het veerelement, niet zozeer van de ingaande demping (compression)
'Meer' rebound = sneller uitveren
Meer rebound-demping = langzamer uitveren

Het zit dus in het gebruik van termen.
Wat ik in dat stukje met een sterkere rebound (en je van je fiets laten lanceren) bedoelde was inderdaad de rebound snelheid en niet de rebound damping (want dit doet precies het tegenovergestelde).
Ik zal het stukje nog eens goed doorlezen en termen als sterker vervangen met sneller waar dit voor onduidelijkheid kan zorgen ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 14:21

zeroground schreef:
zo 16 december 2018, 00:45
4. Rebound:
Dit is de snelheid waarmee de demper weer terugkomt in zijn oorspronkelijke stand na compressie.
Hoe sterker je rebound, hoe sneller je weer klaar bent voor de volgende compressie. Maar staat je rebound te sterk dan kan je fiets gaan springen, en jou er zelfs vanaf lanceren.
Mocht je de compressie weerstand hoger hebben staan omdat je een zwaardere rijder bent, dan heb je in verhouding ook een zwaardere reboundsetting nodig om dezelfde rebound snelheid te krijgen.


Het is precies andersom: meer rebound (sterker?) zorgt dat de vork/schokdemper langzamer uitveert. Daarnaast is de uitgaande demping/rebound grotendeels afhankelijk van de druk of veerconstante in/van het veerelement, niet zozeer van de ingaande demping (compression)
Het klinkt meer als een foutieve Google-translate: Compressie weerstand... Dat schrijft Mark meermaals, waar mijn suggestie al was dat aan te passen. Hij bedoelt 'hogere druk' of 'zwaardere veer' en dan klopt de uitleg dus. Maar is het inderdaad zeer verwarrend... .
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 14:40

Mark-V schreef:
zo 16 december 2018, 00:27
sag eerst, dat sowieso. Maar waarom is de rest dan op die volgorde? Zoals ik al aanhaalde zeggen de app en website van Canecreek en DVO weer iets anders.

Ik weet dat jij heel veel kennis hebt, maar het wordt nu toch wel verwarrend :~ :winkie:
Verwarrend inderdaad... . Ik heb geen idee waar dat opeens vandaan komt. Linksom of rechtsom haal je bij een drop niet de inveer-snelheden in de vork die op papier voor 'high speed compressie' staan. Als we van de waardes uit de motorfietswereld uit gaan en waar in de jaren '90 en '00 de mtb-vorken op gebouwd werden.

Maar zeker het lowspeed-bereik heeft langzaam inderdaad een heel andere functie gekregen en werkt effectief in het tegengaan van trap-invloeden. En dempt dus bij nog lagere inveersnelheden.. Als je dat dan LSC gaat noemen, dan begint een drop gedempt te worden in verhoudingsgewijs het MSC-bereik. Wat dan erg verwarrend wordt om nog een derde knop/term te introduceren.

Daarbij beïnvloeden de diverse bereiken elkaar en zit er ook een overlap in. Maar zeker bij de DVO merk je met de HSC-verstelling dat je behoorlijk wat rust in het systeem gaat brengen als je met de die knop gaat spelen bij een worteltapijt of een rotsachtige ondergrond. Waarbij aangehaald moet worden dat je ook hier niet de inveersnelheden gaat halen van een motorfiets die 2x zo hard rijdt. Dus zal HSC op de mtb-veerelementen zeker in een regio zitten die eerder MSC genoemd zouden moeten worden als het over een motorfiets gaat. Alleen merk ik bij de DVO maar zeer beperkte invloed van de demping (HS en LS!) als het gaat om het afremmen van de inveersnelheid bij drops. En als, dan nog steeds het meest bij de LSC.

Hier moet ik dus gaan concluderen dat de mtb-wereld is gaan verschuiven wat benaming van de bereiken betreft. Goed om rekening mee te houden. Wat je er nu mee moet?


Het verklaart wel waarom profs vaak een compleet anders afgestelde vork/demper rijden!
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 14:53

Mark-V schreef:
zo 16 december 2018, 00:27
sag eerst, dat sowieso. Maar waarom is de rest dan op die volgorde? Zoals ik al aanhaalde zeggen de app en website van Canecreek en DVO weer iets anders.
Ik zie het op de CC site. Extreem verwarrend. En in mijn ogen compleet fout. Rebound hoort namelijk zeer sterk bij de tegendruk in het veersysteem en hangt dus samen met de sag. Staat de rebound geheel open en zit er een lichte rijder op de fiets, dan veert de vork/schokbreker zeer snel uit. Misschien nog niet te snel. Maar zit er nu een zwaar persoon met de juist ingestelde sag op die fiets, dan zorgt de tegendruk in het systeem voor een nog veel sneller uitveren en hier kun je gerust zeggen: te snel uitveren.
Je kunt dus na het instellen van de juiste sag niet de rebound-setting met rust laten. De compressie-setting heeft hier nog geen invloed op, dus je moet aan de rebound-knop gaan draaien. Anders kun je in het terrein niet eens voelen wat de vering aan het doen is en hoe je eventueel de compressie in moet gaan stellen. Want als de rebound-demping te ver open staat, dan stuiter je van je fiets, hoe hard je ook aan de compressie-knoppen draait. En als de rebound dicht staat, dan bonk je alle kanten op omdat de vering te laag in de veerweg blijft staan en dus te progressief is.


Dus sag - rebound - compressie.


Waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat het draaien aan vooral de HSC knoppen in Nederland niet heel zinnig is omdat de ondergrond geen reden geeft voor meer compressie-demping. Open laten staan dus. En het LSC-bereik misbruikt wordt om vering minder efficiënt te maken omdat de fiets dan harder aanvoelt, wat velen verwarren met meer snelheid... .
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

zo 16 december 2018, 15:22

Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 14:21
zeroground schreef:
zo 16 december 2018, 00:45
4. Rebound:
Dit is de snelheid waarmee de demper weer terugkomt in zijn oorspronkelijke stand na compressie.
Hoe sterker je rebound, hoe sneller je weer klaar bent voor de volgende compressie. Maar staat je rebound te sterk dan kan je fiets gaan springen, en jou er zelfs vanaf lanceren.
Mocht je de compressie weerstand hoger hebben staan omdat je een zwaardere rijder bent, dan heb je in verhouding ook een zwaardere reboundsetting nodig om dezelfde rebound snelheid te krijgen.


Het is precies andersom: meer rebound (sterker?) zorgt dat de vork/schokdemper langzamer uitveert. Daarnaast is de uitgaande demping/rebound grotendeels afhankelijk van de druk of veerconstante in/van het veerelement, niet zozeer van de ingaande demping (compression)
Het klinkt meer als een foutieve Google-translate: Compressie weerstand... Dat schrijft Mark meermaals, waar mijn suggestie al was dat aan te passen. Hij bedoelt 'hogere druk' of 'zwaardere veer' en dan klopt de uitleg dus. Maar is het inderdaad zeer verwarrend... .
Voor mij klinkt het logisch, maar ik zal het nog eens bekijken :D

Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 14:40
Verwarrend inderdaad... . Ik heb geen idee waar dat opeens vandaan komt. Linksom of rechtsom haal je bij een drop niet de inveer-snelheden in de vork die op papier voor 'high speed compressie' staan. Als we van de waardes uit de motorfietswereld uit gaan en waar in de jaren '90 en '00 de mtb-vorken op gebouwd werden.

Maar zeker het lowspeed-bereik heeft langzaam inderdaad een heel andere functie gekregen en werkt effectief in het tegengaan van trap-invloeden. En dempt dus bij nog lagere inveersnelheden.. Als je dat dan LSC gaat noemen, dan begint een drop gedempt te worden in verhoudingsgewijs het MSC-bereik. Wat dan erg verwarrend wordt om nog een derde knop/term te introduceren.

Daarbij beïnvloeden de diverse bereiken elkaar en zit er ook een overlap in. Maar zeker bij de DVO merk je met de HSC-verstelling dat je behoorlijk wat rust in het systeem gaat brengen als je met de die knop gaat spelen bij een worteltapijt of een rotsachtige ondergrond. Waarbij aangehaald moet worden dat je ook hier niet de inveersnelheden gaat halen van een motorfiets die 2x zo hard rijdt. Dus zal HSC op de mtb-veerelementen zeker in een regio zitten die eerder MSC genoemd zouden moeten worden als het over een motorfiets gaat. Alleen merk ik bij de DVO maar zeer beperkte invloed van de demping (HS en LS!) als het gaat om het afremmen van de inveersnelheid bij drops. En als, dan nog steeds het meest bij de LSC.

Hier moet ik dus gaan concluderen dat de mtb-wereld is gaan verschuiven wat benaming van de bereiken betreft. Goed om rekening mee te houden. Wat je er nu mee moet?


Het verklaart wel waarom profs vaak een compleet anders afgestelde vork/demper rijden!
Als ik puur op basis van natuurkunde ga redeneren, dan is de valsnelheid hoger dan de rijsnelheid van een MTB.
Dus vanuit dat oogpunt is het ook logisch dat de demper sneller ingedrukt wordt door een val, dan door het rijden.
Op die manier redeneer ik dan weer dat HSC met drops te maken heeft en LSC met rijden.


Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 14:53
Ik zie het op de CC site. Extreem verwarrend. En in mijn ogen compleet fout. Rebound hoort namelijk zeer sterk bij de tegendruk in het veersysteem en hangt dus samen met de sag. Staat de rebound geheel open en zit er een lichte rijder op de fiets, dan veert de vork/schokbreker zeer snel uit. Misschien nog niet te snel. Maar zit er nu een zwaar persoon met de juist ingestelde sag op die fiets, dan zorgt de tegendruk in het systeem voor een nog veel sneller uitveren en hier kun je gerust zeggen: te snel uitveren.
Je kunt dus na het instellen van de juiste sag niet de rebound-setting met rust laten. De compressie-setting heeft hier nog geen invloed op, dus je moet aan de rebound-knop gaan draaien. Anders kun je in het terrein niet eens voelen wat de vering aan het doen is en hoe je eventueel de compressie in moet gaan stellen. Want als de rebound-demping te ver open staat, dan stuiter je van je fiets, hoe hard je ook aan de compressie-knoppen draait. En als de rebound dicht staat, dan bonk je alle kanten op omdat de vering te laag in de veerweg blijft staan en dus te progressief is.


Dus sag - rebound - compressie.


Waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat het draaien aan vooral de HSC knoppen in Nederland niet heel zinnig is omdat de ondergrond geen reden geeft voor meer compressie-demping. Open laten staan dus. En het LSC-bereik misbruikt wordt om vering minder efficiënt te maken omdat de fiets dan harder aanvoelt, wat velen verwarren met meer snelheid... .
Ik snap je redenatie, maar ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je alles tegelijkertijd insteld, voordat je gaat rijden. Begint bij een basis-setup dus.
En vanuit daar gaat tweaken. De manier waarop jij omschrijft is eigenlijk gewoon puur op gevoel instellen, waarbij het elkaar mogelijk nog wel in de weg zit.

Ik ga dit even verder uitzoeken ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 15:42

Mark-V schreef:
zo 16 december 2018, 15:22
Als ik puur op basis van natuurkunde ga redeneren, dan is de valsnelheid hoger dan de rijsnelheid van een MTB.
Dus vanuit dat oogpunt is het ook logisch dat de demper sneller ingedrukt wordt door een val, dan door het rijden.
Op die manier redeneer ik dan weer dat HSC met drops te maken heeft en LSC met rijden.
Nee, puur op basis van natuurkunde gaat het niet om rijsnelheid. Zelfs als je met 10 km/u tegen een boomstronk van 5 cm rijdt, dan is de inveersnelheid van de vork vele malen hoger dan de inveersnelheid als je naar beneden valt.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 15:46

Mark-V schreef:
zo 16 december 2018, 15:22
Ik snap je redenatie, maar ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je alles tegelijkertijd insteld, voordat je gaat rijden. Begint bij een basis-setup dus.
En vanuit daar gaat tweaken. De manier waarop jij omschrijft is eigenlijk gewoon puur op gevoel instellen, waarbij het elkaar mogelijk nog wel in de weg zit.
Beredeneerd op gevoel.

Hier in het vlakke NL zou je dus compressie weg moeten laten. Begin je bovenaan een rotspad in Zuid Frankrijk, dan zou je de compressie al halverwege kunnen zetten.

Maar als jij dus aan je compressie aan het draaien bent en je hebt de progressiviteit nog niet op orde, dan kun je tot een geheel verkeerde instelling komen. Stapje voor stapje dus.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

zo 16 december 2018, 18:08

Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 15:42
Mark-V schreef:
zo 16 december 2018, 15:22
Als ik puur op basis van natuurkunde ga redeneren, dan is de valsnelheid hoger dan de rijsnelheid van een MTB.
Dus vanuit dat oogpunt is het ook logisch dat de demper sneller ingedrukt wordt door een val, dan door het rijden.
Op die manier redeneer ik dan weer dat HSC met drops te maken heeft en LSC met rijden.
Nee, puur op basis van natuurkunde gaat het niet om rijsnelheid. Zelfs als je met 10 km/u tegen een boomstronk van 5 cm rijdt, dan is de inveersnelheid van de vork vele malen hoger dan de inveersnelheid als je naar beneden valt.
Die logica snap ik niet :~
Je gaat toch niet ineens sneller omdat je die boomstronk raakt?
Dat doet mij denken aan die auto die met 100km/u tegen een muur rijdt en dus een klap van 100km/u maakt.
Rijdt hij met 100km/u tegen een tegenligger die 50km/u rijdt, dan krijg je een klap van 150km/u.
Maar welke richting dat nu uit is (naar beneden of naar voren) daar veranderd de snelheid toch niet door?
Of zit ik dan helemaal verkeerd te denken?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 16 december 2018, 19:15

Mark-V schreef:
zo 16 december 2018, 18:08
Lars TB schreef:
zo 16 december 2018, 15:42


Nee, puur op basis van natuurkunde gaat het niet om rijsnelheid. Zelfs als je met 10 km/u tegen een boomstronk van 5 cm rijdt, dan is de inveersnelheid van de vork vele malen hoger dan de inveersnelheid als je naar beneden valt.
Die logica snap ik niet :~
Je gaat toch niet ineens sneller omdat je die boomstronk raakt?
Dat doet mij denken aan die auto die met 100km/u tegen een muur rijdt en dus een klap van 100km/u maakt.
Rijdt hij met 100km/u tegen een tegenligger die 50km/u rijdt, dan krijg je een klap van 150km/u.
Maar welke richting dat nu uit is (naar beneden of naar voren) daar veranderd de snelheid toch niet door?
Of zit ik dan helemaal verkeerd te denken?
Ja. Het gaat om inveersnelheid van de vork of de demper.

Ook als jij rustig tegen een boomwortel aan rijdt, dan moet de vork en de achtervering in een fractie van een seconde die 5 cm inveren. Daar gaat het op dat moment om wat de demping betreft. Het verschil tussen die boomwortel raken met 10 km/u of 35 km/u is wat inveersnelheid niet eens zo dramatisch groot. Ik heb zo even geen gegevens, maar bij wijze van spreke veert de vering op dat moment met een snelheid van 200 km/u in.

Op het moment dat jij landt na een sprong doet jou snelheid in horizontale richting niet echt toe. Het gaat er om hoe hard je naar beneden komt, de verticale snelheid. En die dus zorgt voor de inveersnelheid en daarmee het dempingsbereik dat aangesproken wordt. Als je dat vanaf 1 meter doet kom je dus met pakweg 10 km/u neer. Dat is dus vele malen langzamer dan dat de vering bij de wortel op moet vangen.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie