HOWTO: Luchtgeveerde Demper Instellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nee, helaas niet. Ik heb gisteren nog zitten zoeken naar aanwijzingen waaruit je op kunt maken waarom een van beiden eerst moet, maar helaas niets kunnen vinden...

wel belangrijk is dat je demping helemaal open staat, zodat je echt zuiver je sag in kunt stellen.

Maar ik durf er bijna op te wedden dat Lars daar wel een uitleg voor kan geven. ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Trek legt het ook vrij duidelijk uit, compleet met flimpje en data base (je) waar je een uitgangspunt voor de instellingen kunt opzoeken (gebaseerd op fiets, bouwjaar en gewicht). Compleet met filmpje waarin alle stappen aan bod komen.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/moun ... ion_setup/
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

George schreef: zo 6 januari 2019, 21:29 Trek legt het ook vrij duidelijk uit, compleet met flimpje en data base (je) waar je een uitgangspunt voor de instellingen kunt opzoeken (gebaseerd op fiets, bouwjaar en gewicht). Compleet met filmpje waarin alle stappen aan bod komen.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/moun ... ion_setup/
Maar ook daar geen volgorde in de demper / vork. :o
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij is dat ook lood om oud ijzer, je begint niet met afstellen met lege luchtkamers en vork en demper hebben altijd invloed op elkaar. Het is natuurlijk ook een keuze, ik stel dempers en vork af, ga lekker rijden en stel het dan nog een beetje bij. Soms ga ik nog wat experimenteren en in zeer verschillende situaties wijzig ik nog wat maar liever niet. Dempers met teveel instellingsmogelijkheden zijn aan mij niet besteed (eigenlijk rijd ik liever star :winkie: ) maar er zijn ook mensen die er pagina's lang over kunnen discussieren (no pun intended) Of je eerst de vork of demper moet doen leent zich goed voor dat soort discussies maar maakt volgens mij in de praktijk niets uit, klopt de instelling nog niet helemaal dan pas je het aan en dan weer lekker fietsen...

Volgens mij kun je met een beknopte uitleg prima uit de voeten, uiteindelijk moet je toch leren voelen wat het doet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

George schreef:...uiteindelijk moet je toch leren voelen wat het doet.
Dat dus.
De theorie achter vering en demping is helemaal niet zo moeilijk, al helemaal niet op gebruikersniveau. Maar datgene wat je tijdens het rijden voelt vertalen naar een zo perfect mogelijke instelling, dat is het lastige wat mij betreft.

En dat is jammer genoeg ook niet op papier te leren :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ok, mee eens ;)
Plaats reactie