HOWTO: Luchtgeveerde Demper Instellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9588
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 17 december 2018, 14:27

Mark-V schreef:
ma 17 december 2018, 14:08
Conclusie is nog steeds: HSC = drops e.d. , LSC = vooral traction.
Dat LSC een bepaalde invloed heeft op drops e.d. omdat je eerst door het LSC gebied heen gaat ontken ik niet, maar uiteindelijk is het de HSC die bepaalt of je door je demper heen knalt of niet.
Het document wat Hurck toevoegt bevestigt dat ook nog eens:

"Not enough HSC and you'll blow through the travel too fast on sharp hits.
Too much HSC and your suspension will run rough and not use enough travel to absorb each bump"

"LSC gives you support, resists brake dive and body/chassis movements. It also provides traction.
Too little LSC and the fork will rapidly dive and offer no support or traction on small bumps. "

Hoe en of jij dat in andere bewoordingen ook verteld hebt is mij inmiddels niet duidelijk meer :winkie:

Maar met die kennis in het achterhoofd zal ik mijn stukje nog eens doorlezen en kijken waar ik het kan verduidelijken.
In ieder geval bedankt voor je hulp / feedback!
Maar ik heb je de uitleg van de werking gegeven. En daarbij ook gezegd dat de functie die er aan gekoppeld wordt wat aan het verschuiven is. Zoals die jongen van Vorsprung ook al aangeeft is er dus geen definitie van wat wat precies is.

En uiteindelijk kan een fabrikant zeggen wat 'ie wil, het gaat er dus om hoe jij het ervaart. Als bij jou inderdaad HSC helpt om de vork niet te laten doorslaan na een drop, dan moet je die knop gebruiken. Op basis van wat ik de afgelopen 20 jaar opgepikt heb zeg ik echter dat normaal gesproken dat juist in LSC zou moeten vallen.

Overigens geeft het voorbeeld van Hurck hierboven dat perfect weer. Hij heeft het niet over sprongen, maar of 'sharp hits', obstakels dus.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Chemini
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

wo 19 december 2018, 16:31

Interessante discussie. Grappig dat het voorbeeld over die drop steeds terug blijft komen.

Zelf zou ik zeggen dat de voornaamste belasting bestaat uit de druk die je uitoefent op je pedalen bij de landing, een input vanuit je lichaam dus. Algemeen gezien worden lichaams invloeden zoals remmen, het pompen in kuilen etc. door je LSC opgevangen.

Mijn intuïtie zegt ook dat door de massa traagheid de snelheid van de impact bij een landing na een drop een stuk lager is dan tijdens de impact van een wortel van onderaf. In dat geval zou de LSC er dus vooral voor zorgen dat je niet te hard door je veerweg gaat bij de landing.

Maar goed, tot zover mijn ideeën hier over.
Zelf heb ik helaas nog in de praktijk geprobeerd om hier een oordeel over te kunnen vellen.
Ik heb het idee dat er bij de fabrikanten ook niet helemaal duidelijk is welke krachten hier nou precies dominant zijn.

De verschillende praktijk ervaringen hier op het forum zeggen ook genoeg denk ik :lol:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5204
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

wo 19 december 2018, 18:37

Ik heb het idee dat er bij de fabrikanten ook niet helemaal duidelijk is welke krachten hier nou precies dominant zijn.
Gezien data acquisition al teruggaat naar de dagen van Olivier Bossard met Nicolas Vouilloz zou je toch verwachten dat ze redelijk goed weten wat er gebeurd...

Een meer recentere voorbeeld:
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR |
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

wo 19 december 2018, 23:35

cheeta schreef:
wo 19 december 2018, 18:37
Ik heb het idee dat er bij de fabrikanten ook niet helemaal duidelijk is welke krachten hier nou precies dominant zijn.
Gezien data acquisition al teruggaat naar de dagen van Olivier Bossard met Nicolas Vouilloz zou je toch verwachten dat ze redelijk goed weten wat er gebeurd...

Een meer recentere voorbeeld:
Afbeelding
Ja, dat is duidelijk waar die vleugels vandaan komen :winkie:
Gebruikersavatar
Chemini
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

do 20 december 2018, 11:44

Je hebt gelijk, ik zag laatst zelfs een set met allerlei sensoren en telemetrie voor de particulier voorbij komen. Leuk voor de echte nerds met geld.

Het viel me gewoon op dat er hier een aantal tegenstrijdige quotes voorbij kwamen van toch redelijk betrouwbare bronnen. Maar misschien heeft dat ook wel te maken met de jip en janneke taal oid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9588
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

do 20 december 2018, 18:28

Chemini schreef:
do 20 december 2018, 11:44
Het viel me gewoon op dat er hier een aantal tegenstrijdige quotes voorbij kwamen van toch redelijk betrouwbare bronnen.
Het enige tegenstrijdige is dat drops en sprongen in het low speed bereik geplaatst worden. Waar dat in de motorsport en een aantal jaar geleden bij mountainbikes nog niet zo was.

Maar dat is meer omdat er geen definitie van het bereik van high- en low speed is en fabrikanten daar dus mee mogen/kunnen schuiven en dat misschien ook wel iets gedaan hebben.

Als Cane Creek zegt dat de verstelling van het opvangen van drops in hun hsc zit, dan kan het best zijn dat ze het (verstel-)bereik zo breed getrokken hebben dat ook medium speed compressie er onder valt. Maar dat betekent nog niet dat er iets aan de definities zoals die gangbaar waren echt iets veranderd is.

Dus niets echt tegenstrijdigs.


En verder worden er door Mark wat termen door elkaar gebruikt, wat verwarrend kan werken.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Chemini
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

vr 21 december 2018, 20:31

Dat klinkt als een redelijk logische verklaring ja :-q
Marz45
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp EVO 29
Contacteer:

za 5 januari 2019, 18:47

Nog meer uitleg over rebound, HSC, LSC, etc op GMBN Tech

https://youtu.be/FWce703mW6g
Gebruikersavatar
Ad58
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1207
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Noord Brabant

za 5 januari 2019, 20:45

Netjes gedaan Marc :-q

Even een wat simpeler vraagje voor wat betreft het afstellen van de SAG bij een fully.
Als je bij de demper (achter dus) de SAG gaat instellen, lock je dan de voorvork of juist niet?
En omgekeerd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9588
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

za 5 januari 2019, 21:11

Ad58 schreef:
za 5 januari 2019, 20:45
Netjes gedaan Marc :-q

Even een wat simpeler vraagje voor wat betreft het afstellen van de SAG bij een fully.
Als je bij de demper (achter dus) de SAG gaat instellen, lock je dan de voorvork of juist niet?
En omgekeerd.
Juist niet, want dan gooi je meer gewicht op het andere element.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3566
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

za 5 januari 2019, 21:33

Ad wil niet echt een antwoord, hij geeft hier voorzichtig aan dat ie stiekem ook een fully wil. ;-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9588
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

za 5 januari 2019, 21:47

Jamis Diablo schreef:
za 5 januari 2019, 21:33
Ad wil niet echt een antwoord, hij geeft hier voorzichtig aan dat ie stiekem ook een fully wil. ;-)
Ah, ja, hij heeft die Niner natuurlijk ook al weer een behoorlijke poos!
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1207
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Noord Brabant

za 5 januari 2019, 21:48

Ssttt! :oops:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

zo 6 januari 2019, 00:22

Hahaha, maar verbaast me dat er nog niemand geantwoord heeft ;)

Als je de voorvork zou locken, dan zou je in theorie meer druk op je achterdemper krijgen, waardoor je een andere waarde krijgt dan wanneer de voorvork ook mee in zakt.
Omdat het de bedoeling van de sag is om de basishouding (inclusief kleding, etc) af te stellen, moet dus ook je voorvork meeveren.
Effectief zal het denk ik niet heel veel uitmaken, al maakt je houding op de fiets natuurlijk wel veel uit.

Maar dan krijg je natuurlijk ook de volgende vraag: Welke ga je eerst afstellen, je sag van voor of achter? :D
Gebruikersavatar
Ad58
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1207
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Noord Brabant

zo 6 januari 2019, 00:35

Dat antwoord weet jij vast! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door
Plaats reactie