Remmen links-voor rechts-achter of anders voor een kind?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Onze jongste telg krijgt een Frog met v-brakes. Mij lijkt het logisch haar te laten wennen aan rechts voor, links achterrem. Goed idee?
Voordeel: mocht ze brommer scooter of motor gaan rijden dan is ze deze setup gewend. Ook menig 'stadsfiets' heeft tegenwoordig de remmen op deze manier.
Nadeel: andere mtb's hebben de remmen andersom, lastig bij bijvoorbeeld een huur mtb tzt
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik monteer op kinderfietsen altijd de voorrem links zodat ze aan die setup wennen. Daar begin ik mee als ze nog maar een handrem hebben. Voor mij is dat logischer omdat dit op sportfietsen (buiten de UK) gebruikelijk is en ik liever heb dat ze daar aan wennen ;)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Uhm, ik heb de setup van mijn zoontje ook daarop nagekeken en óf ik heb het veranderd, óf het zal al zo, maar hij heeft het ook gewoon op de normale manier.
Onze moederfiets heb ik wel omgewisseld, want daar zat links de achterrem en ik vind dat niet prettig inmiddels.
Maar ook fietsen in het buitenland hebben het vaak andersom zitten. Volgens mij maakt het ook niet zo heel veel uit, zolang je niet (net zoals b.v. bij trials) heel erg afhankelijk bent van één specifieke rem. In de meeste gevallen rem je toch met beiden remmen tegelijkertijd. :)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik zou ze gewoon laten wennen aan een 'normale' setup.
Rechts achter dus.
Everybody bought a new bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is Europees 'geadviseerd' dat de voorrem rechts zit op fietsen. Daarom hebben alle stadsfietsen de rem wel daar zitten. En in GB is het een wet dat de voorrem rechts zit.

Alleen traditioneel zit bij de racefiets de voorrem links en mountainbikes hebben dat over genomen.


Afgezien dat ik nooit een motorrijder gehoord heb die er problemen mee heeft in de praktijk dat de remmen andersom zitten: je dochter gaat toch geen brommer krijgen? Laat staan dat je het goedkeurt dat ze voor een motorrijbewijs gaat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er is ook nog 16 CFR 1512.5 die ervoor zorgt dat fietsen voor de US market als standaard montage de achterrem rechts hebben, waarvan ik enige invloed op MTBs ook niet wil uitsluiten.
Jurriaan schreef: zo 2 december 2018, 21:52Voordeel: mocht ze brommer scooter of motor gaan rijden dan is ze deze setup gewend.
Je kunt vooruitzien maar tenzij je een 50cc crossmotor gepland hebt voor haar 7e verjaardag of iets dergelijks, lijkt me dat verschil later nog wel te overbruggen.

Ik zou in eerste instantie de hand met de meeste controle de achterrem laten bedienen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

cheeta schreef: zo 2 december 2018, 22:47 Ik zou in eerste instantie de hand met de meeste controle de achterrem laten bedienen...
Zou je dat dan juist niet andersom willen?
Als je je achterrem minder gedoseerd gebruikt kan dat meestal niet zoveel kwaad, maar je voorrem.... :D
Ik moet dan gelijk denken aan het remmen met je linkervoet in de auto (b.v. in een automaat).
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 2 december 2018, 22:30 je dochter gaat toch geen brommer krijgen?
Ook dat ja!
Everybody bought a new bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: zo 2 december 2018, 22:47 Ik zou in eerste instantie de hand met de meeste controle de achterrem laten bedienen...
Niks wat een beetje oefenen niet kan verhelpen... . Kwestie van gewenning.

Ik reed ook ruim 10 jaar met rechts voor, kon makkelijk remkabels wisselen als ik op een andere fiets sprong. Maar inderdaad gaat dat met hydraulische remmen minder. Dus heb ik mezelf aangeleerd 'standaard' te gaan remmen. Heeft in de periode van pakweg 3 maanden misschien 2x een 'situatie' opgeleverd, maar daarna was ik om.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Koop een fixie dan heb je bij twijfel nog een stok achter de rug. ;)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of je komt er na weken achter dat je remhandle gewisseld is tov je vorige fiets :roll: hebben sommige mensen ook wel eens last van :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

hanjovdberg schreef: ma 3 december 2018, 00:03 Of je komt er na weken achter dat je remhandle gewisseld is tov je vorige fiets :roll: hebben sommige mensen ook wel eens last van :tong
Weken? :roll:
Ik heb 15 MAANDEN gereden denkende dat ik vooraan remde terwijl het achteraan was.
Omdat hydraulische remmen als verborgen muisjes muisbewegingen maken, in tegenstelling tot V remmen waar hele kraangieken wilde bewegingen maken.
En ook, en vooral (grijns) omdat ik de remmen eigenlijk weinig gebruikte, ik duwde tégen.
Zo weinig... last... had ik ervan. :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon achterrem rechts. Dan zit het precies hetzelfde als op papa z'n fiets, en op de volgende fiets enz.
Rechts zit ook de bediening vd achterderailleur (als die al op het kinderfietsje zit), lekker makkelijk, achter is rechts.

Voorrem rechts is uit de motorwereld overgewaaid.
Rij zelf ook motor, op de motor nog nooit moeite gehad met de voorrem rechts (en achterrem met de voet en de koppeling links), terwijl op m'n mtb de achterrem rechts zit en de voorrem links.
Zijn twee verschillende dingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En ook dat is persoonlijk...
Vanaf mijn vijftiende motor gereden, tot m'n 40e behoorlijk veel. En de voorrem links, daar kan ik gewoon niet aan wennen. Zelfs bij zoiets simpels als een kort bochtje op straat knijp ik dan al in de verkeerde rem...

Het ombouwen van de remmen op een mtb vind ik niet zo'n probleem, dat is één keer en daarna niks meer aan doen. Bij een nieuwe set remmen maakt het al helemaal niet uit want die leidingen moeten toch al los om in te korten. En sommige remhendels zijn links en rechts bruikbaar.

Het enige waarbij het weleens lastig kan zijn is als je met een maatje even van fiets wilt wisselen (in mijn geval komt dat niet voor, want die gasten hebben allemaal een L ;-)) of als je een fiets huurt/proefrit maakt. Maar zelfs dat hoeft geen probleem te zijn, bij Merida gooiden ze gewoon de (Saint) remmen even om voordat ik de fiets mee kreeg voor een proefrit :-q

Kortom, doe waar je je het beste bij voelt. Het is nu moeilijk in te schatten of ze ooit motor gaat rijden, en ook hoe makkelijk ze kan wennen aan een omgekeerde situatie. Maar het is nu niet echt een levensbepalende keuze ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 december 2018, 03:17 Gewoon achterrem rechts. Dan zit het precies hetzelfde als op papa z'n fiets, en op de volgende fiets enz.
Rechts zit ook de bediening vd achterderailleur (als die al op het kinderfietsje zit), lekker makkelijk, achter is rechts.
+1, waarom moelijk doen als het eigenlijk zo simpel is :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie