Remmen links-voor rechts-achter of anders voor een kind?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

aurelius schreef: ma 3 december 2018, 11:11
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 december 2018, 03:17 Gewoon achterrem rechts. Dan zit het precies hetzelfde als op papa z'n fiets, en op de volgende fiets enz.
Rechts zit ook de bediening vd achterderailleur (als die al op het kinderfietsje zit), lekker makkelijk, achter is rechts.
+1, waarom moelijk doen als het eigenlijk zo simpel is :-q .
Ha, je bent de eerste die dat schrijft, TSTM - ik vond dat altijd al de meest overtuigende logica: rechts = alles achter. Hele volksstammen die níet gaan motorrijden. En als het er wel van komt, en ze kan er niet aan wennen... too bad, dan maar geen motorrijden :winkie:

Maar troost je, ik heb wel eens een filmpje op YT gezien van iemand die zichzelf wilde leren rijden op een fiets die naar rechts ging als je naar links stuurde. Jeweetwel, zo'n circusding. En ja, na een aantal weken ging dat plots vanzelf. Nadeel was wel dat het weer even lang duurde om weer terug te wennen... :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 december 2018, 03:17 Gewoon achterrem rechts. Dan zit het precies hetzelfde als op papa z'n fiets, en op de volgende fiets enz.
Rechts zit ook de bediening vd achterderailleur (als die al op het kinderfietsje zit), lekker makkelijk, achter is rechts.

Voorrem rechts is uit de motorwereld overgewaaid.
Rij zelf ook motor, op de motor nog nooit moeite gehad met de voorrem rechts (en achterrem met de voet en de koppeling links), terwijl op m'n mtb de achterrem rechts zit en de voorrem links.
Zijn twee verschillende dingen.
Overtuigt :-q

Case closed.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

toevallig was ik van d week bezig met remmen en vroeg ik me ook af of ik de voorrem niet rechts zou moeten aansluiten, omdat ik dit op de kotor ook gewend ben. MAAR: toen bedacht ik me dat ik op de fiets wel eens spullen meeneem, bijvoorbeeld een tas die je in je hand houdt. Deze hou ik eigenlijk altijd rechts waardoor ik alleen een achterrem zou hebben in die situaties, en dan heeft een voorrem toch wel de voorkeur.

Dus eigenlijk nog niet zo gek die indeling :-D
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Ik adviseer, degene die het vragen, de achterrem aan de kant van de dominante / reflex hand te monteren. Voor 95% van de mensen zou dat rechts zijn. Ook als kleintjes 2 handremmen hebben zal de dominante hand meer kracht geven en eerder reflexen wat voor een natuurlijke vorm van de juiste remverdeling leidt.

Voor mij is dit logischer dan; gooi ze rechts omdat iedereen dat doet (iets met schapen, maar straks wordt ik nog gebanned hier) of omdat een motor (waar ik dit wel weer logisch vind) dat ook heeft. Ik heb het bij onze oudste ook omgedraaid, ze stond nogal abrupt stil met rechts haar voorrem. Nr 2. is linkshandig en die gaan we rechts de voorrem geven.

Maar alles went, je spieren worden vanzelf geprogrammeerd, soms moet men eventjes koppeltje duiken ;) . Engelsen kunnen het ook aanleren en die beginnen er gelijk mee als ze klein zijn, maar de reden waarom.... ik zal het eens vragen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat er niet om wat beter is (er is in dit geval geen beter), het gaat er niet om wat je "dominante hand" is, het gaat erom of je kunt wennen aan een bepaalde set-up. En er zijn blijkbaar mensen die moeiteloos omschakelen van links naar rechts en terug, maar daar hoor ik niet bij...
Dus de voorrem zat altijd rechts, zit nu rechts en zal ook altijd rechts blijven zitten op al mijn fietsen.

Maar als je het dan toch over een dominante hand hebt, volgens mij zou de voorrem aan die kant moeten zitten. Achter is de dosering immers minder belangrijk dan voor. Dat zou betekenen dat de meeste mensen de voorrem rechts zouden moeten monteren ;-)
Dus die Engelsen zijn zo gek nog niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Huh? De dominate reflex kant zal eerder, sneller en krachtiger reageren. Die kant zou ik niet voor willen hebben. Maar ieder zo zijn zienswijze :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voordat iemand denkt dat ik hem/haar naar een rechter voorrem wil praten, dat boeit me echt niet.

Maar beginnend vanuit een stelletje blanco/onervaren grijze cellen zou de voorrem aan de kant moeten zitten van de hand waar je motoriek het best ontwikkeld is. Voor de meeste mensen is dat rechts ;-)

Misschien is er wel een goede reden waarom dat bij motorfietsen het geval is, daar weleens over nagedacht?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frankv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 11:46
Mijn mountainbike: Geldrop

Interessante discussie...

Ik heb thuis in de garage een behoorlijk aantal fietsen staan. Alle 3 mountainbikes hebben de voorrem links en de achterrem rechts (toevallig allemaal van Duitse origine, X-Trail en Cube). Drie stadsfietsen hebben de voorrem links (ook een "Duitse" e-bike), twee andere fietsen (één stadsfiets en één sportieve hybride, allebei Gazelle) de voorrem rechts bij aanschaf.
Volgens mij is er dus geen peil op te trekken....

De sportieve hybride heeft hydraulische schijfremmen en gebruik ik als woon-werk fiets. Daarvan heb ik de bediening van de voorrem naar links verplaatst, vind ik persoonlijk een stuk fijner.

O ja, en ik rijd ook nog motor, zo'n 10.000 km/jaar. Nooit een probleem gehad dat ik (op de fiets of op de motor) met de "verkeerde" hand aan het remmen was. De manier van rijden is dusdanig anders dat ik blijkbaar vanzelf de goede hand gebruik. Ook nooit de neiging gehad om op de motor de koppeling te bedienen als ik de achterrem wilde gebruiken... :wink:
Groeten,
Frank

Cube Reaction SL 2018
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BadmonkeyNL schreef: di 4 december 2018, 15:37 Huh? De dominate reflex kant zal eerder, sneller en krachtiger reageren. Die kant zou ik niet voor willen hebben. Maar ieder zo zijn zienswijze :)
En als je gaat motorrijden, wat doe je dan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Leuke theorietjes allemaal, maar uiteindelijk mot je gewoon leren fietsen (en remmen), dat leer je door het te doen, en daarmee kun je niet jong genoeg beginnen.
Everybody bought a new bike!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ongeacht de positie van de remhandle, ik zou als TS zijnde iig ervoor zorgen dat jonge biker een helm op heeft. Gaat het ‘n keer mis, dan is iig het hoofd beschermd.
“Old, not obsolete”
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

:oops: gek he, is telg nummer 3. De andere twee reden altijd met helm. Regelen we dus, thanks.

Jongster remt met rechterhand, ik had er nog niet over gesproken.
Plaats reactie