Achternaaf maakt gritty geluid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Ik heb onderstaande naaf in mijn Cube MTB:

Afbeelding

Nu maakt deze in het achterwiel een soort van gritty / gruis geluid, alsof de lagers versleten zijn.

Nu heb ik de balletjes er al uitgehaald, schoongemaakt, ingevet en weer teruggeplaatst. Desondanks blijft het geluid. Nu mijn vragen:
  • Zou het de oorzaak kunnen zijn dat de balletjes niet meer rond / versleten zijn?
  • Hoe zie ik dat de balletjes versleten zijn?
  • Hoe vast moeten de schroeven bij 3 en 4?Moeten die gewoon hand vast?
Ik hoor graag jullie meningen!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

1: de kogels kunnen inderdaad versleten zijn maar grote kans dat de loopvlakken van je lager ook einde oefening zijn.

2: rol ze eens over een perfect glad oppervlak. Dan hoor en zie je het snel genoeg.

3: zo vast dat de speling goed afgesteld is. Let op, je klemt de naaf ook nog in je frame dus houdt daar ook rekening mee met de speling.

https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een mooie shimano naaf. Altijd af te stellen. En indien bijtijds geserviced jarenlang plezier.
Dat is dan ook gelijk het nadeel. Hoe lang geleden hebben de naven onderhoud gehad?
Wat was je reden van onderhoud? Hoorde je ze al lopen?
Wat is de staat van de cup? Was hier een slijtrand te zien? Plek waar de balletjes normaal draaien?
Heb je de juiste sleutels om de borgmoeren aan te draaien?
Het afstellen is wel een precies karwei. De moeren 3/4 moeten tegen elkaar in worden vastgezet. Niet muurvast maar ze mogen niet los met de hand gedraaid kunnen worden.
Je zet ze zo vast dat er geen speling meer voelbaar is op de naaf. Dat is voelen en afstellen. Na een ritje even nalopen. Mogelijk heb je ze nu te strak gedraaid.

Veel succes!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

De fiets is van 2015 en heeft ongeveer 3 jaar redelijk stil gestaan (max 200 km), en wordt nu sinds een paar weken "normaal" gebruikt. De reden dat ik hem uit elkaar gehaald heb was inderdaad dat ik het zaakje hoorde lopen. Dat leek me niet juist te zijn, dus maar even een kijk operatie uitgevoerd.

In de cup zie ik geen slijtrand zitten. Wel was aan één kant het vet verworden tot wittige prut, daar zal best wat water bij gekomen zijn. De andere kant van de naaf was het vet nog mooi doorzichtig. De balletjes leken er allemaal mooi shiny uit te zien, maar ik zal inderdaad even de test uitvoeren.

Gereedschap heb ik gelukkig gewoon liggen :-) Zometeen nog maar even mee aan de slag...
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Gelijk maar even gedaan, hij loopt weer 100%! Het geluid is van een gruis veranderd in een mooie loop, en hij rolt lekker door, zonder enige vorm van weerstand. Buiten de quickrelease zit er minimale speling, in de quickrelease zit hij zo vast als een huis. Maar gelijk even flink wat vet erin gestopt en erop geplakt zodat alles netjes wordt afgedicht. Dat kan geen kwaad denk ik zo....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De moer en conus van 3 moeten heel strak vast.
Sterker nog, als je de documentatie van Shimano leest mag je 3 niet eens los halen.
Je demonteert de zaak door 6 los te draaien.
Monteren en afstellen doe je ook met 6.
3 blijft op de as als een soort referentiepunt(5mm). Wel voor de zekerheid altijd ff controleren of 3 nog vast zit.
De kogeltjes zijn versleten als ze niet meer glimmen.
De cups en conussen zijn versleten als ze een rafelige streep vertonen.
Helaas zijn de cups niet of heel moeilijk te vervangen en te verkrijgen...
De conussen al wat makkelijker, maar de kogeltjes kan je op iedere hoek vd straat kopen, bij wijze van spreken.
De kogeltjes vervang je dus als ze niet meer glimmen.
Met nieuw vet komt het wel weer goed, ook met de oude (versleten) cups en conussen.
Gewoon de speling goed in de gaten houden en desnoods de kogeltjes wat vaker vervangen.

De speling stel je af zo dat er nog net 1mm speling aan de velg zit.
Dus nooit 100% spelingsvrij !
Zuinig met vet aan de kant vd vrijloop, teveel vet komt in de vrijloop en die gaat dan doorschieten, vooral in de winter (koud).
Ook aan de andere kant niet overdrijven, teveel vet wordt naar buien geperst en dat komt daar op je remschijf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cwoldendorp schreef: zo 2 december 2018, 11:55...Maar gelijk even flink wat vet erin gestopt en erop geplakt zodat alles netjes wordt afgedicht. Dat kan geen kwaad denk ik zo....
Dus wel...
Maar de rest heb je goed opgelost lees ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Inmiddels een doekje erlangs gehaald, dank!

Dan nog wel een andere vraag: hoe vaak hebben dit type lagers onderhoud nodig?
Laatst gewijzigd door cwoldendorp op zo 2 december 2018, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

RuudRuud schreef: zo 2 december 2018, 09:48 3: zo vast dat de speling goed afgesteld is. Let op, je klemt de naaf ook nog in je frame dus houdt daar ook rekening mee met de speling.

https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
Is dat laatste iets dat bij kettingopspanning via achterwiel verschuiven (singlespeed) voor teveel spanning kan zorgen en de kogeltjes het stel/borgmoer koppel weg kunnen duwen alzo voor speling (schommelend wiel) zorgende?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je niet onder water rijdten geen hogedrukspuit gebruikt, dan is 1x per jaar genoeg.
nu jouw conussen al wat versleten zijn (gok ik) is het verstandig dat wat vaker te doen, bijv m het half jaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1511
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

vandaag heb ik een naaf uit elkaar getrokken die bijna hetzelfde is , oem shimano naaf FH-RM30 en heb daarbij de ringen 10 en 7 vervormd..

tips iemand waar ik zo'n zelfde naaf (32 gaats ) met dit binnenwerk zou kunnen vinden? voor spareparts of om in te spaken.
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Plaats reactie