Wielbouw tools

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zit nu eerder tegen de €200 als initiële investering, dat heb ik er wel voor over. En dat was nog iets (~40) minder geweest zonder die tensiometer.
Het nadeel is wel dat ik nu mijn eerste wielen gericht heb met professioneel gereedschap, dan zijn de "thuistools" altijd een stap terug... Vooral die superstabiele bok, met precisie meetklokken die automatisch mee verplaatsen naar het midden als je een bredere of smallere naaf inspant, dat is wel handig spul :D
Lars TB schreef: wo 13 januari 2021, 10:09 Elan heeft ook een ijk apparaat liggen! Voor een paar eurootjes is je meter daar wel te checken/bij te stellen!
Dat hou ik ff in mijn achterhoofd :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat bedrag valt erg mee!
Als ik bij Rose kijk naar een beetje wielbok, centreerboog, spaakspanningsmeter en wat kleine dingetjes is het nog best lastig om onder de € 500,- te blijven.
€ 1000,- aan spullen is veel makkelijker te bereiken en dan is die € 200,- heel netjes om mee te beginnen.
De één geeft nou eenmaal makkelijker geld uit dan de ander.
De eerste wielset die ik als proefkonijn gebruikte was een gesloopt overtollig setje die ik in een ouwe vork in een bankschroef spande.
Eens kijken hoe leuk vlechten is. Tiewrap op de vorkpoten als richt- en centreermiddel...
Zo heeft ieder zijn eigen manier van werken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Meetklokjes zijn voor snel bouwen verdomd handig. Ik wil er altijd nog eens kijken of ik die met een tussenstukje op mijn minoura kan zetten. Maar je bouwt er niet perse betere wielen mee. Maar voor een professionele bouwer een no brainer.

Je kunt je frame ook gebruiken als wielbok. En gelijke spaakspanning, of om te kijken welke spaak je moet corrigeren werk ik toch op gehoor en ben veel te lui om telkens met spanningsmeter te kijken. Die gebruik ik nagenoeg alleen om te kijken of de totale spanning in de buurt komt van wat hij moet zijn.

En mijn eerste wielen ook gebouwd zonder spaakspanningsmeter. Als je de nippels niet vastlijmd dan lopen ze vanzelf wel los.

Minoura bok en centreerboog was iets van 100-120 gulden of zo, parktool spanningsmeter 70 euro en wat spaaksleutels: onder de 200 euro ben ik er wel
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Minoura bok is maar net over de zes tientjes, dus dat valt reuze mee.
Zit er alleen al ruim drie weken op te wachten, dat valt dan weer niet mee :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik wil ook weer de draad oppakken en een wiel bouwen. Hoe berekenen jullie de spaak lengte voor als je alle onderdelen nog moet bestellen? Hub, spaken, velgen en nippels?

Dat is eigenlijk het enige wat mij tegen houd nu.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

kermit schreef: wo 13 januari 2021, 12:38 Die Minoura bok is maar net over de zes tientjes, dus dat valt reuze mee.
Zit er alleen al ruim drie weken op te wachten, dat valt dan weer niet mee :D
Ook bij Rose besteld? Levering april 2021... :-{
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: wo 13 januari 2021, 12:38 Die Minoura bok is maar net over de zes tientjes, dus dat valt reuze mee.
Zit er alleen al ruim drie weken op te wachten, dat valt dan weer niet mee :D
Voor steekassen heb ik een paar busjes gedraaid zodat ik die er ook in kan zetten. (voor 12 en voor 15 mm steekas. Maar kan best zijn dat mimoura daar tegenwoordig al wat voor bijlevert, of wat anders verzonnen heeft
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jongens, bouw toch lekker zelf zo'n bokje. Kun je aanstaande weekend al vlechten :bier:
ivocare schreef: wo 13 januari 2021, 12:40 Ik wil ook weer de draad oppakken en een wiel bouwen. Hoe berekenen jullie de spaak lengte voor als je alle onderdelen nog moet bestellen? Hub, spaken, velgen en nippels?

Dat is eigenlijk het enige wat mij tegen houd nu.
Voor het berekenen van spaaklengte gebruik ik al jaren dat Excel bestandje van de site van Sheldon Brown, Spocalc.xls maar deze vind ik duidelijker en gebruiksvriendelijker:
https://www.sapim.be/spaaklengteberekening
https://kstoerz.com/freespoke/
https://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator/
In dit topic staat ook vast wel bruikbare info.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marke schreef: wo 13 januari 2021, 12:24 Meetklokjes zijn voor snel bouwen verdomd handig.
Het gaat met klokjes niet persé sneller, wel secuurder. De eerste wielen bouwde ik ook zonder, en kreeg ze op het oog mooi recht (op het oog dus). Later een bok met klokken gekocht omdat ik het altijd perfect wil hebben, en dan haal je de laatste beetjes aan afwijking er ook nog uit.
Marke schreef: wo 13 januari 2021, 12:24 En mijn eerste wielen ook gebouwd zonder spaakspanningsmeter. Als je de nippels niet vastlijmd dan lopen ze vanzelf wel los.
Spaken lijmen? Je heb prolock nippels, maar die gebruik ik nooit. Op de juiste spanning gaan ze ook zonder lijm of andere hulpmiddelen nooit los lopen. Met dunne spaken is het formeel ook niet toegestaan om prolock nippels te gebruiken (torderen).
ivocare schreef: wo 13 januari 2021, 12:40 Ik wil ook weer de draad oppakken en een wiel bouwen. Hoe berekenen jullie de spaak lengte voor als je alle onderdelen nog moet bestellen? Hub, spaken, velgen en nippels?
Valkuilen bij het berekenen van de spaaklengte:
- De ERD van de velgen is in werkelijkheid niet altijd juist. Ik meet het altijd na.
- De afstand flens-midden naar L en R wordt op diverse manieren door verschillende merken benoemd, dus let goed op. Nameten kan altijd, maar de waardes van de fabrikanten zijn wel vrijwel altijd accuraat.

Verder goed lezen wat de fabrikanten melden: welke nippelhoogte (12-14-16mm), maximale spaakspanning (velgen en naven), eventueel 'verplicht' spaakpatroon, of wat juist niet mag (radiaal bij veel spaken bij sommige naven bijvoorbeeld).


Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef: wo 13 januari 2021, 12:40 Ik wil ook weer de draad oppakken en een wiel bouwen. Hoe berekenen jullie de spaak lengte voor als je alle onderdelen nog moet bestellen? Hub, spaken, velgen en nippels?

Dat is eigenlijk het enige wat mij tegen houd nu.
Naast de tips van Jan: https://www.sapim.eu/spoke-calculator (vind ik het makkelijkst om mee te werken omdat je alles simpel zelf kunt meten. Niet binnenkanten van velgen of fantasiewaardes waar nippels eindigen.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mathijs_7 schreef: wo 13 januari 2021, 12:46
kermit schreef: wo 13 januari 2021, 12:38 Die Minoura bok is maar net over de zes tientjes, dus dat valt reuze mee.
Zit er alleen al ruim drie weken op te wachten, dat valt dan weer niet mee :D
Ook bij Rose besteld? Levering april 2021... :-{
Yep, alleen stond de levertijd op 3~4 dagen toen ik de bestelling plaatste.
Volgens mij hangt het op een 12mm steekas-adaptertje. Wat ik niet meer nodig heb, want later vond ik via ebay een adaptertje voor alle diameters steekas (12-15-20). Dat is inmiddels al een week binnen, vanuit China :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Lars TB schreef: wo 13 januari 2021, 10:09 Elan heeft ook een ijk apparaat liggen! Voor een paar eurootjes is je meter daar wel te checken/bij te stellen!
Hier heb ik (post lockdown) ook wel oren naar!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wamske schreef: wo 13 januari 2021, 20:07
Lars TB schreef: wo 13 januari 2021, 10:09 Elan heeft ook een ijk apparaat liggen! Voor een paar eurootjes is je meter daar wel te checken/bij te stellen!
Hier heb ik (post lockdown) ook wel oren naar!
De werkplaats is open :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ivocare schreef: wo 13 januari 2021, 12:40 Ik wil ook weer de draad oppakken en een wiel bouwen. Hoe berekenen jullie de spaak lengte voor als je alle onderdelen nog moet bestellen? Hub, spaken, velgen en nippels?

Dat is eigenlijk het enige wat mij tegen houd nu.
Freespoke
https://kstoerz.com/freespoke/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 januari 2021, 21:24
ivocare schreef: wo 13 januari 2021, 12:40 Ik wil ook weer de draad oppakken en een wiel bouwen. Hoe berekenen jullie de spaak lengte voor als je alle onderdelen nog moet bestellen? Hub, spaken, velgen en nippels?

Dat is eigenlijk het enige wat mij tegen houd nu.
Freespoke
https://kstoerz.com/freespoke/
DT Swiss
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie