Voel schokjes in remhandle.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Met de magura hs33 zou dit dus veel makkelijker gaan aangezien die een handeltje heeft aan idd de re zijde zie link:
https://www.futurumshop.nl/magura-remse ... bNEALw_wcB

Maar indien je de hs11 hebt is dit hendeltje wegbezuinigd (zou ik wel vreemd vinden bij een fiets van €4300 maar dat terzijde)
Zie link:
https://www.bike4travel.nl/remmen/788-m ... zFEALw_wcB
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Het is een HS33, rem-modules (piston met remblok) geschoven over met het wiel haakse stiften, met snelspanner (aan maar 1 kant), maar herhaling: de montage van die modules, zit zèlf al in de weg van de band. Dus zelfs met beide rem modules eraf (1 gaat rap wegens snelspanner, andere is te doen met een T25 Torx), dan nog kan de opgeblazen band niet passeren.
Ik heb daarnet nog eens gekeken, het was altijd wat sukkelen (komt telkens scheef) om de rem modules over de stiften geschoven te krijgen en aan het eind van dat schuiven de alu nok die verderop de positie fixeert, te doen passen tot aansluiting, en dat sukkelen is omdat de band daar in de weg komt van de blokjes, je moet de wand van de band wat induwen om zover te geraken.
Het blijft dus, met de HS33 met 1 snelspanner zijde, niet gemakkelijk.
En daarom moet de band bij uitnemen quasi leeg worden gelaten (je kunt natuurlijk ook half leeg laten en dan de rubber wat molesteren maar wat maakt dat uit, in geen van beide situaties is de resterende druk genoeg om zo met het wiel te rijden).
Iets dat de dealer bij vraag (ik begon te vermoeden....) als "nee dat zou zot zijn haha" afdeed.

Ik heb daarnet, bij dat bekijken van de remmen, nog eens de velg nauwkeurig bekeken (en na schoonwrijven). Ik kon nergens een euvel (scheur inslijting ed) merken. Het enige dat ik nog kan bedenken is een hoogteslag die voor de rijder gemaskeerd wordt door de volumineuze banden. Ik hoop dat ik dat kan beoordelen als geen gevaar voor breuk in 't figuurlijke veld, en kan ik de huidige aandrijving uitzingen tot de 47T 16T 106 schakels conversie, waarbij ik een kettingblad voor de 1ste keer zelf ga moeten vervangen. Dat gaat wel lukken, alleen ben ik onzeker over de bladbouten, ik zet niet graag dingen vast met lijm, liever zo aanspannen, en met die bladboutjes is dat allicht heel wat kritischer dan met de dichtbij elkaar zittende 6 M5x16 bouten van het tandwiel achter.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: zo 2 december 2018, 18:51Het enige dat ik nog kan bedenken is een hoogteslag die voor de rijder gemaskeerd wordt door de volumineuze banden.
Geef je wiel een slinger en kijk of en hoe je velg beweegt t.o.v. de remblokjes.

Dé manier om binnen 10 seconden een breedte- en/of hoogteslag in je wiel vast te stellen.
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: zo 2 december 2018, 18:55
NovaX schreef: zo 2 december 2018, 18:51Het enige dat ik nog kan bedenken is een hoogteslag die voor de rijder gemaskeerd wordt door de volumineuze banden.
Geef je wiel een slinger en kijk of en hoe je velg beweegt t.o.v. de remblokjes.

Dé manier om binnen 10 seconden een breedte- en/of hoogteslag in je wiel vast te stellen.
Ik heb de week gepasseerd een zijslag (en nadien eruit gehaald) kunnen herkennen door middels een paar wasknijpers op de staander een optisch en ook akoestisch (piepend hout) referentiepunt te maken dichtbij de velg en dichtbij de band. Ik merkte toen eerst niks, althans niks echt duidelijk, met als loutere referentie de remblokjes.
Ze zitten ook serieus verscholen door de dikke banden.
Een hoogteslag is met die bricolage lastiger vast te stellen dan een zijslag dus kan ik daar minder zekerheid over hebben.
De correctie van de zijslag had (voor mij toch) geen waarneembaar effect op de schokjes.
Het lijkt me dus dat een hydraulische rem weinig tegendruk nodig heeft om waarneembaar te worden in de handle.
Ook in rekening te brengen: als je remt, drukken de pistons de blokken tegen de velg en misschien verzetten zaken zich daardoor wat. Bvb ik heb vandaag gemerkt dat 1 remblokje een ietsiepietsie trager gaat dan het andere, hetgeen maakt dat het wiel voor het contact tijdsverschil een zijdruk aan de velg ondervind met beduidend moment (afstand velg tot as). Dat is natuurlijk echter enkel bij het rembegin, terwijl de schokjes dus blijven en ook de intensiteit aanhouden - voorzover ik dat kan beoordelen want rijden met dichtgeknepen remmen is wat moeilijker - bij handle blijven dichthouden. Ik wil hier enkel mee illustreren dat iets controleren zonder "belasting", andere resultaten kan geven dan onder "belasting", dus zomaar wiel een slinger geven biedt geen uitsluitsel in dat geval.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Om uw "[*] een ietsiepietsie trager", enige numerieke substantie te geven.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: ma 3 december 2018, 00:06 Bvb ik heb vandaag gemerkt dat 1 remblokje een ietsiepietsie trager gaat dan het andere, hetgeen maakt dat het wiel voor het contact tijdsverschil een zijdruk aan de velg ondervind met beduidend moment
De remzuigers links en rechts zijn communicerende vaten, dus een Magura rem zal nooit een echt grote zijwaartse kracht op de velg uitoefenen.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ze kunnen aan een kant wel blijven "plakken". Dan drukt de andere kant de velg tegen de plakkende kant.
Schoonmaken helpt dan soms, soms ook niet.

Bij mijn Staiger stadsfiets is bovenstaande achter het geval en daarbij buigen de achterste buizen waar de Magura's aanvast zitten ook naar buiten bij stevig remmen. Is gewoon visueel zichtbaar. Ik vermoed dat de buizen dus ook naar voor en achter kunnen bewegen en wat kunnen trillen. Ik voel echter niks in m'n remhendel en vind het wel best.

Op een fiets van 4300 (dat is zeker met de dure schakelnaaf en niet in de huidige configuratie) vind ik geen schijfremmen overigens echt een gemis.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Fiets had oorspronkelijk ook schijfremmen, maar de FM wist niet van het bestaan van Phil Wood 135mm fixed disc naven en heeft de boel omgebouwd naar velgremmen....
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

asphaltdude schreef: ma 3 december 2018, 19:16 Fiets had oorspronkelijk ook schijfremmen, maar de FM wist niet van het bestaan van Phil Wood 135mm fixed disc naven en heeft de boel omgebouwd naar velgremmen....
White Industries heeft ze ook.
Maar dat wist de fietsenmaker blijkbaar ook niet.
(of Nova wist het beter?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De fiets is er met alle aanpassingen niet beter op geworden lijkt het.
Soms moet je iets gewoon laten zoals het bedoeld is.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

In originele setup was 'ie zeer waarschijnlijk probleemlozer geweest ja :winkie:
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Elvander schreef: ma 3 december 2018, 17:25 Ze kunnen aan een kant wel blijven "plakken". Dan drukt de andere kant de velg tegen de plakkende kant.
Schoonmaken helpt dan soms, soms ook niet.

Bij mijn Staiger stadsfiets is bovenstaande achter het geval en daarbij buigen de achterste buizen waar de Magura's aanvast zitten ook naar buiten bij stevig remmen. Is gewoon visueel zichtbaar. Ik vermoed dat de buizen dus ook naar voor en achter kunnen bewegen en wat kunnen trillen. Ik voel echter niks in m'n remhendel en vind het wel best.

Op een fiets van 4300 (dat is zeker met de dure schakelnaaf en niet in de huidige configuratie) vind ik geen schijfremmen overigens echt een gemis.
Aangaande dat laatste, dat was de prijs zonder dure schakelnaaf.
Ik herinner me nog een moment in de keuze / beslissingsfase van aanschaf nieuwe fiets.
De dealer belde in mijn bijzijn naar de fabrikant. Hij zei luid dat ik het zeker kon horen, dat de optie schakelnaaf weg een 700 euro van de prijs afdeed.
Later (weken, maand, herinner me niet meer) poogde ik eens de fiets custom samensteller op de website van de fabrikant. Daar bleek de schakelnaaf een verschil van 1200 te maken. Mijn gedachte toen is gemakkelijk te raden.

Ik heb de voorbije week 4 keer verder gepoogd elke slag, hoe miniem / kort (1 spaak positie) ook, uit het wiel te halen. Heb zelfs met dikteplaatjes zitten prutsen om nauwkeuriger te kunnen vaststellen. Enkele keren had ik nadien de gedachte dat de schokjes verminderd waren (in amplitude), en telkens moest ik terug wat later vermoeden dat ik mezelf wat wijs maakte.

En nu heb ik eens een stap terug gezet, en nagedacht over waar ik mee bezig ben.
Ik ben V remmen gewend. Met staalkabels. Ik heb doorheen de jaren al veel slagen gehad in wielen, en die vielen me pas op als ik luid tegen een remblokje hoorde slepen.
Dat illustreert dat slagen in wielen met kabelremmen heel wat minder opvallen.
Waarom ligt voor de hand: een kabel kan enkel trekkrachten propageren, geen drukkrachten.
In tegenstelling tot hydraulische remmen. Een tegendruk door een slag in het wiel wordt niet meer gemaskeerd door kabels die de energie absorberen door te plooien. De druk plant zich door de olie direct door naar de remhandle.
Bijgevolg, als ik die schokjes weg wiel, gaat me dunkt het wiel perfect moeten worden gericht, dus een werkje uit te besteden.
Een tweede element hierbij is dat de schokjes zo geen zorgen meer moeten opwekken in de zin van gaat er plots iets begeven en sta je daar langs de baan.
En zou ik het gewoon kunnen negeren.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 december 2018, 19:46
asphaltdude schreef: ma 3 december 2018, 19:16 Fiets had oorspronkelijk ook schijfremmen, maar de FM wist niet van het bestaan van Phil Wood 135mm fixed disc naven en heeft de boel omgebouwd naar velgremmen....
White Industries heeft ze ook.
Maar dat wist de fietsenmaker blijkbaar ook niet.
(of Nova wist het beter?)
Of ThaSingleTrackMastah wist het beter?

Ik ga het mezelf eens simpel maken, einde aan <>, en direct de betreffende mails van de dealer posten.

23-03-17 11:23

Ik heb ondertussen een aantal zaken met Santos besproken.

De aandrijving

Een fixed gear naaf met schijfremopname is er gewoon niet. Zaken gaan aanpassen om van een vrijloop een doortrapper te maken gaan we niet doen. Dus of we gaan naar een single speed vrijloop naaf met schijfremmen of we gaan naar een Fixed gear naaf in combinatie met HS33 velgremmen. Kleur zilver. Jij beslist.

De tandwielcombinatie wordt 48 - 15. Een 52 kettingblad gaat te nipt worden tov de brede achterbrug en zou een te schuine kettinglijn tot gevolg hebben.

De naaf en crankset wordt van het merk Surly of White Industries, afhankelijk van de beschikbaarheid.

De ketting wordt een KMC Gold afgewerkt met een laag Titanium-Nitride, speciaal ontwikkeld voor Santos.

We gaan werken met een kettingspanner van Surly aan de derailleurpad met 1 wieltje zodat je geen gedoe hebt met het bijspannen van de ketting.

De prijs

Zoals eerder besproken kunnen we hier geen duidelijk antwoord op geven. Het vooropgestelde bedrag van 4000€ kan dus wijzigen afhankelijk van de aandrijving. Wanneer ik de TM3+ met Rohloff riem en HS33 en Son samenstel kom ik op 4888€ uit. 4000€ lijkt me dus een correct bedrag om van uit te gaan, mits enige marge!
Dat de fiets zoveel maal het bedrag van jou huidige fiets is zit in de zaken die ik jou de voorbije weken, dacht ik toch voldoende, heb uitgelegd. Frame, wielen,... en custom built dat we heel letterlijk nemen.
27-03-17 13:44
Ik ga de naaf voorzien en niet Santos. Wil je een as met schroefdraad of een Quick release?
24-04-17 10:20
Ondertussen staat jou fiets al klaar bij Santos maar het enige stuk in de puzzel is de achternaaf. Het is heel moeilijk om een fixed gear achternaaf te vinden met 36g spaken en 135mm inbouwbreedte. Ondertussen heb ik een een naaf gevonden van White Industries maar deze is met ingebouwde excenter. Een naaf met ingebouwde excenter werkt echter niet met velgremmen dus gaan we nu kijken om deze naaf om te bouwen tot een gewone naaf.
We geraken er wel maar de levertijden kunnen wat langer uitlopen gezien de specifieke wensen.

Ik hou je op de hoogte
27-04-17 11:39
Het voorstel van de kettingspanner, wat ik zelf nog een prima oplossing vond. hebben we al meteen afgevoerd omdat je daar toen niet mee akkoord was. Geen idee waarom je daar nu opnieuw op terug komt

Vanaf dag 1 heb ik heel duidelijk gecommuniceerd dat jouw bijzondere wensen wel wat opzoek werk zal vergen.
Vooral de naaf en de tandwielverhouding heeft ons al heel wat zoekwerk gekost. Een fixed gear, 135mm inbouwbreedte en 36 spaken bleek niet zo snel te vinden. Ondertussen heb ik er een gevonden van White Industries, Type ENO. Deze komt nu enkel met ingebouwde excenter. We gaan nu via Whie Industries USA een adapterset laten overkomen om de excentrische naaf om te bouwen naar een gewone. Dit aanpassen heeft in de verste verte NIETS te maken met de aanpassingen op je huidige fiets. Dit zijn ombouwkits zelf door White Industries gemaakt en dus heel kwalitatief.
03-05-17 09:36
Hallo,

even een update inzake de fiets.
Gisteren kreeg ik eindelijk van White Industries onderstaande mail. De onderdelen zijn dus onderweg.
Onze zoektocht naar de juiste componenten begint nu zijn vruchten af te werpen. da
Bij deze zal de uitlevering van de fiets zoals eerder vermeld ietsje langer duren dan de standaard Santos customized fietsen. We kijken alvast uit naar deze originele Santos.
12-05-17 21:02
nog even een laatste update inzake jouw fiets.

Deze staat volledig klaar bij Santos en ziet er, naar het schijnt, prima uit. Alleen is de kettinglijn niet honderd procent recht. Dit wordt veroorzaakt doordat het tandwiel achteraan te dicht naar binnen staat. Op zich is dit geen probleem en zouden we de fiets kunnen uitleveren. Alleen, een schuine kettinglijn resulteert in snellere slijtage en dat willen we zoveel mogelijk vermijden. We zouden de kettinglijn kunnen aanpassen met een kleiner tandwiel achter en kettingblad voor zodat we deze laatste meer naar binnen kunnen plaatsen. Gevolg, minder tanden dus snellere slijtage. Opnieuw een compromis dat we niet willen maken.
In samenspraak met Santos hebben we echter besloten nog een laatste extra inspanning te leveren om de fiets echt op punt te krijgen. Ik ben opnieuw op zoek gegaan en we hebben een oplossing gevonden waarbij het tandwiel achteraan een stuk meer naar buiten komt en we de tandwiel verhouding kunnen aanhouden.
Alles zal wel pas binnen een dag of tien bij Santos geleverd worden. Nog heel even geduld dus en alvast onze excuses voor het uitstel.

Nooit gedacht dat de meest 'eenvoudige' Santos zo een leerrijke uitdaging en speurtocht zou worden. Ik kijk er samen met jou alvast heel erg naar uit en ben ervan overtuigd dat we er iets moois van hebben gemaakt.
Zie dat derailleur wieltje. Dat kan gewoon niet bij een fixie, bij tegenduwen duw je hem kapot. En toch maar blijven aanbevelen.
Ik wilde het ook niet omdat ik de ketting zoveel mogelijk een simpele ovaal wil laten beschrijven. Hoe ruimer de bochten, hoe kleiner de hoeken die de schakels moeten doorlopen.

Uiteindelijk, einde verhaal, stond op de "offerte" die eindelijk mijn gevraagde lijstje onderdelen moest voorstellen dus geen White Industries ENO maar "Surly naaf Ultra singlespeed disc 135x10mm 36G"

En de prijs van 4000 (dat ik in het begin had opgegeven als laatste plafond) naar 4311,50.

Dus beider jullie veronderstellingen zijn fout.
Doe eens jullie best, en vind een verklaring voor bovenstaande chronologie / relaas.
De dealers berichten en beweringen zaten vol tegenstrijdigheden.
Al de blabla over rechte kettinglijn, terwijl ik na meer dan een jaar zelf eindelijk moest ontdekken dat die 5 mm scheef was en die "getordeerde" ketting verklaarde die de dealer beweerde niet te kunnen verklaren. Allez, niet beweren maar veinzen...

Zoals jullie hierboven lezen, waren de onderdelen van White Industries zogezegd onderweg. Later zogezegd ook een adapterset.
Waar ze naartoe zijn gegaan, geen idee....... ze zaten niet op de fiets die ik kreeg.... zowel achterwiel op geleverde fiets als reserve achterwiel hadden een Surly naaf.

Ah ja, en na een maand rijden was ketting en kettingblad versleten, omdat hij een 3/32ste blad had geplaatst, dat hij pas heeft kunnen wijzigen naar mijn gevraagde 1/8" door hele crankset en trapas te vervangen. Met als intermezzo ertussen een loskomend kettingblad, uit zichzelf losgewerkt, uiteindelijk geFiXt met Da Loctite...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is dan toch de vraag die je aan de dealer moet stellen? Zij hebben een oplossing bedacht voor de schuine kettinglijn, spullen voor besteld, maar blijkbaar niet gemonteerd.
Gesloten