Achterrem piept en is 'glad'

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Sinds enkele weken is achterrem van mijn mountainbike slecht. Het is een Canyon AL SLX 8.9, met Shimano XT M8000 remmen en nog de Formula schijven die er oorspronkelijk op zaten. Lucht in de leiding lijkt niet de oorzaak, want de hendel voelt goed aan en de zuigers komen direct bij inknijpen van de hendel naar buiten. Het lijkt alsof de remschijf is aangetast of vettig is. Ik heb deze schoongemaakt met remmenreiniger en andere (gebruikte, maar wel schone) remblokjes geplaatst en het probleem blijft helaas.

Ik kan zelf niet veel meer bedenken dan de schijf te vervangen. En direct nieuwe blokjes te plaatsen. Of kan ik nog iets anders proberen?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Verglaasde blokken? > nieuwe blokken en het zou goed moeten zijn
Of wellicht een lekke remklauw? > bij Shimano remklauw vervangen
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Haal de remblokken één keer over een niet te grof schuurpapier vel, dat het oppervlak iets verkleurt is al goed genoeg :-D dus geen groeven er uit gaan proberen te schuren want dan heb je geen remvoering meer op je remblok :D :lol: en probeer het dan nog eens :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Ik heb er wel naar gekeken maar kan geen lekkage ontdekken aan de remklauw. Is er nog een trucje voor? De olie is moeilijk te zien als het maar heel weinig is..
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Niet te zien lekkage...heb je al geen rem meer :( staat een behoorlijke druk op wanneer je je rem in knijpt :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Mario070 schreef: za 17 november 2018, 10:56 Haal de remblokken één keer over een niet te grof schuurpapier vel, dat het oppervlak iets verkleurt is al goed genoeg :-D dus geen groeven er uit gaan proberen te schuren want dan heb je geen remvoering meer op je remblok :D :lol: en probeer het dan nog eens :-q
Thanks, maar ook al geprobeerd :)

Inderdaad nog genoeg druk bij inknijpen, dus
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dan maar nieuwe remblokjes...mss zijn de gebruikte die hebt gewisseld niet helemaal recht afgesleten, daardoor staat ze weer niet in lijn met de rest (remschijf/remklauw) :( en dan ga je alweer nat :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In plaats van een lekke achterrem kan er natuurlijk ook vettigheid van de ketting op zijn gekomen.
Wellicht een spray gebruikt?
Of je bent in het bos door een plas gereden waar wat olie op dreef (bosbouw).

Anyway, schuurpapier en remmenreiniger moeten dit gewoon op kunnen lossen.
Dan even inremmen. Gewoon een paar rondjes door de straat met aangetrokken rem is genoeg.

De lekkende Shimano XTs en XTRs zijn alweer van een paar jaar geleden. Eigenlijk was het de leiding bij de banjobout die lekte.
Enige andere mogelijkheid is een gebarste remzuiger, maar dat moet je dan zelf veroorzaakt hebben door de zuigers met een schroevendraaier terug te duwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En zonder schoonblazen is het effect van schuren minder dan met schoonblazen is mijn ervaring.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Deore achterrem (m595). Druk genoeg, daar lag het niet aan.

In eerste instantie schijf ontvet en nieuwe blokken gemonteerd, dat gaf een rem die werkte zoals het hoort. Maar al na een week weer hetzelfde probleem. Nog een keer ontvet (met alcohol) en nieuwe blokken erin, ik had een redelijke voorraad blokken liggen van dat type :D
Maar toen het probleem weer binnen no time optrad heb ik er een andere rem op gezet. De schijf heb ik ontvet en laten zitten, de huidige combi werkt gewoon zoals het hoort.

Uiteraard heb ik grondig gecontroleerd op nattigheid, maar niets gevonden. Als er al een lek was was het ontzettend klein, want er was geen sprake van drukverlies. En ketting- of andere spray zien mijn fietsen nooit. De ketting smeer ik met een druppelflesje en als ik bijvoorbeeld siliconenspay gebruik spuit ik die op een doek en veeg daar vervolgens het onderdeel mee af.

Voor mij blijft dus een raadsel wat de oorzaak was, ik heb het maar opgegeven... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Ok. Ik gebruik geen sprays, alleen wax (T9 Boeshield) dus dat kan het niet zijn. Sowieso gebruik ik al jaren dezelfde middeltjes.

Ik ga nog een keer proberen schoon te maken. Kan ik de remmenreiniger ook op de remblokjes gebruiken? Anders gebruik ik nieuwe blokjes, maar als de vervuiling dan ook weer op de blokjes gaat zitten is dat nogal zonde. Zo duur zijn nieuwe remschijfjes ook weer niet.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Remvoering die vet is....schuren is één (en dat had je al gedaan) en twee idd afspuiten met remmenreiniger kan geen kwaad :-D en heb je nu goed gekeken of de blokken recht zijn afgesleten, meestal is dat het probleem dat je geen goede remkracht hebt (jij noemt het glad) :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Yes, blokken zijn recht afgesleten. Ik ga nog een keer uitgebreid schuren en ontvetten, inremmen en als dat niet helpt komt er een nieuw remschijfje. Ik laat het nog weten!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Houd er wel rekening mee..., dat het allemaal over tiende millimeters gaat :D dus van alles niet teveel of erg goed kijken :o :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat het laatste waar het aan ligt je remschijf zal zijn. Als die goed ontvet is en eventueel heeeel lichtjes geschuurd is die echt wel weer schoon.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie