Achterrem piept en is 'glad'

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

buddow schreef: za 17 november 2018, 10:56 Ik heb er wel naar gekeken maar kan geen lekkage ontdekken aan de remklauw. Is er nog een trucje voor? De olie is moeilijk te zien als het maar heel weinig is..
Stukjes papier knippen op maat van je remblokje.
Die tussen remklauw en blokjes plaatsen, paar keer hard knijpen, nachtje laten zitten.
Als het papier droog blijft, dan lekt er niets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Nog een tip :

Fiets op de fietsendrager achter op de auto in Mist een regenbui of nat wegdek, door die vuile spray kunnen de blokjes en schijven ook vettig worden en gaan piepen !
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bekend probleem. :-)
Ik heb ook enige maanden lopen klooien met een achterrem waarvan telkens de druk meer en meer weg viel, het erg piepte bij remmen e.d.
De boel is tig keer ontlucht, waarna het weer enkele dagen goed ging, maar daarna het probeem weer terugkwam.
Na de remhendel vervangen te hebben bleek dit niet de oplossing.
Ook was er geen olielekkage zichtbaar bij de remklauw.
Uiteindelijk is de remklauw naar Shimano gestuurd door de LBS, maar die konden ook niks vinden.
Nadat dezelfde remklauw weer terugkwam merkte de LBS al dat het probleem er nog steeds was.
Dit gemeld bij Shimano die vervolgens -kostenloos- een nieuwe remklauw geleverd hebben, waarmee het probleem definitief opgelost was.
Erg netjes aangezien de garantie allang verlopen was.
Aan de kapotte remklauw was zowel door de LBS als Shimano niks te ontdekken, maar blijkbaar zat er toch ergens een minieme lekkage.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wat ik laatst had: rem ging gelijk piepen na 1 keer wassen met water en ging niet meer weg. Blokjes vervangen en alles was weer ok.
Na 1 keer wassen weer piepen als een gek.

Zag ik laatst dat m'n remklauw niet helemaal dicht was. Heel moeilijk te zien maar nadat hij nat was en ik de rem inkneep zag ik er water tussenuit geperst worden. Even de torx-schroevendraaier erop en ja hoor, 1 vd schroeven zat los. Daar heeft hij olie uit gelekt.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Gelukt! Vooralsnog in ieder geval. Ik was niet tevreden na de eerste poging ontvetten en licht opschuren, maar na de tweede (waarbij ik de schijf zelfs gedemonteerd had) werkt het na inremmen weer prima. Nu hopen dat het niet terug komt en mocht dat wel zo zijn ga ik de truc toepassen met het papiertje om lekkage van de remklauw uit te sluiten.

Dank!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

MVMVML schreef: do 22 november 2018, 11:31 Wat ik laatst had: rem ging gelijk piepen na 1 keer wassen met water en ging niet meer weg. Blokjes vervangen en alles was weer ok.
Na 1 keer wassen weer piepen als een gek.

Zag ik laatst dat m'n remklauw niet helemaal dicht was. Heel moeilijk te zien maar nadat hij nat was en ik de rem inkneep zag ik er water tussenuit geperst worden. Even de torx-schroevendraaier erop en ja hoor, 1 vd schroeven zat los. Daar heeft hij olie uit gelekt.
Nou poets. Na 1 keer fietsen en niet eens schoonspuiten piept den achterrem al weer.

Ff de boel eraf gehaald en de achterkant vd remklauw zit helemaal onder de olie. Dat sijpelt dan door denk ik. De voorremklauwen hadden het niet.
Toch maar Canyon ff zeggen een nieuwe remklauw te sturen. Heb nog garantie immers.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 november 2018, 19:55
buddow schreef: za 17 november 2018, 10:56 Ik heb er wel naar gekeken maar kan geen lekkage ontdekken aan de remklauw. Is er nog een trucje voor? De olie is moeilijk te zien als het maar heel weinig is..
Stukjes papier knippen op maat van je remblokje.
Die tussen remklauw en blokjes plaatsen, paar keer hard knijpen, nachtje laten zitten.
Als het papier droog blijft, dan lekt er niets.
Goeie. Ga ik vanavond maar eens doen.
Plaats reactie