Scott Spark RC maat

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik heb een Scott Spark maat L. Ik ben 190cm en volgens Scott kan je de maat L tot 188cm gebruiken. Omdat XL niet beschikbaar was en ik de fiets wat gunstiger kon aanschaffen, heb ik toch de L gekocht.

Ik hou niet van grote, lange fietsen. Vorige fiets was ook L, maar dat frame was wat langer. Als ik naar de zadelhoogte kijk, vind ik nu enigszins uit proportie. Hierdoor twijfel ik over de maat en of ik niet beter een XL kan nemen. De zadelpen zit nog 1cm binnen de limiet.

Wat vinden jullie? Acceptabel of over naar XL?

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je lijkt erg lange benen te hebben inderdaad. Omdat je zadelpen ver uitsteekt kom je ook verder naar achter te zitten, XL is misschien beter mits het frame dan niet te lang wordt (of heb je ook lange armen? ;))

Edit: je hebt inmiddels zelf ook de juiste link te pakken dus ik heb de afbeelding bij mij weer verwijderd :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo zou ik niet kunnen fietsen... maar dat is persoonlijk.

Wat niet persoonlijk is, is dat je zo wel de limiet opzoekt qua belasting van je frame. De hefboomwerking van zo'n ver uitstekende zadelpen is niet gering. Als je op een XL een vergelijkbare zithouding kunt krijgen (ik ga ervan uit dat je op deze manier wilt zitten) lijkt me dat een betere keus.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dit ziet er wel heel kort/gedrongen uit. Maar het uiterlijk is de slechtse leidraad in deze. Hoe fietst het? :)

[Edit]
Nog een keer gekeken, ik vind het eigenlijk wel meevallen. Zadel staat hoog maar dat is vaker bij grotere fietsen. Die lijken gewoon eerder uit verhouding vind ik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als jij met deze enorme saddle to bar drop lekker fietst zonder rugklachten of een totaal gebrek aan controle moet je het gewoon doen. Het zou niet mijn keus zijn want dit is wel heel extreem maar de water langere profs doen het ook, dus...
Waar woke is, is vuur
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

@RuudRuud het fietst goed, was wel even wennen van Hardtail naar Fully. Voor mijn gevoel lijkt het soms of je ver naar achter zit. Bij een XL blijft de seat angle gelijk. Dan zou ik denken dat je t.o.v. de rest van de fiets ongeveer even ver naar achter zit als bij een L. Alleen je zadelpen steekt niet zo ver uit.


De zadel/handlebar drop blijf je bij XL volgens mij ook houden. De head tube is slechts 1cm langer
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Enig idee van je BBL? Als je nogal lange benen voor je lengte hebt is een groot frame sowieso al vrij snel "te groot", je bovenlichaam is dan korter en je proportioneel lange armen compenseren alleen de zithoogte.
Waar woke is, is vuur
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

De drop maak ik me ook niet druk om, het is een XC-fiets voor een prof. Dus daar vergelijk ik het ook mee.

Het enige wat ik als opmerking heb is de lengte. Aan de andere kant zit er wel een relatief lange stuurpen op.

Je zou met een 20mm riser bar en omgedraaide stuurpen (als ik het goed zie) nog wat hoogte kunnen winnen als de drop toch te extreem lijkt te zijn. Maar ja, dat bijt weer met mijn eerste opmerking ;) :P
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

@Makkelijk, binnenbeenlengte is 91cm. De fiets was wennen in het begin, maar mijn vorige F29 zat als een stadsfiets. De houding op de Scott is beduidend sportiever (wat wel mijn voorkeur heeft)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dan ben je er toch? Fiets fietst goed!

Ik heb overigens op 2/1cm na dezelfde lengte en dus verhoudingen (192/92cm) met een zadelhoogte van 82cm en heb mijn bedenkingen bij de maat, ik zou altijd voor de XL gegaan zijn. (meer lengte, wat niet jouw voorkeur heeft)

Maar je proefrit zal de doorslag gegeven hebben en de zadelhoogte zit nog binnen specs. Vergeet overigens niet dat de gemiddelde MTB die je ziet een te laag zadel heeft en dat grotere frames er vreemder uitzien dan een M-frame met in verhouding eenzelfde hoogte.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hij oogt te groot, de zadel-stuur drop, maar inderdaad.... als jij dat juist het fijnste fietsen vindt...
Ik zou in ieder geval proberen te proefzitten, en liever nog te rijden, op een XL-letje.
Anders kunnen we hier nog wel een paar pagina's voort blijven twijfelen met zijn allen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Janwillembike schreef:...Bij een XL blijft de seat angle gelijk...
Dat is de vraag. Want er is bij deze (en vele andere) fiets een verschil tussen de hoek van de zitbuis en daadwerkelijke zithoek. De zitbuis loopt namelijk niet rechtstreeks van midden trapas naar midden zadelklem, en dat is de manier waarop je de daadwerkelijke zithoek berekent.

In plaats daarvan staat de zitbuis schuiner naar achteren door de knik. Hoe hoger je het zadel zet, hoe meer naar achteren het ook zal komen te staan waardoor de daadwerkelijke zithoek flauwer wordt. *)
Ook wordt de kracht die je op het frame uitoefent groter, door zowel de flauwere hoek van de zitbuis als door de ver uitgetrokken zadelpen.

Uiteraard is je gewenste zitpositie belangrijk en je wilt blijkbaar een flink hoogteverschil tussen stuur en zadel. Maar als je die houding ook kunt bereiken met een XL frame zie ik daar toch wel voordelen in.

*) bedenk je maar wat er gebeurt als je de zadelpen in zou schuiven: het zadel komt ook verder naar voren te staan en de daadwerkelijke zithoek wordt steiler dan nu.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

@Kermit, sta is een doordacht antwoord đź‘Ť, met de knik in de zadelbuis had ik idd geen rekening gehouden. Dan lijkt XL toch beter te zijn.

Ik zal ook eens kijken voor de mogelijkheid van een proefrit
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik ben in het fijne bezit van een spark in de maat XL. Ben zelf 190 cm en vond mijn vorige fiets in L tekort, terwijl mijn hardtail in XL lekker paste.
Al is mijn spark een 120mm en geen RC, mag je van mij wel een rondje op de fiets kunnen maken. Woon zelf in amersfoort dus samen een rondje zeist, lage/hoge vuursche of Amerongen behoort tot de mogelijkheden.

Patrick
Proberen lukt altijd
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik zou in jouw geval voor een XL gaan. Ik ben 186 cm en heb m'n zadel op 79,5 cm staan. Ik zat al sterk te twijfelen maar ben teruggevallen op maatvoering van mijn oude Anthem 29'r wat een 'L' was. heb daarom nu een Spark RC Pro 'L'. Heb ook een 'XL' gepast en zou prima kunnen maar ben nog al stijf en daarom wil ik niet te 'lang' en niet te diep zitten. De huidige fietsen hebben sowieso een veel langere reach dan de oudere generatie. Mijn Anthem uit 2013 was een stuk korter dan mijn Spark bijvoorbeeld. Omdat de Spark een lage 'stack' heeft kun je makkelijk naar XL. Zit namelijk maar 0,8 cm verschil in dus je blijft een behoorlijke diepe zit houden met meer lengte in het frame. Je kunt spelen met stuurpennen voor je uiteindelijke lengte.

Ik ben overigens blij met m'n L. Heb direct de standaard -6 graden stuurpen vervangen door een andere van 3T met een 3T riser bar. Ik zit nu minder diep wat voor mij beter is. Ik fiets zowel klimmend als dalend beter dan met m'n Anthem en voel me 'thuis' op m'n fiets. Overweeg nu om zelfs iets dieper te gaan zitten, kijken of dat werkt.

Uiteindelijk moet je het zelf bepalen. Als je de nieuwe Anthem en Spark RC vergelijkt hebben ze veel overeenkomsten qua geometrie. Giant adviseert mij de L en Scott de XL. Zeg het maar. Met jouw lengte en op basis van de foto denk ik dat je op een XL beter tot je recht komt maar als jij je goed voelt op jouw L lijkt mij dat je geen reden hebt om te twijfelen. Succes!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie