Scott Spark RC maat

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als aanvulling op Kermit zijn verhaal.
Ad58 schreef: zo 18 november 2018, 11:18 Nu ben ik even de weg kwijt hoor. Wat doet de reach nu precies dan?
Stel dat je in het plaatje hieronder een vast as door de trapas doet en dan het gehele frame kantelt (tegen de klok is) Dan zal je zien dat je met exact hetzelfde frame een andere reach heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

matthiav schreef: ma 19 november 2018, 14:22 Kermit, je hebt duidelijk veel verstand van fiets-geometrie. Van de meeste parameters (bv wielbasis, balhoofdhoek, ...) heb ik wel door welk effect ze hebben op het comfort of rijgedrag van de fiets, maar van de seat angle niet echt. Is dit gewoon bepalend voor afstand zadel-stuur (icm andere factoren) of heeft dit ook invloed op rijgedrag of comfort (bv flauwere hoek = meer flex = meer comfort?)
De zithoek bepaalt vooral hoe je ten opzichte van de pedalen zit, uiteraard is dat nog wat te beïnvloeden door je zadel te verschuiven in de klemming. En natuurlijk heeft je positie ook enige invloed op de gewichtsverdeling op de fiets.

Er wordt nog veel vastgehouden aan de KOPS-regel, Knee Over Pedal Spindle. Google daar maar eens op, je zult dan ook een artikel tegenkomen van Keith Bontrager die goed beargumenteerd waarom dat geen vaststaande regel hoeft te zijn. Artikel is al vele jaren oud maar nog niet iedereen is overtuigd van zijn gelijk.

Zoals met veel zaken is het ook weer voor een groot deel persoonlijk of je verder naar voren of juist naar achteren wilt zitten. Te ver naar achteren vind ik zelf niet fijn, dat geeft me het gevoel dat ik niet goed kracht kan leveren. Je ziet ook bijvoorbeeld bij tijdrit- en triathlonfietsen een hele steile zithoek, aan de ene kant om beter je kracht kwijt te kunnen, aan de andere kant om makkelijker met een horizontale rug te kunnen fietsen (= aerodynamischer). Die houding is erg lastig als je ver achter de trapas zit, je heuphoek wordt dan extreem scherp.

Hoe ver je achter de trapas zit heeft ook invloed op de hoek die je knieën maken bij het trappen.
Op zich kan ik me wel vinden in dat je eerst je zitpositie instelt, en op basis daarvan de cockpit aanpast om goed te zitten. Maar met een schietloodje kijken of mijn kniegewricht wel precies boven de pedaalas zit als mijn pedaal naar voren staat, dat heb ik nog nooit gedaan... (= de KOPS regel dus).

Dit gezegd hebbende, er zitten hier wel mensen die nog wat beter onderlegd zijn qua kennis over dit onderwerp.
Zelf meet ik niet eens, al mijn fietsen stel ik nog steeds op gevoel af... Ik ga gewoon zitten, pas zaken aan als ik denk dat dat fijner is en ga fietsen. In de praktijk kom ik dan soms nog op wat finetunen uit, extra spacertje onder de stuurpen, stuur een graadje kantelen, dat soort dingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Eventjes dit topic kapen, want ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik ben 1m78 en ik val tussen de M en de L in. Obv van mijn huidige fietsen en hun afstelling heb ik momenteel een Spark RC Pro besteld in de maat M. Ik zit net bij een nieuw team en aangezien we gesponsord worden door Scott, rijdt meer dan de helft van de ploeg op een Scott Spark. Enkele van mijn collega's waren verbaasd dat ik voor een M heb gekozen, want degene met een gelijkaardige lengte als ik rijden allen met een L. Daarom ben ik nog eens beginnen rekenen. Uitgangspunt is mijn huidige positie op racefiets en mtb. Deze zijn op elkaar afgestemd door een bike-fitter, ik voel me goed bij deze positie, vandaar dat dit mijn leidraad is. Nog even melden dat deze bike-fitter de gewoonte heeft om zadel wat lager én meer naar achter te zetten. Geen onbelangrijke kanttekening natuurlijk.

De geometrie van de achterdriehoek bij de Scott Spark is zeer gelijkaardig tussen de M en de L. Mijn zadellengte (bracket-as tot zitvlak zadel) is 74.5 cm. Wat verschil tussen M en L betreft heeft dit quasi enkel invloed op hoe ver mijn zadelpen zal uitsteken. Bij M is dit 30 cm (gelijk aan mijn mtb nu), bij de L is dit 25 cm. Seat tube angle is gelijk en de mate waarin ik achter het bracket zal zitten zal dus amper verschillen tussen M en L. In vergelijking met huidige fiets zal ik iets meer naar voor zitten op de Spark. Aangezien zadel nu al bijna maximaal naar achter staat geschoven is hier weinig marge.

Het verschil zit hem dus eerder in de voordriehoek. In Stack is er opnieuw weinig verschil, we spreken over ong 1 cm, maw de dikte van één spacer. Hierover maak ik me geen zorgen. Het enige verschil is de reach + lengte stuurpen. Wil ik eenzelfde afstand (hart zadel tot hart stuur) behouden als nu, dan moet ik bij de M de stuurpen verlengen van 7 cm tot 9 à 10 cm. Bij een L moet ik de stuurpen inkorten van 8 cm tot 7 cm.

Als ik het zo opschrijf dan lijkt het verschil tussen M en L niet groot en beperkt de aanpassing zich tot de lengte van de stuurpen. Als ik de size tool van Scott gebruik, dan val ik op basis van mijn lichaamslengte exact tussen M en L. Mijn tussenbeenlengte is 2 cm langer dan gemiddeld, mijn armlengte 2 cm korter dan gemiddeld. Dit zou er op kunnen wijzen dat ik toch best de M kies. Anderzijds vind je veel reacties op internet van mensen rond de 1m78-1m81 die zeggen dat de Spark kleiner uitvalt tov andere merken en voor de L gekozen hebben.

Het beste zou zijn om de twee maten uit te proberen, maar Sparks en beschikbaarheid.. Bovendien zegt een toertje heen en weer op de parking ook niet alles. Enige adviezen/opmerkingen?
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik heb een beetje zitten rekenen en in mijn geval zou ik bij een maat L ongeveer 18mm verder naar achter zitten t.o.v. de trapas dan bij een XL. Dat verschil zal je ook hebben tussen M en L.

Dit komt mede doordat de zadelbuis in het bovenste schuiner naar achter staat, dan in de geometrie aangegeven.

Ik denk dat dit verschil wel enigszins merkbaar zal zijn. Ik overweeg dus toch over te stappen naar de grotere maat
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

matthiav schreef: wo 21 november 2018, 16:05 Eventjes dit topic kapen, want ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik ben 1m78 en ik val tussen de M en de L in. Obv van mijn huidige fietsen en hun afstelling heb ik momenteel een Spark RC Pro besteld in de maat M. Ik zit net bij een nieuw team en aangezien we gesponsord worden door Scott, rijdt meer dan de helft van de ploeg op een Scott Spark. Enkele van mijn collega's waren verbaasd dat ik voor een M heb gekozen, want degene met een gelijkaardige lengte als ik rijden allen met een L. Daarom ben ik nog eens beginnen rekenen. Uitgangspunt is mijn huidige positie op racefiets en mtb. Deze zijn op elkaar afgestemd door een bike-fitter, ik voel me goed bij deze positie, vandaar dat dit mijn leidraad is. Nog even melden dat deze bike-fitter de gewoonte heeft om zadel wat lager én meer naar achter te zetten. Geen onbelangrijke kanttekening natuurlijk.

De geometrie van de achterdriehoek bij de Scott Spark is zeer gelijkaardig tussen de M en de L. Mijn zadellengte (bracket-as tot zitvlak zadel) is 74.5 cm. Wat verschil tussen M en L betreft heeft dit quasi enkel invloed op hoe ver mijn zadelpen zal uitsteken. Bij M is dit 30 cm (gelijk aan mijn mtb nu), bij de L is dit 25 cm. Seat tube angle is gelijk en de mate waarin ik achter het bracket zal zitten zal dus amper verschillen tussen M en L. In vergelijking met huidige fiets zal ik iets meer naar voor zitten op de Spark. Aangezien zadel nu al bijna maximaal naar achter staat geschoven is hier weinig marge.

Het verschil zit hem dus eerder in de voordriehoek. In Stack is er opnieuw weinig verschil, we spreken over ong 1 cm, maw de dikte van één spacer. Hierover maak ik me geen zorgen. Het enige verschil is de reach + lengte stuurpen. Wil ik eenzelfde afstand (hart zadel tot hart stuur) behouden als nu, dan moet ik bij de M de stuurpen verlengen van 7 cm tot 9 à 10 cm. Bij een L moet ik de stuurpen inkorten van 8 cm tot 7 cm.

Als ik het zo opschrijf dan lijkt het verschil tussen M en L niet groot en beperkt de aanpassing zich tot de lengte van de stuurpen. Als ik de size tool van Scott gebruik, dan val ik op basis van mijn lichaamslengte exact tussen M en L. Mijn tussenbeenlengte is 2 cm langer dan gemiddeld, mijn armlengte 2 cm korter dan gemiddeld. Dit zou er op kunnen wijzen dat ik toch best de M kies. Anderzijds vind je veel reacties op internet van mensen rond de 1m78-1m81 die zeggen dat de Spark kleiner uitvalt tov andere merken en voor de L gekozen hebben.

Het beste zou zijn om de twee maten uit te proberen, maar Sparks en beschikbaarheid.. Bovendien zegt een toertje heen en weer op de parking ook niet alles. Enige adviezen/opmerkingen?
Met jouw lengte zou ik voor een M gaan. Ik ben 1.86m en ik rij altijd op een Scott scale in de maat L dan heb ik er zelf een pen op van maar 90mm (al zit ik dan weer op de grens tussen L en XL). Ik denk dat het beide geen probleem moet zijn, ze zullen beide passen. Maar mijn ervaring is wel om bij een grens geval voor de kleinste te gaan.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bedankt voor de input. Zadelstand tov bracket inschatten bij de Spark is inderdaad moeilijk, door de knik in de staande buis. Virtuele zadelbuishoek hangt dus af van zadelhoogte. Maar mijn zadelhoogte staat eigenlijk vast: 74.5 cm. Er van uitgaande dat de knik lager aanzet op het kleinere M frame dan op het L frame, zou ik voor eenzelfde zadelhoogte dus meer naar achter moeten zitten tov bracket (want flauwere hoek) dan op een L frame? Lijkt wat contra-intuitief, maar zou wel beter zijn voor mij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aangezien je/jullie op Scotts rijden, kun je niet beide maten eens uitproberen?
Een M lijkt me niet verkeerd hoor, maar als je tussen twee maten in zit hangt het toch vooral van je eigen voorkeur af waar je je het fijnste op voelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

matthiav schreef: do 22 november 2018, 09:39 Bedankt voor de input. Zadelstand tov bracket inschatten bij de Spark is inderdaad moeilijk, door de knik in de staande buis. Virtuele zadelbuishoek hangt dus af van zadelhoogte. Maar mijn zadelhoogte staat eigenlijk vast: 74.5 cm. Er van uitgaande dat de knik lager aanzet op het kleinere M frame dan op het L frame, zou ik voor eenzelfde zadelhoogte dus meer naar achter moeten zitten tov bracket (want flauwere hoek) dan op een L frame? Lijkt wat contra-intuitief, maar zou wel beter zijn voor mij.
Ik vraag mij af of het onderste deel van de zitbuis niet bij alle maten hetzelfde is; is niet de achterbrug hetzelfde bij alle Spark maten, de demper is de korte én zelfde zijde van deze driehoek. Volgens mij bepaalt dat de knik in de zitbuis want daar zit het draaipunt van de achterbrug. Dan zou alleen nog het stuk boven die knik het verschil maken in de framehoogte. Ik denk dus dat het dan niet uitmaakt of je een M. L of XL hebt bij bijvoorbeeld een zadelhoogte van 74 cm. Of de zadelpen, die recht is, nu ver in de buis zit of niet, naarmate je verder vanaf dat draaipunt van de achterbrug én het bracket komt te zitten kom je er ook verder achter te zitten. Het kan waarschijnlijk op alle drie de frames maar het 'deel voor je' is langer naar gelang de maat oploopt. Als je foto's vergelijk bevestigt dat volgens mij wat ik zeg. Of mis ik iets?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Nee dat zou wel zeer goed kunnen wat je zegt! De demper geometrie zou inderdaad niet mogen veranderen.

En ik zou inderdaad wel eens kunnen gaan passen bij teamleden met een M en L, maar het is al duidelijk dat ik bij beide maten wat met de lengte van de stuurpen zal moeten spelen, de vraag is dan maar wat het mij gaat leren om eventjes in het straat heen en weer te rijden met de juiste zadelhoogte maar onverandere stuurpen. Maar het kost mij weinig moeite dus ik ga het toch eens doen.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik heb met de maten die bekend zijn van de geometrie gekeken waar de bovenzijde van de zadelbuis uitkomt t.o.v. het bracket. Dat maakt bij L en XL weinig verschil. MAAR omdat bij de L de zadelpen 5cm verder uitsteekt. t.o.v. het eind vd zadelbuis, komt die t.o.v. de bracket verder naar achter naar mijn idee.

Maar goed, ik ben geen wetenschapper, dus de praktijk kan wat afwijken :-D
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

matthiav schreef: do 22 november 2018, 12:39 Nee dat zou wel zeer goed kunnen wat je zegt! De demper geometrie zou inderdaad niet mogen veranderen.

En ik zou inderdaad wel eens kunnen gaan passen bij teamleden met een M en L, maar het is al duidelijk dat ik bij beide maten wat met de lengte van de stuurpen zal moeten spelen, de vraag is dan maar wat het mij gaat leren om eventjes in het straat heen en weer te rijden met de juiste zadelhoogte maar onverandere stuurpen. Maar het kost mij weinig moeite dus ik ga het toch eens doen.
Wat je gaat merken is dat een langere fiets met een kortere stuurpen anders rijdt. Dat merk je niet op straat maar wel op een paar listige single tracks waar je straks langs kachelt. Het is wel grappig dat er ook geen echt goed advies is; kijk naar VdP op zijn Lux en Nino op zijn Spark. VdP heeft een extra lange stuurpen en Nino juist een heel korte. Beide zijn goed en beide winnen wedstrijden. Zal toch wel met talent en trainingsinspanning te maken hebben... :( In jouw geval zou ik de fietsen echt een rondje meenemen en dan voel je het wel. Een Spark RC heeft natuurlijk best een flauwe stuurhoek, als je er dan een langere stuurpen op zet wordt het sturen wel iets minder denk ik.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De spark en scale hebben wel een wat langere bovenbuis al gauw tussen de 1 en 2 cm tov gelijke modellen bv Cannondale.
Dat je dan een iets kortere stuurpen pakt is ook wel logisch.

Naast de maat en afstelling is je inzet bereik ook erg van belang. Puur XC en dat rijd toch 98% in Nederland. Kan je ook best wat racy gaan zitten als je dat prettig vind. Dat is vrijwel altijd het snelst als dat je doel is. (nogmaals als je dat niet fijn vind niet doen!)

Als ik bv de foto van de TS zie denk ik een 29 race bak met spacers onder de stuurpen en je zadel zo hoog, dan heb je altijd een te klein frame, want zoveel drop heb je op een 29 niet zo gauw. ik zit met een -15 stuurpen en syntace -10mm stuur zadelhoogte 80.8 op slechts 8cm drop.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De spark en scale hebben wel een wat langere bovenbuis al gauw tussen de 1 en 2 cm tov gelijke modellen bv Cannondale.
Ben je daar zeker van? Ik hoor nu al langs verschillende kanten dat de Spark wat kleiner uitvalt tov andere frames. Net even gaan kijken en reach op een Canyon Lux (M) is identiek als de Spark M, ook zeer gelijkaardig aan de Trek Procaliber 18.5" (gelijkaardig met M). Het feit dat ik al zoveel tegengestelde adviezen heb gekregen maakt het interessant maar ook verwarrend :)

Ik zie ook niet meteen hoe een framemaat de drop tussen zadel en stuur beinvloedt. Het verschil in stack tussen M en L bedraagt 9 mm, de speelruimte die je hebt met spacers en rise van stuurpen en stuur is veel groter. Ook zadelhoogte is toch een bepaald gegeven en toch onafhankelijk van de keuze tussen M en L? Als je een veel te klein frame kiest en daardoor je zadel zeer hoog moet zetten tov bovenbuis en stuur, dan beïnvloedt dit uiteraard wél je drop. Maar in normale tussengevallen (zoals ik nu) toch niet lijkt me.

Enige verschil momenteel lijkt me dus kiezen tussen M (kortere reach, 10 cm stuurpen) en L (langere reach, 7 cm stuurpen). M lijkt me wat handiger voor het klimmen (voorwiel op de grond houden etc), L wat beter voor het dalen (ietsje stabieler en toch vlot sturen). In welke mate dat een verschil geeft, dat zal ik enkel op het terrein kunnen voelen.
Plaats reactie