Rockshox voorvork tuning

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Dus,

Ik probeer mijn Rockshox voorvork af te stellen. Zo juist bij de LBS even de voorvorkpomp mogen gebruiken maar hij kon mij verder niet met dit probleem helpen. Hiervoor was degene niet aanwezig.

Ik wil de aanbevolen settings gebruiken als starting point. Maar loop vast bij de rebound. Voor mij is het namelijk 72psi met -16 clicks. Dit betekend 16 clicks vanaf de traagste stand. Maar mijn rebound heeft in totaal maar 5/6 clicks. De app geeft de settings dmv het serial nummer van de vork. Natuurlijk kan je op gevoel afstellen maar dit is mijn eerste luchtvork dus die gedraagt zich al anders dan mijn vorige.

Iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt.

MODEL NAME
Recon RL
WHEEL SIZE 29" B
TRAVEL 120MM
STEERER TAPERED
AXLE BOOST™ 15X110MM
DAMPER ADJUST CROWN
SPRING SOLO AIR
SPRING RATE N/A
COLOR DIFFUSION BLACK
FORK OFFSET 51MM
MIN ROTOR SIZE 160MM
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

De app? Die ken ik niet, welke is dat?

Het afstellen is een beetje zoeken, maar volgens mij (en als iemand mij wil verbeteren graag) moet je zoveel lucht er in pompen totdat je de gewenste sag hebt. Om vervolgens van een stoepje af te blijven rijden totdat je de juiste rebound setting gevonden hebt... todat je niet meer “deint” zeg maar..
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

hendrikjan schreef: wo 14 november 2018, 18:01 De app? Die ken ik niet, welke is dat?

Het afstellen is een beetje zoeken, maar volgens mij (en als iemand mij wil verbeteren graag) moet je zoveel lucht er in pompen totdat je de gewenste sag hebt. Om vervolgens van een stoepje af te blijven rijden totdat je de juiste rebound setting gevonden hebt... todat je niet meer “deint” zeg maar..
https://trailhead.rockshox.com/en/ Je vult je serial nummer in en vanuit daar kan je hem ''tunen''.

Ja het gaat mij er nu even op dat ik een goede starting point krijg. Aangezien mijn rebound maar 5 clicks doet vraag ik mij af waar ik zal beginnen. Aantal clicks correspondeert niet met de app.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Maar dan lijkt me eerder dat 5 clicks niet klopt... verder; eerst op een juiste manier de sag instellen en daarna pas gaan afstellen met het juiste aantal clicks.. dan maakt het eigenlijk niet uit of je er 5 of 100 hebt..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het startpunt maakt eigenlijk niet zoveel uit, want je komt uiteindelijk toch op een andere -hopelijk de juiste- setting uit ;-)

Maar inderdaad eerst de sag, met andere instellingen op open (rebound, compressie etc.)
Je wilt de rebound zo snel mogelijk, maar zonder dat je vork gaat stuiteren. Als je echt maar vijf kliks hebt, begin gewoon eens op een of twee klikjes vanaf snel (haasje). Dan gewoon gaan rijden en uitproberen. Een afdaling met remknippen is een mooi testoppervlak, daar wil je dat de vork de hobbels kan bijbenen. Rij die eens met verschillende standen rebound en kijk wat prettig is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

hendrikjan schreef: wo 14 november 2018, 19:07 Maar dan lijkt me eerder dat 5 clicks niet klopt... verder; eerst op een juiste manier de sag instellen en daarna pas gaan afstellen met het juiste aantal clicks.. dan maakt het eigenlijk niet uit of je er 5 of 100 hebt..
Ja hij heeft in totaal 5/6 klikjes van de een naar de andere kant. Of het moet in 1 keer veel zwaarder worden? Maar durf ook niet harder te draaien dan ik al geprobeerd heb.

Ik weet alleen niet hoe ik de sag moet bepalen. Ik weet tussen de 20 en 30%, echter heeft mijn vork geen meetlint en (rubberen) ring. Vandaar dat ik nav de app die basis wil pakken dmv van gewicht. Mja dat lukt dus niet, dus dan toch maar gaan spelen.
kermit schreef: wo 14 november 2018, 20:34 Het startpunt maakt eigenlijk niet zoveel uit, want je komt uiteindelijk toch op een andere -hopelijk de juiste- setting uit ;-)

Maar inderdaad eerst de sag, met andere instellingen op open (rebound, compressie etc.)
Je wilt de rebound zo snel mogelijk, maar zonder dat je vork gaat stuiteren. Als je echt maar vijf kliks hebt, begin gewoon eens op een of twee klikjes vanaf snel (haasje). Dan gewoon gaan rijden en uitproberen. Een afdaling met remknippen is een mooi testoppervlak, daar wil je dat de vork de hobbels kan bijbenen. Rij die eens met verschillende standen rebound en kijk wat prettig is.
Allright, maar kan het kloppen dat mijn vork maar 5/6 klikjes rebound heeft? Ik trok de rebound knop met pin er ook al uit, maakte niet uit op welke stand ik deze weer terug zetten mbt het aantal klikjes.

Ik moet denk ik ook gewoon een aantal keer met deze fiets gereden hebben. Hele andere fiets en met een voorvork nu op lucht, dat is al een heel verschil. Rijdt out of the box al een stuk beter dan mijn oude fiets/vork. De vork op mijn Merida wist niet echt wat sag was, was er 1 met Coil. Deed alleen wat met harde klappen had ik het idee.

Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

geen rubberen ring ! dan een tayrepje er om heen ( niet vergeten weer te verwijderen na instellen van juiste sag) :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
surfer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 augustus 2017, 22:03

Er is op internet ook veel te vinden over hoe je goeie initiële settings kunt instellen. Ikzelf vind dit filmpje wel erg duidelijk:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hoeft ook geen klikjes te draaien. Kleine stukjes geven ook al effect. Gezien de aanbevolen druk ben je zelf ook niet al te zwaar en zou ik het houden op of geheel open of een halve slag van die knop. Vanaf de haas dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

qeubee rider schreef: wo 14 november 2018, 21:22 geen rubberen ring ! dan een tayrepje er om heen ( niet vergeten weer te verwijderen na instellen van juiste sag) :-q
toevoeging/pro tip:
Als je de "tie wrap" binnenste buiten (dus zo, dat de kartels niet aangrijpen) om je poot heen doet, dan kan je em ook zonder gereedschap weer los halen (en kan je dus ook niet met een kniptang of schaar je coating beschadigen)

en verder de met een snelle rebound starten en een ruw stuk op zoeken en wat heen en weer proberen, wellicht wat notities bijhouden. vervolgens een heel rondje gaan rijden met bv 2 kliks vanaf snel. en de volgende keer een heel rondje met 1 of 3 kliks vanaf snel en kijken hoe het overall voelt
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

qeubee rider schreef: wo 14 november 2018, 21:22 geen rubberen ring ! dan een tayrepje er om heen ( niet vergeten weer te verwijderen na instellen van juiste sag) :-q
Kijk, zo simpel kan het zijn.
Lars TB schreef: wo 14 november 2018, 23:05 Je hoeft ook geen klikjes te draaien. Kleine stukjes geven ook al effect. Gezien de aanbevolen druk ben je zelf ook niet al te zwaar en zou ik het houden op of geheel open of een halve slag van die knop. Vanaf de haas dus.
Ok cool. Dan heb ik tenminste een basis. Vandaag overigens nog even langs de LBS gegaan om er een paar PSi bij te pompen. Bedacht mij dat ik natuurlijk niet naakt op de fiets zit.
Prulleman schreef: do 15 november 2018, 12:06
qeubee rider schreef: wo 14 november 2018, 21:22 geen rubberen ring ! dan een tayrepje er om heen ( niet vergeten weer te verwijderen na instellen van juiste sag) :-q
toevoeging/pro tip:
Als je de "tie wrap" binnenste buiten (dus zo, dat de kartels niet aangrijpen) om je poot heen doet, dan kan je em ook zonder gereedschap weer los halen (en kan je dus ook niet met een kniptang of schaar je coating beschadigen)

en verder de met een snelle rebound starten en een ruw stuk op zoeken en wat heen en weer proberen, wellicht wat notities bijhouden. vervolgens een heel rondje gaan rijden met bv 2 kliks vanaf snel. en de volgende keer een heel rondje met 1 of 3 kliks vanaf snel en kijken hoe het overall voelt
Juist, dit soort pro-tips houd ik van :winkie: Zo juist mijn sag bekeken met iets minder dan 80 PSi. Kom rond een percentage van 22% dus dat lijkt mij een goed starterspunt. Zodra ik weer het bos in ga maar even spelen met de rebound.


Bedankt voor de tips mensen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Tonner schreef: do 15 november 2018, 14:08
qeubee rider schreef: wo 14 november 2018, 21:22 geen rubberen ring ! dan een tayrepje er om heen ( niet vergeten weer te verwijderen na instellen van juiste sag) :-q
Kijk, zo simpel kan het zijn.
Lars TB schreef: wo 14 november 2018, 23:05 Je hoeft ook geen klikjes te draaien. Kleine stukjes geven ook al effect. Gezien de aanbevolen druk ben je zelf ook niet al te zwaar en zou ik het houden op of geheel open of een halve slag van die knop. Vanaf de haas dus.
Ok cool. Dan heb ik tenminste een basis. Vandaag overigens nog even langs de LBS gegaan om er een paar PSi bij te pompen. Bedacht mij dat ik natuurlijk niet naakt op de fiets zit.
Prulleman schreef: do 15 november 2018, 12:06
toevoeging/pro tip:
Als je de "tie wrap" binnenste buiten (dus zo, dat de kartels niet aangrijpen) om je poot heen doet, dan kan je em ook zonder gereedschap weer los halen (en kan je dus ook niet met een kniptang of schaar je coating beschadigen)

en verder de met een snelle rebound starten en een ruw stuk op zoeken en wat heen en weer proberen, wellicht wat notities bijhouden. vervolgens een heel rondje gaan rijden met bv 2 kliks vanaf snel. en de volgende keer een heel rondje met 1 of 3 kliks vanaf snel en kijken hoe het overall voelt
Juist, dit soort pro-tips houd ik van :winkie: Zo juist mijn sag bekeken met iets minder dan 80 PSi. Kom rond een percentage van 22% dus dat lijkt mij een goed starterspunt. Zodra ik weer het bos in ga maar even spelen met de rebound.


Bedankt voor de tips mensen.
Ik pak de rebound vaak van het midden en dan werk ik tijdens proefrijden op een gevarieerd stuk eerst de ene kant op en dan de andere kant op. Je hebt snel genoeg door elke kant op bij jouw rijstijl past en wat je prettig vind. Ook als je langere tijd met een instelling eigenlijk wel lekker rijdt kan altijd nog een klikje sneller of trager. Vaak merk je dan ineens wel heel goed het verschil.

De juiste sag blijft wel de basis, al kan dat ook even zoeken zijn.
Omdraaien kan altijd nog!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

surfer schreef: wo 14 november 2018, 21:56 Er is op internet ook veel te vinden over hoe je goeie initiële settings kunt instellen. Ikzelf vind dit filmpje wel erg duidelijk:
Handig filmpje! Ik hoor altijd dat de "pro's" nog tunen afhankelijk van het parcours maar dit lijkt al zeer goed om een goede referentie te hebben
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben nu zelf een beetje aan het tunen, of beter gezegd de instellingen wat aan het veranderen want meer dan dat is het niet.
Gisteren twee van de drie tokens uit mijn Lyrik gehaald, eens kijken wat het effect gaat zijn... ik hoop op een vork die wat comfortabeler aan gaat voelen omdat hij makkelijker wat meer veerweg pakt. Ik hou van een comfortabel aanvoelende vork en met 160mm moet er toch wel wat te halen zijn op dat front. Het is lastig te vergelijken met een fiets die ik al een paar jaar niet meer heb, maar ik heb het gevoel dat de 140mm Foxen die ik toen op mijn 26er fully reed comfortabeler aanvoelden. Maar misschien ben ik gewoon harder gaan rijden...

Jammer genoeg is het op de plekken waar ik het liefst zou testen niet mogelijk om even om te draaien en hetzelfde stuk een paar keer achter elkaar te doen voor een goed vergelijk (bepaalde afdalingen op Amerongen).

Misschien moet ik toch een keer aan de Shockwizz, ik heb het idee dat ik niet genoeg ervaring en/of fingerspitzengefühl heb om de optimale instellingen uit mijn vering te peuteren. Theoretische kennis is een ding, het in praktijk brengen is twee...

Mocht iemand kennis genoeg hebben om hier wat zinvols over te kunnen zeggen:
- Rijder 70kg ex. gear, fiets 23kg e-mtb met 160mm veerweg.
- Vork Lyrik RC 160mm.
- 1 token gemonteerd. Dat waren er tot nu toe drie, met de nieuwe setting moet ik gaan nog rijden.
- 70psi, levert ± 28% sag op.
- rebound twee clicks vanaf snel.
- compressie helemaal open.

- Demper RS Superdeluxe R trunnion mount met 65mm slag -> 160mm veerweg.
- 190psi, levert 30% sag op.
- rebound drie clicks vanaf snel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

kermit schreef: ma 19 november 2018, 15:34 Ik ben nu zelf een beetje aan het tunen, of beter gezegd de instellingen wat aan het veranderen want meer dan dat is het niet.
Gisteren twee van de drie tokens uit mijn Lyrik gehaald, eens kijken wat het effect gaat zijn... ik hoop op een vork die wat comfortabeler aan gaat voelen omdat hij makkelijker wat meer veerweg pakt. Ik hou van een comfortabel aanvoelende vork en met 160mm moet er toch wel wat te halen zijn op dat front. Het is lastig te vergelijken met een fiets die ik al een paar jaar niet meer heb, maar ik heb het gevoel dat de 140mm Foxen die ik toen op mijn 26er fully reed comfortabeler aanvoelden. Maar misschien ben ik gewoon harder gaan rijden...
Wat noem je een meer comfortabele vork? Het wegnemen van enkele tokens zal je veerweg meer lineair maken, maw voor eenzelfde impact (en vork op zelfde luchtdruk) zal je voorvork meer indempen. Dit kan je inderdaad als comfortabeler omschrijven. Anderzijds kan je ook de luchtdruk van je vork verlagen zodat deze gemakkelijker aanspreekt bij kleine oneffenheden (het begin van de veerweg). Dan voeg je best een token toe om je veerweg meer progressief te maken en bottom-outs door de verlaagde luchtdruk te voorkomen.

Maar inderdaad, het huren van een Shockwiz kan zeer interessant zijn, heb ik ook eens gedaan! Het enige nadeel is dat je dan een advies opvolgt zonder dat je echt leert te begrijpen wat het gedrag van je vering bepaalt.
Plaats reactie