Headset van een Trek MTB vervangen ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Ik bezit een Trek Paragon MTB en ondervond dat mijn (FSA) headset "ribbelig" voelt, als ik mijn stuur wat links en rechts draaide.

Dit is een plaatje wat ik op het net vond van de headset die ook op mijn fiets heb.

Afbeelding
Mijn vraag is: is de headset versleten ?
Kan ik dit verhelpen ?
Of moet ik de gehele headset vervangen ?
Is dat zelf te doen, of heb ik speciaal gereedschap nog (om de lagers er in te persen) ?

De FSA headset van de Trek is onder een stuk breder dan de bovenkant. Een zogeheten G2 headset. Welke moet ik bestellen ?

Vervanging bij de fietsenmaker kost ong. €90.00 (vind ik en beetje veel). :-?
Laatst gewijzigd door Dixie op do 8 november 2018, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
VinnieVidiFietsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 februari 2018, 22:07
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5

Ik weet niet uit welk jaar jouw fiets is maar volgens de Trek site https://archive.trekbikes.com/us/en/201 ... on/details heeft jouw fiets waarschijnlijk een FSA Orbit, E2 balhoofd. Deze kun je eventueel hier vinden; https://www.12gobiking.nl/fsa-orbit-trek-e2-balhoofset

Of dit het balhoofd is die in jouw fiets zit weet je alleen zeker als je het stuur losmaakt, vork stukje lostrekt en de lagers van dicht bij bekijkt. De lagers van het balhoofd van mijn 2014 Remedy liggen los in het frame en kan ik er gewoon uithalen. Ik durf niet te zeggen of dat ook bij de E2 kan.
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Bedankt voor je antwoord ! en inderdaad zou dat heel goed kunnen, dat het jou aangewezen model de goede moet zijn :-q .
Vraag alleen is of ik dat zelf kan vervangen ? (speciaal gereedschap ?) Natuurlijk wel als de lagers er los in zitten.
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Zijn er ook andere merken, die gelijk of wellicht beter zijn als de FSA Orbit, E2 ?
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
VinnieVidiFietsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 februari 2018, 22:07
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5

Voor het losmaken en vastzetten van het stuur is een momentsleutel wellicht handig, en een reparatiestandaard maakt het ook stukken makkelijker. Maar het lukt denk ik wel zonder. Voor het balhoofd zelf denk ik dat je een removal tool en een pers nodig zult hebben. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

V.w.b. het balhoofd heb je bijv. ook Hope, Chris King, Ritchey en nog een aantal merken. Aan de hand van de S.H.I.S. maten kun je dan zien welke lagers van de anderen merken eventueel voor jouw frame geschikt zijn. Moet je even kijken bij de specificaties die bij die link van 12Gobiking staan. Klik ook op de i voor verdere info over wat het e.a. betekent.

Op het internet kun je vaak genoeg filmpjes en sites vinden die het een stuk duidelijker maken allemaal. Overigens heeft G2 op je fiets betrekking op de geometrie van het frame, en niet specifiek op het balhoofd.
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Zou deze dan moeten passen (gezien de maten):

https://www.aliexpress.com/item/ZTTO-44 ... 526835f9ab
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Die gaat niet passen. Je moet een "tapered" balhoofd set hebben, d.w.z. een set waarvan het onderste lager groter is dan het bovenste lager. Maar ik zou het spul eerst loshalen en de lagers opmeten voordat ik iets zou bestellen. Ook zou je enkel de lagers kunnen vervangen als er cartridge lagers inzitten. Dat is denk ik de voordeligste en makkelijkste oplossing.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

+1, wat je zoekt (afgaand op dat FSA headset), is een semi integrated ZS44/ZS56 headset. Daar zijn gewoon losse lagers voor te krijgen, je hoeft de cups dan niet te vervangen.
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Waar kan ik die losse lagers het beste bestellen ?
Ik zal eerst het spul loshalen en meten. :-q
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mantel heeft wel het eea: https://www.mantel.com/balhoofdlagers maar er zijn vast meer adresjes.

Als het goed is staan type, maten en hoeken op het lager vermeld. Als de kooien niet teveel gecorrodeerd zijn moet je dat nog kunnen achterhalen. Uiteraard checken en nameten :wink:
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ook afschuining (hoek van de schuine kant aan buitenring en binnenring) van het lager meten, dat is soms lastig.

Zitten trouwens bijna zeker geen cups in je frame, wisselen is 15 minuten werk maar waarom niet ff paar lagers halen bij Trekdealer als je zo onzeker van je zaak bent?

Ik kan ook wel ff kijken of ik wat kan vinden van maten of nr's maar dat wordt dan pas morgenavond.
VinnieVidiFietsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 februari 2018, 22:07
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5

Wellicht heb je hier nog iets aan als je de hoeken van de lagers wil weten; http://www.mantel.com/blog/wp-content/u ... -meten.pdf
Plaats reactie