Andere velgen de moeite waard?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hoi,

Mijn Cube is uitgerust met Alex Rims 29" OEM velgjes met een interne diameter van 19 mm.
Er liggen een RaRA en RoRo performance 2.25 met BiBa op.

Ik speel met de gedachte om de velgen te upgraden naar b.v. een 30 mm. binnenbreedte en over te stappen naar TL, en dan misschien de nieuwe Schwalbe Racing Ralph/Ray.
De huidige naven zijn Shimano SLX en die mogen wat mij betreft blijven.

Zou dit een zinvolle upgrade zijn,ga ik daar veel van merken denken jullie?
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 23 oktober 2018, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

wielen zijn beste de upgrade die je kan doen aan fiets naar mijn idee. maar waarom niet ook nieuwe, lichterlopende, beter te servicen naven?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Omdat ik eigenlijk over de huidige naven niets te klagen heb en uit kostenbesparing.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je toch wilt upgraden zou ik inderdaad meteen voor een set nieuwe naven gaan, voordeel is dat je je oude set altijd nog als backup (of voor een setje wegbanden ofzo) hebt staan. Mijn aanrader zou zijn setje DT 350 naven met Stans Arch MK3 velgen. Breed zat voor jouw banden en mooi licht en stijf.
Als je kosten wil besparen zou ik gewoon zo door blijven rijden geloof ik, omspaken kost ook geld en dan heb uiteindelijk alleen een iets bredere velg. Lekker rustig doorsparen tot je genoeg hebt voor een complete upgrade.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lichter lopende naven, dat is totale bullshit. Er van uitgaande dat de SLX naven goed gesmeerd en afgesteld zijn gaat niemand het verschil voelen met een andere kwaliteitsnaaf. Als er al wrijvingsverschillen in de lagers zijn zijn die verwaarloosbaar.

En makkelijker te servicen, tsja. Ik vind het schoonmaken, van nieuw vet voorzien en opnieuw afstellen van een paar cup/conuslagers makkelijker dan het vervangen van drie of vier ingeperste industrielagers. Waarmee ik niet wil zeggen dat je bij cup/conus moet blijven, maar het onderhoud vind ik geen doorslaggevend criterium. Overigens zijn bijna alle naven tegenwoordig van industrielagers voorzien, behalve Shimano's.

Maar terugkomende op andere wielen/velgen: ja, dat kan een goede upgrade zijn.
Iets bredere en misschien zelfs lichtere velgen hebben zeker voordelen. En hoewel de SLX naven imo dus prima zijn kan het toch lonend zijn voor complete wielen te kijken, omdat het inspaken van nieuwe velgen op je huidige naven ook geld gaat kosten (en je hebt sowieso ook nieuwe spaken nodig).

Kijk je voor een complete nieuwe wielset kun je je huidige set verkopen, of je houdt die wielen erbij met een paar slicks eronder voor wegrondjes (hoewel jij ook een racefiets hebt geloof ik? Dan is die laatste optie niet voor de hand liggend).

Qua velgbreedte: voor bandjes van 2.25~2.35 is een velg van 25 tot max. 30mm ideaal. Breder is bij die bandenmaat niet zinvol. Uiteraard is een bredere velg zwaarder dan hetzelfde type in een smallere maat. Dus kijk even wat je wilt.
De Arch velgen die Suravida noemt zijn prima, of anders iets vergelijkbaars van Ryde.

Dan rest nog de keuze voor handgespaakt of een fabriekswiel. DT wielen komen nogal eens afgeprijsd voorbij (bij RCZ), handgespaakt is vaak wat duurder. Misschien kun je medeforummer Jan de Man eens een pb-tje sturen, die is al weer een tijdje geleden enthousiast aan het spaken geslagen (na een clinic bij Bikeboosting, een van de topspakers van NL) en heeft regelmatig een mooi wielsetje in de verkoop voor nette prijzen. Wie weet heeft hij net iets liggen wat voor jou geschikt is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Een kennis van mij kan en wil spaken...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Koop dan ook gewoon nieuwe naven, die SLX naven kosten €40 per stuk dus dat is €80 extra.
Nieuwe velgen + spaken heb je nu toch al nodig

Dan hoef je die wielset die je nu hebt niet uit elkaar te halen, kun je die als reserve gebruiken of zelfs verkopen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij heeft Lars TB nog wel wat aardige setjes te koop staan, ook hier op het forum. Check it out :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het staat hierboven allemaal al.
Je huidige set canibaliseren is zonde.
Altijd handig voor jou, of iemand anders (verkoop)
SLX naafjes zijn prima en voordelig.
Arch mk III is een prima lichtgewicht velg, 26mm intern en gemaakt voor tubeless.
Lichter moet je niet gaan met jouw lengte en gewicht.
Je vriend kan wielen spaken, kost je een kratje bier of een fles whisky.

Dus:
Naven €80
Velgen €180
Tubeles tape en ventielen €25
Fles latex €20
Doos DT Comp spaken met messing nippels €55
Fles whisky €40

Lichtere velgen, weglaten vd binnenbanden en lichtere/soepelere buitenbanden maken een flink verschil, dus dat ga je merken.
Verder een stuk minder last van lekke banden, maar of je dat merkt inde omgeving van Breda...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 23 oktober 2018, 12:12 Lichter lopende naven, dat is totale bullshit. Er van uitgaande dat de SLX naven goed gesmeerd en afgesteld zijn gaat niemand het verschil voelen met een andere kwaliteitsnaaf. Als er al wrijvingsverschillen in de lagers zijn zijn die verwaarloosbaar.
Je lijkt Lars TB wel met zijn stellige uitspraken :roll:


Oh wacht, dat ben ik... :winkie:


Maar inderdaad, niks mis met de loopkwaliteit van Shimano naven :-q

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 oktober 2018, 13:50 ...
SLX naafjes zijn prima en voordelig.
...
Je vriend kan wielen spaken, kost je een kratje bier of een fles whisky.

Dus:
Naven €80
Velgen €180
Tubeles tape en ventielen €25
Fles latex €20
Doos DT Comp spaken met messing nippels €55
Fles whisky €40

Lichtere velgen, weglaten vd binnenbanden en lichtere/soepelere buitenbanden maken een flink verschil, dus dat ga je merken.
Verder een stuk minder last van lekke banden, maar of je dat merkt inde omgeving van Breda...
Zei daar iemand "whisky"? :bier:


Bredere velgen ga je ook rond Breda merken. Want je rijdt zomaar met tot een halve bar minder druk rond! Meer comfort, meer controle, meer grip. Gewoon lekker en goed voor het vertrouwen.

Dat laatste zinnetje gaat ook op voor een paar slokken whisky voor je rit! :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eén dingetje om misschien nog rekening mee te houden, vooral als je voor wat duurdere wielen kiest: de aanpasbaarheid van de naven. Ik weet niet wat je nu hebt? 15/100mm voor en snelspanner achter? Of ook een steekas achter?

Shimano naven zijn niet/nauwelijks aan te passen aan andere asstandaards. Hope naven bijvoorbeeld weer wel. Maakt niet uit zolang je deze fiets houdt, maar mocht je ooit nog eens iets anders kopen en je nieuwe (niet erg goedkope ;-)) wielen mee willen nemen is het wel fijn als die ook aan te passen zijn door een conversiekitje.

Verder zit er een aardig verschil in het volume van de ratel van het freewheel. Shimano is doorgaans vrij stil, Hope niet :-)
Is persoonlijk, sommigen kicken op een luide ratel, ik vind het zelf soms wat storend maar het kan ook handig zijn (geen bel meer nodig).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars, je was afgeleid door de whisky :)
Ik bedoelde de antilek eigenschappen van latex. Rondom Breda rij je niet zo vaak lek dan bijv in de Voerdtreek, dus of je die verbetering merkt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 23 oktober 2018, 14:16 Eén dingetje om misschien nog rekening mee te houden, vooral als je voor wat duurdere wielen kiest: de aanpasbaarheid van de naven. Ik weet niet wat je nu hebt? 15/100mm voor en snelspanner achter? Of ook een steekas achter?

Shimano naven zijn niet/nauwelijks aan te passen aan andere asstandaards. Hope naven bijvoorbeeld weer wel. Maakt niet uit zolang je deze fiets houdt, maar mocht je ooit nog eens iets anders kopen en je nieuwe (niet erg goedkope ;-)) wielen mee willen nemen is het wel fijn als die ook aan te passen zijn door een conversiekitje.

Verder zit er een aardig verschil in het volume van de ratel van het freewheel. Shimano is doorgaans vrij stil, Hope niet :-)
Is persoonlijk, sommigen kicken op een luide ratel, ik vind het zelf soms wat storend maar het kan ook handig zijn (geen bel meer nodig).
Goed punt, maar een setje Hope naven is €200 duurder, en ombouwen van non-boost naar boost gaat toch niet, dwz niet echt.

Als je de SLX vrijloop uitsploelt en smeert met Dunne olie (zeker aan te raden voor de winter!), dan hoor je de SLX ook. Zeker met een grote cassette een mooie ratel, beschaafder dan Hope.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 23 oktober 2018, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Goede tips hier! Zoals gebruikelijk! Mijn fiets heeft nog snelspanners inderdaad. En misschien moest ik maar idd nieuwe SLX naven erbij nemen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: di 23 oktober 2018, 14:25 Goede tips hier! Zoals gebruikelijk! Mijn fiets heeft nog snelspanners inderdaad. En misschien moest ik maar idd nieuwe SLX naven erbij nemen.
Je oude set kan altijd van pas komen, bijv met een paar slicks voor op het fietspad.
Of je verkoopt ze en dan vang je 50 tot 75 euro. Daar kan je dan een fles whisky en een fles latex voor kopen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie