Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Jefro98 schreef: di 15 januari 2019, 21:42 Ja klopt, dan zou de rol stil moeten liggen, maar op het tandwiel is wel het moment dat de rol belast wordt en staal op staal contact maakt. De rol hangt los op het moment dat de ketting geen tandwielen raakt. Dan is het het ketting asje die de belast draagt.
Vandaar de dry lube zodat er zo min mogelijk vuil op de tandwielen en rollen blijft plakken.
Lijkt mij.
Ik dacht dat het vetgedrukte gedeelte voor jou de reden was, dat de buitenkant wel gesmeerd dient te worden.
Maar dat is dus niet wat je bedoelde.

Wat is voor jou dan de reden, om de buitenkant van de rollen te smeren?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

downhilldirtbike schreef: di 15 januari 2019, 22:28
Jefro98 schreef: di 15 januari 2019, 21:42 Ja klopt, dan zou de rol stil moeten liggen, maar op het tandwiel is wel het moment dat de rol belast wordt en staal op staal contact maakt. De rol hangt los op het moment dat de ketting geen tandwielen raakt. Dan is het het ketting asje die de belast draagt.
Vandaar de dry lube zodat er zo min mogelijk vuil op de tandwielen en rollen blijft plakken.
Lijkt mij.
Ik dacht dat het vetgedrukte gedeelte voor jou de reden was, dat de buitenkant wel gesmeerd dient te worden.
Maar dat is dus niet wat je bedoelde.

Wat is voor jou dan de reden, om de buitenkant van de rollen te smeren?
Als de rol aangrijpt in het tandwiel is er een moment van wrijving.
Zoals ik zei kan de rol dan best wat smering gebruiken aan de buitenkant.
De Muc Off dry lube werkt prima bij mij. Boel blijft mooi schoon.

Maar ieder voor zich hoor. Als iemand het fijner vind om de buitenkant helemaal droog te houden, vooral doen. :-q
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

:-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik ben best wel tevreden met Squirt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

downhilldirtbike schreef: di 15 januari 2019, 20:11 Misschien begrijp ik je niet goed, maar alleen de binnenkant moet toch gesmeerd worden?
Ik bedoel daarmee, alleen die delen van de ketting die langs elkaar draaien.
Alle delen van de ketting die je kunt zien, hoeft geen smering op.
Ja, in principe wel.

Je kunt de ketting dus gigantisch dik in de olie zetten, zorgen dat die echt doordrenkt is tot het laatste gaatje. En dan zeer grondig de buitenkant schoon maken zodat er geen externe olie meer zit en er dus eigenlijk geen vuil aan kan blijven hangen.


Maar dan het je dus een aantal andere problemen.

Zoals eerder aangegeven zou de ketting inderdaad op het eerste contact met de kettingwielen wel wrijving hebben. En dus slijtage.
Maar ook een piepen van staal op staal of alu.
En vuil blijft ook aan kaal staal hangen. Dus wil je daar een laagje op hebben zitten wat het hechten van vuil tegen gaat of wat samen met het vuil er vanaf valt.

Gedeeltelijk een heel andere functie dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In dat laatste stukje heb je het eigenlijk over het ontstaan van chainsuck.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

borre mtb schreef: di 15 januari 2019, 14:37
Wiel-Maat schreef: di 15 januari 2019, 14:21
Helaas (nog) geen ervaring met squirt. Ik zou er voor de door Borre geopperde test bijna een flesje van gaan aanschaffen. 8)
IK houd je niet tegen. :-q
Of zocht je een sponsor?
Ik heb nog wel wat squirt liggen :winkie:
(Nee serieus kan je wel wat toesturen in ruil voor een mooi verslag, heb zo'n halve liters fles. Stuur ik je klein knijpflesje toe )
Hee da's tof, leuk aanbod cq idee. Ik stuur je wel ff een PM. :-q
Lars TB schreef: di 15 januari 2019, 19:07
Wiel-Maat schreef: di 15 januari 2019, 12:48

Heb je er écht zo'n aversie tegen? :D
Nee, maar als iemand het omhoog zit te prijzen als hij bij iedere keer noemen van de naam €25,- overgemaakt krijg, dan gaat het bij mij jeuken. Prima dat je enthousiast bent, maar ergens kun je het overdrijven... .

Voor mij was het geen verbetering ten opzichte van vele andere merken en het spul sprong er echt niet bovenuit. Maar als het voor jou wel werkt, prima. Maar dan is 1x noemen op zich voldoende...

:kiss:
Ja, ik snap je punt. Maar dat namedroppen doe ik dan echt ff om te stangen. :wink: En iig zeker niet omdat ik er 25 euries per keer mee vang hoor. Het is echt maar 5 cent per keer.... :tong
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Lars TB schreef: di 15 januari 2019, 23:49
Maar dan het je dus een aantal andere problemen.

Zoals eerder aangegeven zou de ketting inderdaad op het eerste contact met de kettingwielen wel wrijving hebben. En dus slijtage.
Maar ook een piepen van staal op staal of alu.
En vuil blijft ook aan kaal staal hangen. Dus wil je daar een laagje op hebben zitten wat het hechten van vuil tegen gaat of wat samen met het vuil er vanaf valt.

Gedeeltelijk een heel andere functie dus.
De wrijvingcoefficient tussen de rol van de ketting en het tandwiel moet meer dan twee keer zo groot zijn als de wrijvingscoefficient tussen rol van de ketting en pin: normaal zal de rol altijd over de pin glijden en niet over het tandwiel.
Dit door het verschil in diameter binnenkant rol en buitenkant
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: wo 16 januari 2019, 11:56De wrijvingcoefficient tussen de rol van de ketting en het tandwiel moet meer dan twee keer zo groot zijn als de wrijvingscoefficient tussen rol van de ketting en pin: normaal zal de rol altijd over de pin glijden en niet over het tandwiel.
Dit door het verschil in diameter binnenkant rol en buitenkant
Oké, weer wat geleerd.

Maar welk effect vermijd je daarmee?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 13:05
Marke schreef: wo 16 januari 2019, 11:56De wrijvingcoefficient tussen de rol van de ketting en het tandwiel moet meer dan twee keer zo groot zijn als de wrijvingscoefficient tussen rol van de ketting en pin: normaal zal de rol altijd over de pin glijden en niet over het tandwiel.
Dit door het verschil in diameter binnenkant rol en buitenkant
Oké, weer wat geleerd.

Maar welk effect vermijd je daarmee?
Buitenkant ketting maakt niets uit, als ie binnenin maar goed gesmeerd is. Als er echt dikke prut op de buitenkant zit doet dat natuurlijk ook wel iets, maar het scharnieren van de schalmen en het rollen van de ketting gaat alleen maar gemakkelijker als de ketting binnenin goed gesmeerd is.

En wat de Squirt betreft: nog nooit de hele ketting compleet ontvet. Het ergste vet aan de buiten met een doek lampolie eraf geveegd. Dat vet binnenin laat ik lekker zitten.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Wiel-Maat schreef: wo 16 januari 2019, 11:11
borre mtb schreef: di 15 januari 2019, 14:37

IK houd je niet tegen. :-q
Of zocht je een sponsor?
Ik heb nog wel wat squirt liggen :winkie:
(Nee serieus kan je wel wat toesturen in ruil voor een mooi verslag, heb zo'n halve liters fles. Stuur ik je klein knijpflesje toe )
Hee da's tof, leuk aanbod cq idee. Ik stuur je wel ff een PM. :-q

Doe maar een pd, dan stuur ik het op.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: wo 16 januari 2019, 13:35
Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 13:05

Oké, weer wat geleerd.

Maar welk effect vermijd je daarmee?
Buitenkant ketting maakt niets uit, als ie binnenin maar goed gesmeerd is. Als er echt dikke prut op de buitenkant zit doet dat natuurlijk ook wel iets, maar het scharnieren van de schalmen en het rollen van de ketting gaat alleen maar gemakkelijker als de ketting binnenin goed gesmeerd is.
Ja, duh, dat heb ik eerder ook al uitgelegd... :roll:


Maar als de boel niet roteert ten opzichte van een kettingwiel, slijt of piept de boel dan minder?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Leuke discussie over het nut van de smering aan de buitenkant.
Wat Marke zegt over de rollen t.o.v. het tandwiel kan ik wel in meegaan.
Maar de buitenkant ketting loopt ook tegen de zijkant van het tandwiel in de cassette omhoog als je naar een groter tandwiel schakelt.
Die slijtage is na verloop van tijd duidelijk zichtbaar op de ketting.
Dan kun je toch niet ontkennen dat smering van de buitenkant ketting hier ook niet nodig is?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb enige maanden terug uit curieuziteit (zoveel tegenstrijdige zaken gehoord) een 20 tal schakels van een oude (lees: teveel gerokken) ketting (een KMC Z1X INOX 1/8") uiteen geponst. Wat ik zag bevestigde de stelling dat de pennen de boringen in de schalmen uitslijten. Ze zien er dan ovaal uit. En zo wordt de ketting (onder spanning dus) langer. Er is uiteraard ook slijtage op andere plaatsen, maar dit was dus, voor deze genoemde ketting, met grote voorsprong het leeuwenaandeel.
Spijts dat, heb ik 2 weken terug nog een fietsenmaker gehad die me stelde dat de schalmen zelf uitrekken, dat dat de voornaamste reden voor langer worden zou zijn.
Aangaande de buitenkant van de schakels, ik doe/laat daar alleen maar olie op als bescherming tegen roest / zout.
Ik wrijf wel de olie af die zwart ziet.
Dat is zo een beetje de gang van zaken:
1) olie druppelen op rolletjes, enige malen traag ronddraaien en stallen
2) volgende dagen rijden en nadien af en toe zwarte olie selectief afwrijven van buitenkant, zonder eigenlijk te duwen, dus eerder licht deppen - laten absorberen door katoenvod. Zodat de nog klare olie er blijft.
Hiermee heb ik de beste ervaring, in de zin van trade off slijtage en onderhoudswerk/kosten.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

NovaX schreef: wo 16 januari 2019, 20:54 ...
Spijts dat, heb ik 2 weken terug nog een fietsenmaker gehad die me stelde dat de schalmen zelf uitrekken, dat dat de voornaamste reden voor langer worden zou zijn.
...
:o
Plaats reactie