Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Marco79 schreef: ma 21 januari 2019, 22:31 http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Smeren
De toonbank bij de fietsenmaker zakt door van de teflonsprays, siliconensprays, waxen, olies enz in kleine potjes met grote namen en prijzen. Denk aan een parfumeriezaak en je snapt dat hier een diepe psychologische behoefte achter schuil moet gaan.
Gelachen! :P
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Hier al jaren een tevreden gebruiker van Squirt. Sinds kort ook op de gravelbike met SRAM Force 1 groep. Deze groep maakt al wat meer geluid, maar na zo'n 70k in stoffige omstandigheden begint de Squirt z'n werking te verliezen. Ketting begint meer geluid te maken en loopt niet meer zo geruisloos als in het begin.

Ketting vooraf goed ontvet met wasbenzine en daarna een aantal lagen aangebracht na deze telkens te laten drogen.

Iemand die hier ook last van heeft?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb dit gehad bij de enige ketting die ik niet vanaf het begin met squirt heb gebruikt. Ik kreeg hem niet een hele rit stil op de gravelracer. Waarschijnlijk toch de olie die er her en der nog in zit..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Uiteindelijk wel gelukt om de ketting stil te krijgen?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

The Flying V schreef: di 25 juni 2019, 07:58 Hier al jaren een tevreden gebruiker van Squirt. Sinds kort ook op de gravelbike met SRAM Force 1 groep. Deze groep maakt al wat meer geluid, maar na zo'n 70k in stoffige omstandigheden begint de Squirt z'n werking te verliezen. Ketting begint meer geluid te maken en loopt niet meer zo geruisloos als in het begin.

Ketting vooraf goed ontvet met wasbenzine en daarna een aantal lagen aangebracht na deze telkens te laten drogen.

Iemand die hier ook last van heeft?
in dit geval bedoel je 70km toch? of 70.000? :o
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Ja, 70km inderdaad. :D
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Middeltjes die het bij mij normaal 10 ritten lang probleemloos doen, die zijn nu binnen 1 rit uitgewerkt. Vorig jaar hetzelfde met die droogte. Ergens zit blijkbaar nog wat dunner stof in de lucht bij hogere temperaturen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

The Flying V schreef: di 25 juni 2019, 07:58 Hier al jaren een tevreden gebruiker van Squirt. Sinds kort ook op de gravelbike met SRAM Force 1 groep. Deze groep maakt al wat meer geluid, maar na zo'n 70k in stoffige omstandigheden begint de Squirt z'n werking te verliezen. Ketting begint meer geluid te maken en loopt niet meer zo geruisloos als in het begin.

Ketting vooraf goed ontvet met wasbenzine en daarna een aantal lagen aangebracht na deze telkens te laten drogen.

Iemand die hier ook last van heeft?
Bij mij werkte Sql ook zo’n 75 tot 80 km waarna de ketting niet meer soepel liep en begon te “protesteren”.

Sinds enkele maanden Smoove in gebruik. Is eveneens op wasbasis, wordt ook in Zuid-Afrika geproduceerd maar gaat veel langer mee. Gemiddeld 250 tot 350 km per smeerbeurt.

Temeer omdat het in NL niet verkrijgbaar is (en er dus verzendkosten bij kwamen) nogal prijzig in de aanschaf. Maar omdat het dus in verhouding veel minder vaak aangebracht hoeft te worden onder de streep waarschijnlijk goedkoper dan Sql.
Wat mij betreft iig veel effectiever.

Een andere overeenkomst met Sql is dat indien er teveel Smoove (lees te vroeg) wordt aangebracht er grijze smurrie op de derailleurwieltjes, cassette en kettingbladen ontstaat. Dat lijkt lastiger te verwijderen dan de Sql-smurrie. Vermoedelijk wordt er iets aan toegevoegd waardoor het beter hecht.

Ik ben geen uitgesproken “mooi weer rijder” maar baggeromstandigheden vermijd ik.
Weet dus niet in hoeverre Smoove in uitgesproken natte omstandigheden presteert.
Laatst gewijzigd door Enrico op do 2 januari 2020, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Enrico schreef: di 25 juni 2019, 13:35 Een andere overeenkomst met Sql is dat indien er teveel Smoove (lees te vroeg) wordt aangebracht er grijze smurrie op de derailleurwieltjes, cassette en kettingbladen ontstaat. Dat lijkt lastiger te verwijderen dan de Sql-smurrie. Vermoedelijk wordt er iets aan toegevoegd waardoor het beter hecht.
Thanks! Bij cyclorise.com is het tegen een redelijke prijs / verzendkosten te bestellen.

Lees wel dat Smoove wat agressiever is zoals je al zei, te veel op de ketting is er lastig af te krijgen. Dat vind ik wel een groot voordeel aan Squirt, nadeel is dan uiteraard dat er vaker gesmeerd moet worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat de Shimano ketting op mijn mountainbike Squirt beter houdt dan de SRAM ketting op mijn gravelbike. Misschien nog eens een paar keer goed ontvetten en weer van voor af aan beginnen met Squirten. :o
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Lars TB schreef: di 25 juni 2019, 11:09 Middeltjes die het bij mij normaal 10 ritten lang probleemloos doen, die zijn nu binnen 1 rit uitgewerkt. Vorig jaar hetzelfde met die droogte. Ergens zit blijkbaar nog wat dunner stof in de lucht bij hogere temperaturen.
Dunnere stof welke makkelijker in de ketting komt waardoor de smering sneller op is?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Flying V schreef: di 25 juni 2019, 14:36
Lars TB schreef: di 25 juni 2019, 11:09 Middeltjes die het bij mij normaal 10 ritten lang probleemloos doen, die zijn nu binnen 1 rit uitgewerkt. Vorig jaar hetzelfde met die droogte. Ergens zit blijkbaar nog wat dunner stof in de lucht bij hogere temperaturen.
Dunnere stof welke makkelijker in de ketting komt waardoor de smering sneller op is?
Zo iets inderdaad. Anders kan ik het ook niet verklaren.

Op 4 verschillende fietsen 4 verschillende smeermiddelen. En alle 4 nu het gelijke probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

holmenkol lube extreme (heb het al eerder vermeld hier) bevalt nog steeds heel goed! Van het weekend toch een aardig pittig ritje gedaan (RdHF 62km) dwars door het stof van de snelle mannen, maar ook door kleine riviertjes, dus zowel veel stof als water.
Fiets zo goor als wat, maar ketting mooi schoon en soepel :D voor mij nog steeds niks anders
(en als het niet werkt, heb je niet goed ontvet)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dezelfde ervaring heb ik met Squirt ook.
Ik denk dat waar Squirt (of een ander wax) tegenvalt het toch gezocht moet worden in het ontvetten van de ketting als deze uit de verpakking wordt gehaald.
Ik spuit de ketting compleet nat met bionet, spoel de ketting vervolgens uit en herhaal dit weer.
Vervolgens een druppeltje Squirt op elke schakel en dan ongeveer 15x de trappers ronddraaien. Dan vervolgens een paar uur in laten trekken en weer even schakeltje voor schakeltje Squirt erop druppelen en weer 15x de trappers ronddraaien. Dit weer in laten trekken en klaar.
Na ongeveer 200km voorzie ik de schakeltjes opnieuw van Squirt en klaar.
En nee...als je de ketting van was hebt voorzien daarna niet de ketting door een doek halen, zoals je bij lube of olie wel vaak doet.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Hoe maken jullie de keting meestal schoon na een rit ? Ikzelf haal altijd een doek erlangs en vet indien nodig de ketting.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als ie heel vies is met een borsteltje en anders niks.
Het probleem met een doek is dat je het vuil tussen de schakeltjes drukt en de ketting dan harder slijt.
Plaats reactie